Lue roskapostia ja opi kirjoittamaan hyviä aiherivejä

Kirjoittanut APSIS

2015-01-12

Minulla on sähköpostiosoite, joka joskus on “kaapattu”. Joku on urkkinut tietoonsa osoitteen ja todennäköisesti myynyt sen yhdelle tai useammalle roskapostin lähettäjälle. Siitä syystä saan päivässä 100–200 roskapostiviestiä.



Tämä ei kuitenkaan ole mikään katastrofi. Ensinnäkin kyseessä ei ole varsinainen sähköpostiosoitteeni, ja toisekseen roskapostisuodattimeni pystyy poistamaan roskapostia, ennen kuin edes näen sitä. Joskus kurkistan roskakoriin vähän peloissani siitä, että jotakin tärkeää on joutunut sinne (niin ei käy koskaan), mutta ennen kaikkea olen utelias. Kaksisataa kirjettä päivässä osoittaa melkoista sinnikkyyttä.



Mitä roskaposteissa sitten oikein lukee? Suurin osa jää arvoitukseksi, koska en osaa venäjää. Noin puolet roskapostista on kirjoitettu kirjaimilla, joiden oletan olevan kyrillisiä. Loppuosasta löytyy aika paljon hyviä ideoita.

 Hetkinen. Voiko roskapostin lukemisesta todella oppia jotakin?


Kyllä, suurimmassa osassa on kysymys negatiivisista opetuksista. Roskaposti on täynnä esimerkkejä siitä, kuinka ei pidä toimia:


• lähettää ilman vastaanottajan lupaa

• lähettää tuntemattomasta osoitteesta

• lähettää aivan liian usein

• kirjoittaa kielellä, jota vastaanottaja ei ymmärrä.



Voit myös oppia paljon hyvien otsikoiden kirjoittamisesta sekä siitä, mikä toimii ja mikä ei. Kokeile ja käy roskakorisi läpi aina silloin tällöin, niin saat hyviä ideoita!



Kiinnostava otsikko


Usein roskapostin lähettäjä osaa kirjoittaa viestinsä myyvällä tavalla. Tässä muutamia esimerkkejä otsikoista, jotka ovat olleet saamissani viesteissä:



”High-quality copies of Swiss watches.”
Laiton ja sopimaton, mutta suoraan sanottu.



“You have a new personal message.”
Henkilökohtaisuus on hyvä asia. Vaikka ymmärränkin, että tämä roskapostiviesti on niin persoonaton kuin mahdollista, lähettäjä on ymmärtänyt, mistä on kysymys: Haluamme viestejä, jotka on suunnattu meille yksilöinä. Silloin reagoimme.



”Tunti aikaa voittaa niin paljon rahaa kuin mahdollista.”
Kummallinen lause tosiaankin, mutta se vangitsee katseemme.

Tarkoituksena on herättää mielenkiintomme ja erottua joukosta, ja siinä roskapostin lähettäjät onnistuvat. Sen jälkeen he todennäköisesti epäonnistuvat kaikessa muussa. Jos onnistut yhdistämään luovan otsikon ja vakavastiotettavan, mielenkiintoisen sisällön, uutiskirjeesi erottuu joukosta ja mahdollisuudet siihen, että uutiskirjeesi luetaan, kasvavat.




Otsikon ja lähettäjän yhdistelmä



Esimerkiksi otsikko ”Bottle of cognac from 1788 and more up for grabs at Paris auction” kuulostaa kiinnostavalta. Sen jälkeen asia kuitenkin pilataan lähettäjällä, jonka nimi on ”Approved VIAGRA® Store”. Siitä aavistaa jo jotain pahaa. 
Muista, että hyvää otsikkoa täytyy täydentää uskottavalla lähettäjällä. Usein yrityksen nimi toimii hyvin joko yksin tai yhdessä muutaman selittävän sanan kanssa, kuten “Apsiksen uutiskirje”. 



Kolme huomioitavaa asiaa:



• Otsikot, jotka edustavat arvoa jossakin muodossa, avataan useammin.



• Etunimen käyttö otsikkossa on vanhentunut tapa, jota osoitteita varastaneet roskapostin lähettäjät väärinkäyttävät. Heidän kömpelö tapansa liittää nimi tai koko osoite otsikkoon ei enää ole hyvä ajatus. Nimen liittäminen itse kirjeeseen on sitä vastoin hyvä tapa tehdä kirjeistäsi henkilökohtaisempia.



• Roskapostien otsikot ovat huomattavasti suorempia ja kekseliäämpiä. On olemassa vaara, että lainmukaisista markkinoijista tulee tylsempiä siitä syystä, että heitä ei pidettäisi roskapostin lähettäjinä. On kuitenkin tärkeää muistaa, että tylsä otsikko on tylsä otsikko. Ei sen enempää eikä vähempää.

Sinun, joka haluat kokeilla, on hyvä testata otsikkoasi järjestelmällisesti. Testaa kaksi eri otsikkoa rajatulla määrällä vastaanottajia, mittaa, kumpi toimii parhaiten, ja käytä sitä lopuille vastaanottajille.