Markkinoinnin automaatio – 5 seuraavan tason strategiaa

Kirjoittanut Wilhelm Sahlberg

2017-07-17

Markkinoinnin automaation ansiosta tylsät ja ei-personoidut sähköpostit ovat jäämässä historiaan.

Nykyhetki (kuten myös tulevaisuuskin) on kiistatta automaation ja personoinnin kulta-aikaa. Vaikka markkinoinnin automaation liikkeelle laittaminen saattaakin tuntua haastavalta, älä huoli. Opastan sinut tämän prosessin läpi, ja tulet saamaan huippuunsa kehitetyn automatisoidun strategian kohdilleen, ennen kuin huomaatkaan!

Psst! Haluatko oppia hieman markkinoinnin automaation perusteita, ennen kuin syvennyt tarkempiin taktiikoihin? >> Lataa Markkinoinnin automaation käsikirja B2B-yrityksille.

Miksi strategian luominen on välttämätöntä markkinoinnin automaatiossa?

Jos rehellisiä ollaan, tietynlainen strategia tarvitaan aivan kaikkeen tänä päivänä – olipa kyseessä sitten ostosreissu ruokakauppaan tai monivaiheinen, yksityiskohtainen markkinointisuunnitelma. Tarvitset tavoitteen ja strategian, jotka auttavat sinua saavuttamaan lopullisen määränpääsi. Sama koskee markkinoinnin automaatiota.  

Markkinoinnin automaatio auttaa päämäärien tavoittamisessa. Se kasvattaa lisäksi kvalifikoitujen liidiesi lukumäärää, myyntimahdollisuuksiasi, myyntisi tuottavuutta ja tuottoasi, ja samanaikaisesti myös pienentää myyntisykliäsi ja markkinointikulujasi sekä pienentää menetettyjen myyntimahdollisuuksien lukumäärää.

Vaikka markkinoinnin automaatio onkin fantastinen työkalu yrityksen ulottuvuuden ja näkyvyyden edistämiseen, sekä liideihin ja asiakkaisiin sitoutumisesi vahvistamiseen, menestyäksesi sinun on otettava käyttöön vahva strategia. Pidä siis mielessä ja uskalla kysyä seuraavat kysymykset: mitä haluamme saavuttaa, mitkä markkinoinnin automaation strategiat otamme käyttöömme ja kuinka mittaamme markkinoinnin automaation menestystä?

 
 

The Very Essentials: Mikä on tärkein tavoitteesi?

Ensimmäinen askel strategisella matkallasi on luoda tälle kaikelle kivijalka asettamalla päätavoitteesi. Yrityksesi markkinoinnin automaation menestymiselle on erittäin ratkaisevaa, että sinulla on ensinnäkin päämäärä, jota kohti työskennellä, ja toiseksi valmiit  sähköpostistrategiat.

Jos päätavoitteesi on tiedossa, pääset terävöittämään strategista prosessiasi ja samalla myös sijoitetun pääoman tuottoprosenttiasi. Opastamme sinua tällä matkallasi tarjoamalla muutaman markkinoinnin automaation strategiaa koskevan esimerkin, jotka auttavat sinua laittamaan suunnitelmasi liikkeelle kohti automatisoitua menestystä!

Strategy 1: Tervetuloviesti

Tilasiko henkilö juuri uutiskirjeen verkkosivustollasi? Jos vastaus on kyllä, lähetä hänelle triggeröity, oikea-aikainen ja relevantti tervetuloviesti. Me tiedämme, että tänä päivänä 74,4% asiakkaista oikeasti odottaa tervetuloviestejä. Suorana seurauksena tästä sähköpostien odottelusta onkin se, että tervetuloviesteillä on viisi kertaa korkeampi avausaste ja neljä kertaa suurempi klikkausaste kuin muilla mainossähköposteilla.

Vaikka tämä onkin ehkä kaikkein tavallisin tapa ottaa asiakkaaseen yhteyttä automatisoitujen sähköpostien maailmassa, se palvelee hyvää tarkoitusta. Sen lisäksi, että tervetuloviesti käynnistää henkilökohtaisen yhteydenpidon, se myös antaa mahdollisuuden siirtää potentiaaliset asiakkaat myyntiputkessa eteenpäin – tuotesuositusten tai yritysinfon ansiosta. Yksinkertainen, mutta erinomaisen loistava automatisoitu sähköpostiviesti voi siis muuttaa kiinnostuneen asiakkaan maksavaksi sellaiseksi.

Strategy 2: Palauta hylätyt ostoskorit

Tiesitkö, että 76 % verkkovierailijoista lisää tuotteita ostoskoriinsa viemättä kuitenkaan ostotapahtumaansa loppuun asti? On todella vaikeaa tietää, mistä syystä ostoskori on milloinkin hylätty. Oliko asiakkaalla kiire jonnekin? Haluaako hän edetä kaupanteossa rauhalliseen tahtiin? Olivatko toimituskulut kenties liian suuret?

Hylätyn ostoskorin ei tarvitse kuitenkaan tarkoittaa sitä, että asiakas ei pitänyt tuotteesta tai brändistä. Helpoin tapa kääntää hylätyt ostoskorit voitoksi on lähettää kohdennettuja ja automatisoituja sähköposteja, jotka muistuttavat asiakkaita siitä, että heidän valitsemansa tuotteet odottavat ostoskorissa ostotapahtuman loppuun viemistä. Tulokset ovat kuvainnollisesti nähtävissä suoraan lompakossasi: hylättyihin ostoskoreihin liittyvät sähköpostit elvyttävät keskimäärin 10 % keskenjääneistä kaupoista.

shopping-cart

Strategy 3: Liidejä vaaliva nurturointiketju

Markkinoinnin automaatio on keskeisessä roolissa liidien kehittämisessä ja hoitamisessa. Kun liidien alkusijainti on myyntiputken yläpäässä, automatisoitujen sähköpostien avulla pääset sysäämään liidisi alemmas myyntiputken sisällä, muuntaaksesi ne liideistä myyntivalmiiksi asiakkaiksi.

Liidejä vaalivan markkinoinnin automaation työnkulun ansiosta rakennat periaatteessa liideihin luottamuksellista suhdetta, kunnes he ovat valmiita tekemään ostoksia. Tämän herätetyn liikehdinnän salaisuus on sitoutumisen ja vuorovaikutuksen luomisessa sekä siinä, että yrityksestäsi tehdään mieleenpainuva.

Strategy 4: Lisämyynti. “Pidit näköjään tuotteesta x, miten olisi tuote y?”

Automatisoiduilla, lisämyyntiä tavoittelevilla sähköposteilla voi olla melkoisen suuri vaikutus tulokseesi. Ja kukapa ei parempaa tulosta haluaisi? Kun liideistäsi on leivottu aktiivisia, täyteen mittaansa kehittyneitä asiakkaita, hyvä idea on tehdä lisämyyntiä ja lähettää tuotesuosituksia, jotka perustuvat asiakkaiden aikaisempaan ostokäyttäytymiseen. 

Automatisoitujen, personoitujen, tuotesuosituksia sisältävien sähköpostien tehokkuus näkyy suoraan itse numeroissa, sillä personoidut tuotesuositukset muodostavat 31 % verkkosivustosi kokonaistuotosta. Mielenkiintoista, eikö totta?

Strategy 5: Ota yhteyttä passiivisiin tilaajiisi

On täysin normaalia, että joku asiakkaistasi ei ole ollut tietyllä aikavälillä vuorovaikutuksessa yritykseesi tai tehnyt ostoksia. Tällaisesta ei kannata kuitenkaan pahoittaa mieltään, sillä tämä ei välttämättä ole sinun syytäsi. Tutkimusten mukaan 25 % tilaajista passivoituu joka vuosi.

Eli mikäli asiakas ei ole aktiivinen, hän ei kuitenkaan välttämättä ole kasvattanut välimatkaansa yritykseesi. Olet vain pikemminkin liukunut pois asiakkaidesi ajatuksista tai he ovat mahdollisesti muuttaneet esimerkiksi elämäntyyliään. Herätä ja elvytä passiiviset asiakkaasi ja muistuta heitä olemassaolostasi vaikkapa alennusmyynnillä tai etukupongeilla!

Lisää tietoa... lisää vaihtoehtoisia käyttötapoja

Kuten aiemmin mainitsin, menestyminen markkinoinnin automaatiossa todellakin riippuu yrityksesi kyvystä kerätä kokoon strategiset puitteet, joiden mukaan ottaa ohjelmisto käyttöön. Tämän edellytyksenä on, että yritykselläsi on tarpeeksi tietotaitoa todella omaksua teknologia ja hyödyntää sitä parhaalla mahdollisella tavalla. Kun olet saanut markkinoinnin automaation työkalun tietokalustoosi, vain mielikuvituksesi on rajana sen vaihtoehtoisille käyttötavoille. 

Tässä muutamia lyhyitä, innovatiivisia esimerkkejä siitä, kuinka voit käyttää markkinoinnin automaatiota:
 
  • Käytä kerättyä dataa löytääkseesi ne osa-alueet, joissa menestyt erinomaisesti - ja buustaa sitten liiketoimintaasi juuri niillä alueilla!
  • Kerää dataa tietääksesi, mitä asiakkaasi haluaa, ennen kun hän edes itse tietää sen.
  • Hyödynnä tietoa personoidaksesi sähköpostit, verkkosivut ja jopa tuotepakkaukset.
Kun liidisi liukuvat myyntiputkessa alaspäin lukiessaan viimeisintä blogipostaustasi, varmista, että käytät markkinoinnin automaatiota jatkaaksesi keskustelua. 
 
Nyt on sinun vuorosi tutustua siihen, kuinka APSIS Marketing Automation auttaa sinua matkalla kohti menestystä. >> Pyydä esittely jo tänään!