Markkinoinnin automaatio: logiikka tilastojen takana

Kirjoittanut APSIS

2018-04-19

Markkinoinnin automaatio ei ole enää utopistinen muotisana vaan täyttä konkretiaa, jota useat yritykset jo hyödyntävät menestyksekkäästi. Tilastot ja raportit osoittavat - sekä markkinoinnin automaation tekniikka että strategia todella toimivat. Mutta mikä oikeastaan on tilastojen perusta? Selvitämme tilastojen takana olevan vaikuttavan logiikan!


Blogissa tarkastelemme seuraavien tilastojen taustalla olevia syitä:

  • 300 % korkeampi asiakassitoutuminen
  • 180 % korkeampi avausprosentti
  • 330 % lisäys klikkausprosentti
  • 12,2 % alemmat markkinoinnin keskimääräiset kustannukset
  • 1 % myynnistä tapahtuu kylmien puheluiden johdosta
  • 14,5 % enemmän myyntiä
  • 80 % yrityksistä näkee kasvua liidien generoinnissa
  • 69 % myynnin lisäys sähköpostin kautta kuudessa kuukaudessa

    Haluatko ymmärtää perusteet ennen kuin sukellat tilastoihin? Lue aiempi blogikirjoituksemme.

Markkinoinnin automaatio nostaa asiakassitoutumista

Ennen markkinoinnin automaatiota koskevia seminaarejamme aiemmin tänä vuonna pureuduimme tuloksiin 6000 asiakkaaltamme automatisoinnin vaikutusten ymmärtämiseksi. Hämmästyttävimmät havainnot?

Markkinoinnin automaatio lisää asiakassitoutumista yli 300 prosenttia.

Syy vaikuttavan luvun taustalla mitä suurimmalla todennäköisyydellä on: merkitys. Automaatioviestit perustuvat asiakkaan omaan käyttäytymiseen ja kohtaan asiakaspolulla.

Tulos? Tutkimuksemme mukaan automaatio luo:

  • 180 % korkeampi avausprosentti
  • 330 % korkeampi klikkausprosentti

Joten sen sijaan, että tyydyt merkityksettömiin massalähetyksiin, automaatiolla voit lähettää oikeaa sisältöä, oikealle henkilölle, oikeaan aikaan.

Ajan säästäjä, joka antaa vastinetta rahoillesi

Kukapa meistä markkinoijista ei kärsisi jatkuvasta aikapulasta? On siis tehostettava työtä tehdäkseen kannattavaa ja tulosta tuovaa toimintaa. Tehokkuus on siis yksi keskeisimmistä kysymyksistä.

Miten automaatio voi lisätä tuottavuuttasi ja vähentää kustannuksiasi? Nucleus Researchin mukaan vastaus on:

Markkinoinnin automaatio vähentää markkinointikustannuksia 12,2 %.

Kuinka? Täysin yksinkertaisesti siksi, että automaatio vapauttaa resursseja ja vähentää aikaa vieviä manuaalisia työtehtäviä. Näin voit keskittää voimavarasi luomaan kiinnostavaa sisältöä, joka lisää tuloksia entisestään.

Parempaa liidien hallintaa automaatiolla

Terävät liidit ovat jokaisen B2B-yrityksen toivelistan kärjessä. Digitaalinen asiakaspolku B2B-yrityksille voi olla pullollaan poikkeamia ja umpikujia, koska päätöksentekoprosessiin liittyy enemmän toimijoita. Joten, mikä merkitys markkinoinnin automaatiolla voi olla liidiesi hallintaan? VentureBeatin mukaan vastaus on:

80 % markkinoinnin automaatiota hyödyntävistä yrityksistä näki kasvun liidien määrässä.

Sama lähde kertoo myös, että 73 % liideistä tulee sähköpostin kautta. Näihin numeroihin on jopa melko yksinkertainen selitys: liidien manuaalinen seuranta on varsin aikaa vievää. CRM:n ja markkinoinnin automaation yhdistelmällä voit seurata, pisteyttää ja saavuttaa liidisi oikealla sisällöllä asiakasmatkan jokaisen vaiheen kohdalla. Summa summarum: markkinoinnin automaatio seuraa liidejäsi.

Case Net1: ”Markkinoinnin automaatio tekee meistä nopeampia ja älykkäämpiä”

Kasvata myyntiä sähköpostin kautta

Olipa kyseessä sitten B2B- tai B2C-yritys, tavoitteena varmasti on, että markkinoinnin työpanos näkyy koko liiketoiminnan positiivisena kehityksenä. Eräs yritys, joka onnistui parantamaan myyntiä merkittävästi automaatiolla on KitchenTime.

KitchenTime kasvatti sähköpostin kautta tulevaa myyntiä 69 prosenttia kuuden kuukauden aikana markkinoinnin automaation avulla.

Kuinka? He hyödynsivät automaatiota tavoittaakseen asiakkaansa ja tukeakseen häntä asiakaspolun tärkeimmissä pisteissä. Myös tässä, automaatioketjun viestit perustuivat asiakkaan omaan toimenpiteeseen, joka teki niistä erityisen merkityksellisiä ja toimivia.

Parempi myynnin tuottavuus

Karu totuus on, että vain 1 % myynnistä tehdään niin sanotuilla kylmäpuheluilla. Vaikka tämä voi kuulostaa masentavalta, siihen on luonnollinen selitys. Mahdollisuus, että joku on valmis ostamaan ensimmäisellä yhteydenotolla kanssasi, on häilyvän pieni. Useimmat asiakkaat tarvitsevat lämmittelyä ja ruokkimista ostopäätöksen tekemiseksi.

Joten, miten markkinoinnin automaatio voi parantaa yrityksesi tuottavuutta? Nucleus Research kertoo, että:

Markkinoinnin automaatio lisää myynnin tuottavuutta yli 14,5 prosentilla.

Miksi? Integroimalla automaatiojärjestelmäsi CRM-järjestelmäsi kanssa voit seurata kunkin henkilön tilaa asiakasmatkan aikana ja tarvittaessa työntää henkilöä hellästi kohti päätöstä. Näin myyjä voi olla yhteydessä asiakkaaseen, kun on aidosti kaupanteon aika.

Yhteenvetona...

Tilastot ja tarkempi analyysi osoittavat kuinka hyödyllistä markkinoinnin automaatio on, ja että se tuo aidosti tuloksia. Toivottavasti analyysi datan takana on onnistunut kylvämään sinussa uteliaisuuden siemenen ja olet valmis hyppäämään markkinoinnin automaation kelkkaan.

Haluatko päästä liikkeelle? Lue lisää markkinoinnin automaatiosta ottamalla yhteyttä asiantuntijoihimme tai lataamalla käsikirjamme!