Luo sähköpostimarkkinoinnin varasuunnitelma

Kirjoittanut APSIS

2015-01-12

Mitä jos katoat? Tai joudut olemaan pitkään poissa? Miten työsi kävisi ja kuinka muut ratkaisisivat työtehtäväsi?

Me kaikki mietimme tätä silloin tällöin. Se on monella tapaa mielenkiintoinen ajatusharjoitus, jonka avulla voi varmistaa, että rutiinit ovat kunnossa.

Harjoituksesta on monia variaatioita, joista jotkut tuntuvat julmilta, kuten mitä tapahtuu, jos jäät auton alle, ja jotkut taas enemmän unelmilta: mitä tapahtuu, jos voitat päävoiton lotossa?

Silloin voi tehdä mitä haluaa, mutta pointti on se, että aina kannattaa istua alas sen verran, että miettii rauhassa, miten työnsä tekee ja miten joku muu voisi tehdä saman.

Todellisuudessa ei tarvitse tapahtua mitään radikaalia – rutiinien rikkoutumiseen ja suunnitelmien romuttumiseen voi riittää, että saa pahan flunssan.

Sähköpostimarkkinointi on tärkeä osa monien yritysten markkinointiviestintää, mutta yleensä vain harva henkilö yrityksessä tietää, miten se käytännössä tehdään. Yritykseen syntyy näin helposti haavoittuvuus, ja sähköpostilähetyksistä vastaava henkilö voi helposti joutua tiukkaan tilanteeseen.

Muutamalla yksinkertaisella toimenpiteellä voit varmistaa, että sähköpostimarkkinointi toimii, vaikkei kaikki menisikään aivan suunnitelmiesi mukaan. Tämä on halpa vakuutus, joka kaupan päällisiksi helpottaa päivittäistä työtäsi.

Arkistointi – ovatko aiemmat viestit järkevästi tallessa?

On tärkeää voida palata valmiiseen aineistoon ja tarkistaa, mitä aiemmin on tehty; koska pyörää ei kannata keksiä aina vain uudelleen ja koska toisaalta itseään ei ole hyvä suotta toistaa.

• Tulosta kaikki lähettämäsi uutiskirjeet ja kuvat verkkosivuista, joille niistä on linkattu.
• Kirjoita lyhyt yhteenveto siitä, mikä on toiminut aiemmin ja miksi.
• Tulosta ja tallenna lähetysraportit ja verkkosivujen tilastot ja selvitä ne sillä tavalla, että ne ovat ymmärrettävissä, jos vaikka seurantajärjestelmä vaihtuu.

Ajattelutapa – ovatko suunnittelu ja ideat muiden käytettävissä?

Suosittelemme usein sähköpostimarkkinoinnin suunnittelua. Kannattaa asettaa selkeät tavoitteet ja luoda järjestelmällinen työtapa.

  • Suunnittele mieluiten muutama kuukausi etukäteen. Se helpottaa työnkulkua kaikilla tasoilla.
  • Viesti sähköpostimarkkinoinnin tavoitteet sisäisesti, jotta mahdollisimman moni tulee osalliseksi niiden saavuttamisesta.
  • Varmista, että sähköpostimarkkinointi on kiinteä osa markkinointia, ei mikään sivuasia.

Käsityö – osaako joku muukin käytännön asiat?

Onko ketään muuta, joka osaa hoitaa homman ihan käytännössä? Onko joku, joka osaa luoda uutiskirjeen, käsitellä kuvat, määrittää lähetyksen ja analysoida tulokset? Vai kaatuuko koko prosessi, jos yksi ihminen ei ole käytettävissä?

  • Varmista, että sähköpostijärjestelmän sisäänkirjautumistiedot ja sen valvojan yhteystiedot ovat käytettävissä.
  • Yrityksessä voi olla yksi ’asiantuntija’, mutta varmista, että perustiedot on usealla henkilöllä.
  • Viesti tuloksista sisäisesti, jotta mahdollisimman moni huomaa, millaisia mahdollisuuksia sähköpostimarkkinointi tarjoaa.