Markkinoinnin automaatio määritelmä | APSIS

Kirjoittanut APSIS

2015-10-06

Mitä on markkinoinnin automaatio?

Markkinoinnin automaatio tarkoittaa markkinoinnin automatisointia ja tehostamista erilaisten markkinoinnin automaation järjestelmien avulla. Sen avulla onnistut lähettämään oikean viestin, oikealle henkilölle, juuri oikeaan aikaan. Markkinoinnin automaation hyötyjä ovat:

  • myynnin kasvattaminen 
  • verkkoliikenteen lisääminen
  • uusien asiakkaiden kerääminen liidien avulla 
  • liidien lämmittäminen ja kuumien liidien tehokas tunnistaminen
  • olemassa olevien asiakassuhteiden ylläpitäminen

Markkinoinnin automaation järjestelmillä voidaan esimerkiksi kerätä ja luokitella kerätä ja luokitella liidejä seuraamalla verkkosivuston kävijöitä, sosiaalisen median käyttäjiä tai uutiskirjeiden vastaanottajia. Lisäksi se on oiva keino ylläpitää asiakkaiden ja prospektien mielenkiintoa yritystäsi ja tarjoomaasi kohtaan. Lue vinkit liidien määrittämiseen ja pisteyttämiseen. 

Markkinoinnin automaation tavoite on automatisoida toimenpiteitä ennalta määritettyjen sääntöjen avulla ja näin tehostaa markkinoijien työtä. Toimenpiteet voivat tarkoittaa esimerkiksi verkkosivujen kävijöiden tai uutiskirjeen tilaajien segmentointia, liidien generoimista tai erilaisia triggereitä.

Markkinoinnin automaatio edellyttää tarkkaan mietittyä strategiaa

Monet markkinoijat ovat saattaneet ymmärtää markkinoinnin automaation pelkästään työkaluksi, joka vain käynnistetään nappia painamalla. Ihan näin yksinkertaisesta toimenpiteestä ei kuitenkaan ole kyse. 

Markkinoinnin automaatio on strategia, jonka avulla yritys säästää markkinointikuluissa sekä manuaalisen työn määrässä. Samalla yritys onnistuu käsittelemään olemassa olevia asiakkaita ja potentiaalisia liidejä fiksummin, esimerkiksi automaattisen pisteytyksen avulla. 

Tämän vuoksi ei siis riitä, että ostat markkinoinnin automaatiojärjestelmän, ihan niinkuin ei myöskään riitä että pelkästään avaat tilit eri sosiaalisen median kanaviin. Markkinoinnin automaatio, niinkuin muutkin markkinointikanavat, edellyttävät myös hyvin mietittyä digitaalista markkinointi- ja sisältöstrategiaa

Markkinoinnin automaatiojärjestelmä on taas työkalu, joka laukaisee automaatioketjun, synkronoi tietoja sekä tarjoaa alustan eri automaatitoimenpiteiden hallinnoimiseen. Lue myös: Mitä kannattaa ottaa huomioon, kun valitset markkinoinnin automaation järjestelmää.

Markkinoinnin automaation hyötyjä on monia. Se säästää yrityksen ja markkinoijien aikaa ja tehostaa myynnin prosesseja liidien generoimisessa. Lisäksi se nostaa asiakassitoutumista ja kasvattaa myyntiä paremmin kohdennetuilla ja oikea-aikaisilla viesteillä. Lue lisää markkinoinnin automaation logiikasta ja hyödyistä. 

APSIS Marketing Automation: Evolve your customer experience

APSIS automatisoi markkinointiasi

APSIS tarjoaa tehokkaat työkalut markkinoinnin automaatioon. Sen avulla hallinnoit tehokkaasti liidejä asiakkaan kiinnostuksen perusteella. APSIS One markkinoinnin automaatio työkalu luokittelee verkkosivuston kävijät heidän käyttäytymisen mukaan ja auttaa arvioimaan potentiaalisen yhteistyön hyödyn.

Laadukkaiden liidien hyödyntäminen oikein on ensisijaisen tärkeää. Yhdistämällä APSIS markkinoinnin automaatio -työkalun liiden hallintaan, voit luoda automaattisesti lähetettäviä sähköposteja, jolloin tavoitat asiakkaan juuri oikeaan aikaan – asiakkaan suorittama tapahtuma laukaisee, eli triggeröi lähetyksen. Voit näin ollen luoda henkilökohtaista sähköpostimarkkinointia ja saavuttaa parempia konversioita.

Opi lisää markkinoinnin automaatiosta B2C- ja B2B-markkinoinnin automaation käsikirjoistamme! 

Haluatko kuulla lisää APSIS markkinoinnin automaation ratkaisuista?
>> Pyydä ilmainen markkinoinnin automaation esittely - asiantuntijamme kertovat mielellään lisää.