Markkinointijohtaja vuonna 2020 – 3 menestystekijää

Kirjoittanut APSIS

2019-03-25

Digitalisaation myötä markkinointijohtajista, eli CMO:ista, on tullut yhä vaikutusvaltaisempia. Kasvanutta valtaa seuraa kuitenkin myös suuri vastuu sekä pitkä lista odotuksia. Perinteisten tehtävien kuten brändijohtamisen, PR:n ja mainonnan ohella markkinointijohtajien odotetaan olevan lähes yhtä monitoimisia kuin sveitsiläisen linkkuveitsen...   

 

Vuoden 2020 CMO:n tulisi olla ajatusjohtaja, business-analyytikko sekä tiimin ja yrityskulttuurin rakentaja. Mutta ennen kaikkea; vuoden 2020 markkinointijohtaja on kasvuhakkeri.

Miten tämä toteutuu käytännössä? Listasimme kolme tärkeintä markkinointijohtajan ominaisuutta uudelle vuosikymmenelle.

Rakenna ketterä tiimi

Tiimikulttuuri perustuu tiimin jäsenten eri ominaisuuksiin, eikä markkinointitiimi ole tässä mikään poikkeus. Jokaisen markkinointijohtajan päävastuuseen kuuluu tiimin eri ominaisuuksien muovaaminen hyvän ja tuotteliaan tiimihengen edistämiseksi. Kysymys kuuluukin: mikä on avainsana toimivaan markkinointitiimin työkulttuurin?

 

Vastaus on: ketteryys. 

Vuoden 2020 lähestyessä, ketteryys ei ole enää pelkkä muotisana – se on edellytys toimivalle tiimille. Ketterä markkinointitiimi koostuu ammattilaisista, jotka ovat pitkälle erikoistuneita omilla aloillaan. Jokaisella tiimin jäsenellä pitäisi kuitenkin olla myös monialainen ajattelutapa, joka auttaa heitä hyödyntämään luontevasti eri työkaluja, kuten CRM:ää ja Business Intelligenceä.

Sujuva yhteistyö markkinoinnin ja myynnin välillä

Olet varmasti kuullut tämän jo miljoona kertaa aiemminkin, mutta myynnin ja markkinoinnin linjaamisen mantran toistaminen jatkuu niin kauan, kunnes siitä tulee vakiomenettely kaikissa organisaatioissa. Digikuluttajien uudet ja jatkuvasti muuttuvat tottumukset pakottavat organisaatioita kaventamaan markkinoinnin ja myynnin välistä kuilua. Itse asiassa jotkut organisaatiot luovat ratkaisuksi jopa markkinointijohtajan (CMO) ja kaupallisen johtajan (CCO) hybridirooleja.

Vuoden 2020 CMO ei voi vain istua aloillaan ja ottaa rennosti samalla, kun myyntitiimi paiskii hommia tehdäkseen kauppaa. Sen sijaan hänen tulee pyrkiä murtamaan tiimien välinen muuri. Tämä onnistuu parhaiten luomalla myynnille ja markkinoinnille yhtenäinen perusta yhteisten tavoitteiden ja KPI:den avulla.

Tekniikka: vähennä kitkaa ja luo saumaton asiakaspolku

Markkinointiteknologia kasvaa alana räjähdysmäisesti koko ajan. Tunnetussa "MarTech 5000" -grafiikassa listattujen toimittajien määrä on noussut vuoden 2012 noin 350 toimittajasta huikeaan 6 800 toimittajaan vuonna 2018. Kasvu tulee todennäköisesti jatkumaan samaan tahtiin vuoden 2020 lähestyessä.

Vaikka uudet teknologiat auttavat markkinoijia toimimaan entistä fiksummin ja tehokkaammin, liian suuri toimittajien määrä voi aiheuttaa markkinointijohtajille myös päänvaivaa. Asiakasdatalla on nimittäin taipumusta kasautua erillisiin siiloihin kolmannen osapuolen toimittajien määrän kasvaessa.

Datasiilot eivät vain tee yksittäisen asiakkaan ymmärtämisestä vaikeaselkoisempaa, vaan niillä on myös taipumus aiheuttaa kitkaa, kun asiakkaat joutuvat "hyppimään" siilotettujen kosketuspisteiden välillä. Markkinointijohtajien onkin vuonna 2020 osattava valita viisaasti kartoittaessaan uusia toimittajia osaksi organisaation markkinointiteknologiaa. 

Haluatko lisätietoa aiheesta? Lataa dataohjatun markkinoinnin käsikirjamme!