Luo olennaista ja personoitua sisältöä

Kirjoittanut APSIS

2015-01-12

Olennaisen ja kohdennetun sisällön luominen on entistä tärkeämmässä roolissa tämän päivän viestinnässä. Miten luoda oikeanlaista, personoitua viestintää oikeille vastaanottajille? Alla muutamia vinkkejä!

Miten markkinoijien tulisi rakentaa uutiskirjeitä, jotta ne sisältäisivät entistä kohdennetumpaa ja olennaisempaa tietoa?

Johdantona aiheeseen haastattelimme Apsiksella työskentelevää Key Account Manageria, Martin Anderssonia. Martin tapaa usein asiakkaita, jotka haluavat kehittää sähköistä markkinointiaan ja luoda entistä kohdennetumpaa viestintää.

– Yritykset ja organisaatio haluavat yleisesti ottaen luoda entistä henkilökohtaisempaa viestintää, ja samalla hyödyntää entistä paremmin jo olemassa olevaa tietoa asiakkaistaan, sanoo Martin. Viestien kohdentaminen tekee markkinoinnista entistä tehokkaampaa.

 Alla muutamia vinkkejä, joilla pääset alkuun!

Määrittele kohderyhmäsi. Kenet halua tavoittaa? Haluatko lähettää tänään ja mikä on paras lähetysaika tulevaisuudessa? Mieti, mitä olennaisuus merkitsee vastaanottajillesi. Olet päässyt suunnittelussa jo pitkälle, kun olet päättänyt kenet haluat tavoittaa ja millaisia viestejä haluat lähettää.

Millaista tietoa on saatavilla? Sen sijaan, että haikailet yksityiskohtaisempaa tietoa vastaanottajistasi, kannattaa tarkistaa jo olemassa olevat tiedot, sillä ne ovat usein jääneet vajaiksi. Älä anna tämän kuitenkaan lannistaa sinua. Pelkkä nimi ja sähköpostiosoite on jo erittäin hyvä alku. Mieti millaista tietoa kaipaat vastaanottajistasi ja tapoja, miten tietoa voidaan kerätä.

Poista passiiviset osoitteet postituslistalta. Tarkastele tilastoja ja selvitä, ketkä vastaanottajista avaavat sähköpostin, mutta eivät koskaan klikkaa yhtään ainutta linkkiä. Näissä passiivisissa vastaanottajissa voi kuitenkin olla paljonkin potentiaalia. Pyri aktivoimaan tämän ryhmän vastaanottajia lähettämällä sähköpostia, jossa tiedustelet, mistä he ovat kiinnostuneita.

Suodattimien käyttö soveltuu kaikille.  Suodattimien käyttöön ei vaikuta yrityksen koko, vaan niistä voi hyötyä sekä pienet että suuret yritykset. Kohdennetuista uutiskirjeistä hyötyvät kaikki.

Edullista ja toimivaa viestintää.  Kohdennettujen uutiskirjeiden luomista ja lähettämistä pidetään usein vaivalloisena ja aikaa vievänä. Totuus on kuitenkin toinen.

Sen sijaan, että luot kaksi täysin erilaista uutiskirjettä, voit tehdä yhden uutiskirjeen, joka sisältää vain tietyille kohderyhmille suodatettuja artikkeleita tai tarjouksia. Näin säästät sekä kustannuksia että aikaa.

Tee karkea suunnitelma. Mieti, kuinka usein haluat tavoittaa tietyt kohderyhmäsi. Rakenna tämän jälkeen karkea suunnitelma ja merkitse kalenteriin uutiskirjeiden lähetysajankohdat. Lähetä kullekin kohderyhmälle omia, kohdennettu uutiskirjeitä ja toisinaan sama uutiskirje koko vastaanottajalistalle.

Suodata pois väärät vastaanottajat. On myös erittäin tärkeää määritellä kenen et halua vastaanottavan uutiskirjettäsi. Vain olennaisuudella on merkitystä - jos lähetät väärälle kohderyhmälle väärän tarjouksen, riskinä on aina negatiivisen maineen saavuttaminen.

Pyydä vastaanottajia päivittämään tietojaan. Suodattimien käyttö on hankalaa, mikäli sinulla on käytössä vastaanottajalista, joka sisältää vain sähköpostiosoitteita. Uutiskirjeen tilauslomake on hyvä keino kerätä tietoa uusilta tilaajilta. Erinomainen tapa saada yksityiskohtaisempaa tietoa jo olemassa olevilta tilaajilta on lähettää uutiskirje, jossa heitä pyydetään täydentämään ja päivittämään tietojaan.

Kaipaatko vinkkejä tai neuvoja? Ota meihin yhteyttä! Asiakkaanamme voit aina soittaa vastuuhenkilöllesi Apsiksella ja keskustella sähköisen markkinoinnin kehittämisestä.