Markkinoinnin automaatio on keskeinen asia tänään ja tulevaisuudessa

Kirjoittanut Wilhelm Sahlberg

2017-04-25

Kuvittele maailma, jossa markkinointi on automatisoitu.

Automate your marketing: utopia or necessity? | APSIS Blog

 

Maailma, jossa voit vain ottaa mukavan asennon ja korjata hedelmät – ja saada vielä 14 % ekstraa. Kuulostaako utopistiselta? Sitä se ei itse asiassa ole. Puhun markkinoinnin automaatiosta – ratkaisusta, joka auttaa saamaan enemmän aikaan, lyhyemmässä ajassa ja paremmin tuloksin. Jos kiinnostuit, lue eteenpäin!

Oletko kiireessä? Lyhyesti tässä artikkelissa puhutaan näistä asioista:

  • Markkinoinnin automaatio virtaviivaistaa monimutkaisia prosesseja, automatisoi ja mittaa markkinointitoimenpiteitäsi…
  • …mikä säästää aikaa ja venyttää markkinointibudjettia.
  • Se kokoaa ja hoitaa liidejä sekä seuraa prospekteja ja asiakkaita niiden matkalla myyntiputkessa.
  • Kerätyn tiedon avulla voit lähettää oikeat viestit oikeille henkilöille juuri oikeaan aikaan…
  • …ja tulokset näkyvät positiivisina lukuina myynnissäsi!

Multitaskaavan markkinoijan jokapäiväinen haaste

Kaikkihan me tiedämme, että markkinoinnin ammattilaiset ovat multitaskaamisen mestareita. Joka päivä on suunniteltava ja hallinnoitava tapahtumia, somea ja verkkosivuja, on luotava sisältöä, jahdattava liidejä, laadittava strategioita, huolehtia asiakkaista ja joustaa ties kuinka moniin kokouksiin – listaa voisi jatkaa loputtomiin.

Tässä kohtaa kuvaan astuu markkinoinnin automaatio. Miltä kuulostaisi, jos liidit ja kampanjat saataisiin täydellisesti hallintaan?

What is Marketing Automation, Really? | APSIS Blog

Perusasioiden äärellä: mitä on markkinoinnin automaatio? 

Markkinoinnin automaatio on noussut todelliseksi trendikäsitteeksi. Kaikella oikeutuksella: viimeisen kuuden vuoden aikana markkinoinnin automaation käyttöönotto on kasvanut ällistyttävällä 1100 prosentilla.

Mutta mitä markkinoinnin automaatio oikeastaan on? Pohjimmiltaan kyseessä on ohjelmistotyökalu, joka virtaviivaistaa monimutkaisia prosesseja sekä automatisoi ja mittaa markkinointitoimenpiteitä. Ja ohjelmiston raksuttaessa sinulle jää aikaa vaikka markkinointibudjettisi hiomiseen tai muihin tärkeisiin tehtäviin.

Markkinoinnin automaatio ei tarkoita epärelevanttien ja persoonattomien viestien lähettelyä massoille. Sen sijaan tavoitteena on tehostaa ja vapauttaa markkinoijan aikaa, säilyttäen samalla tuottamasi sisällön aitouden ja laadun. Se generoi liidejä, selkeyttää ostajan polkua ja muuttaa liidit asiakkaiksi!

Mikä markkinoinnin automaation hyöty?

On mahdotonta juosta hiki hatussa joka liidin perässä tai hoitaa jokaista asiakassuhdetta täydellisesti. Jos työnkuvaasi kuuluu sähköpostimarkkinointia, monikanavaista markkinointia, laskeutumissivujen suunnittelua ja ROI-analyyseja, automaatio-ohjelmisto oikoo mutkia siellä, missä se on mahdollista ja missä sille on tarvetta.

Automaation myötä saat ajastasi ja budjetistasi eniten irti. Tämä tarkoittaa, että aikaa vievä, käsityönä tehtävä liidien generointi hoituu vaivatta. Näin voit käyttää aikaasi tärkeämpiin tehtäviin – kuten asiakastyöhön ja palveluiden kehittämiseen.

Kaikkien markkinointitoimenpiteiden pohjimmaisena tavoitteena on loppujen lopuksi tuottojen kasvattaminen. Jotta tämä onnistuisi, verkkosivuille pitää saada liikennettä. Tuo liikenne on muutettava liideiksi, ja liidit on muutettava asiakkaiksi. Juuri tässä prosessissa markkinoinnin automaatio on omimmillaan! 

Kerää dataa, määritä kohderyhmä, tarkkaile ja pistä eteenpäin

Markkinoinnin automaation ansiosta oikeanlainen viesti lähtee oikealle henkilölle juuri oikealla hetkellä. Varsinainen markkinoijan unelma, joka on toisaalta myös totta! Ei enää hakuammuntaa ja hapuilua hämärässä, vaan yhä enemmän täysosumia.

Sen sijaan, että yrität saavuttaa mahdollisimman isoa massaa samalla ylimalkaisella viestillä, markkinointiautomaatio jäljittää kunkin henkilön yksilöllisen selaushistorian. Näin voit paremmin ymmärtää potentiaalisten asiakkaiden kiinnostuksen kohteita ja suhdetta yritykseen.

Tämän tuloksena syntyy personoituja, mutta silti automatisoituja viestejä, jotka ovat asiakkaidesi tarpeiden ja toiveiden kannalta relevantteja. Ja kun sinulla on helppo pääsy arvokkaaseen asiakasdataan, voit tarkkailla liidien aktiivisuutta ja ottaa yhteyttä potentiaalisiin asiakkaisiin silloin, kun he ilmaisevat aitoa kiinnostusta.

Näin tuote yksinkertaisesti asetetaan asiakkaiden käsiin, sen sijaan, että tuotetta vain esitellään.

APSIS Marketing Automation: Evolve your customer experience

Esimerkki markkinoinnin automaatiosta:

Markkinoinnin automaatiossa kaiken ytimessä on personointi. Siinä on suuri ero, lähetätkö automatisoituja sähköpostiviestejä vai automatisoituja personoituja sähköpostiviestejä. Kuvittele seuraava tilanneketju:

  1. Lähetät sähköpostitse viestin kohdennetulle ryhmälle ja kehotat vastaanottajia lataamaan uusimman whitepaper -pläjäyksenne.
  2. Lähetät sähköpostin, jossa kiität vastaanottajia latauksesta ja osoitetusta mielenkiinnosta.
  3. Muutamaa päivää myöhemmin lähetät sähköpostin whitepaperinne ladanneille henkilöille, ja esittelet heille uuden tarjouksen.
  4. Mikäli myös uusi tarjous hyväksytään, on varsin todennäköistä, että nämä vastaanottajat ovat valmiita sitoutumaan tuotteisiinne tai palveluihinne. On siis oikea hetki heittää pallo myyntitiimin haltuun!

Tämä on vain yksi esimerkki markkinoinnin automaatiosta. Sähköposteja ei siis lähetetä umpimähkään ihmisille, joita yrityksen tarjooma ei kiinnosta pätkääkään. Sen sijaan niille ihmisille, jotka ovat jo osoittaneet kiinnostustaan, lähetetään relevanttia lisätietoa. Näin saavutetaan personoitu tuntuma. Verkkosivuliikenteestä tulee liidejä – ja liideistä asiakkaita.

Markkinoinnin automaatio tuo toimintaan selkeämpää näkyvyyttä. Se luo laajempaa näkemystä liideistä sekä ymmärrystä, miten potentiaaliset asiakkaat liikkuvat myyntiputkessa eteenpäin. Matkan varrella voit tarkkailla ja mittailla, miten toimenpiteesi toimivat. Jos tulokset näyttävät siltä, että konversioaste on alhainen – ei muuta kuin parempi systeemi kehiin ja tuotot nousuun!

Markkinoinnin automaatiolla menestykseen: 5 vaihetta

Markkinoinnin automaation käynnistäminen voi tuntua arveluttavalta. Ei kannata kuitenkaan olla huolissaan. Tässä on listattuna prosessin päävaiheet.

Mitä tulisi tehdä:

  1. Määrittele ensin tavoitteet ja edellytykset. Ennen kuin alat asentaa mitään softaa, on tärkeää, että organisaatiosi odotukset ja tulostavoitteet on täsmennetty.
  2. Valitse sopiva automaatio-ohjelmisto (esimerkiksi APSIS One Markkinoinnin Automaatio). Laita puntariin tarvittavat ominaisuudet, helppokäyttöisyys, integraatiomahdollisuudet, asiakastuki, hinta jne.
  3. Käy läpi, mihin muutos tulee vaikuttamaan. Onko budjetti realistinen? Onko tarpeeksi paljon henkilöstöresursseja valjastettu viemään automaatioprosessia kohti kukoistusta.
  4. Laadi suunnitelma. Kun olet määritellyt tavoitteet, valinnut ohjelmiston toimittajan ja kartoittanut resurssit, on aika kehittää kuvaileva suunnitelma.
  5. Älä hosu! Vaikka tuntuisikin houkuttelevalta lähteä heti kaahaamaan sata lasissa, on paras aloittaa varovasti. Ensin hoidetaan perusasiat kuntoon. Vasta sen jälkeen lähdetään seikkailemaan monimutkaisempien asioiden pariin. 

Haluatko tietää, miten APSIS voi auttaa sinua saavuttamaan markkinoinnin automaation etuja? Tutustu ratkaisuumme, ja ota yhteyttä!