Miksi data on avainasemassa tämän päivän sosiaalisessa mediassa

Kirjoittanut Sarah Chase

2018-09-18

Oletko datafriikki, joka rakastaa sosiaalisen median jännitystä?

Pitkään, turhamaiseksikin haukuttu sosiaalinen media jakoi digimarkkinoijat luoviin somettajiin ja datahakkereihin. Uudet algoritmit yhdistettyinä asiakkaiden uusiin vaatimuksiin edellyttävät kuitenkin dataohjautuvuutta sekä tiivistä yhteistyötä, jotta tykkäysten ja klikkausten takana olevat ihmiset tavoitettaisiin...

 

Kuvittele, että olet lanseeraamassa henkeäsalpaavan nerokkaan somekampanjan, jolla on kaikki ainekset tulla viraaliksi orgaanisen näkyvyyden avulla. 

Muutaman tunnin kuluttua julkaisemisesta huomaat kuitenkin, että kallis brändinrakennuskampanja saavutti vain murto-osan haluamastasi yleisöstä. Ja mikä vielä pahempaa: koska sijoitit kampanjasi pelkästään sosiaaliseen mediaan, et generoinut juuri mitään dataa.

Mitä oikein tapahtui?

Sosiaalisen median ennalta arvaamattomat voimat varjostivat brändisi näkyvyyttä. Tai siis tarkemmin sanottuna algoritmit, jotka kontrolloivat tavoittavuuttasi ja sitä, ettet omista dataa.

Sosiaalisen median nykytila

Ennen yhtälö oli yksinkertainen; mitä suurempi yleisö, sitä suurempi vaikutus. Facebookin ”vuokranantajien” on kuitenkin pidettävä omia lukujaan yllä tehdäkseen vaikutus sidosryhmiinsä ja suojellakseen käyttäjiään kaupalliselta ylitarjonnalta.

Tietyllä tavalla brändien ja Facebookin välinen suhde on kääntynyt päälaelleen. 

Facebookin imperiumin rakentaneet yritykset joutuvat nyt kaivamaan kukkaroaan. Sosiaalisen median vuokrattu tonttitila on muuttumassa yhä yliasutummaksi, etkä voi vain odottaa ja toivoa saavasi ylimääräistä tilaa ilmaiseksi.

Enemmän käyttäjiä, vähemmän sitoutumista, kontrollin menetys

Facebookissa on 1,47 miljardia aktiivista päivittäiskäyttäjää ja 2,23 miljardia kuukausittain aktiivista käyttäjää. Lisäksi sinne luodaan joka sekunti viisi uutta profiilia.

Lähde: Statista

 

Ensisilmäyksellä tämä tajunnan räjäyttävä eksponentiaalinen kasvu saattaa vaikuttaa loputtomien mahdollisuuksien ikkunalta. Muista kuitenkin, että määrä ei välttämättä takaa laatua.

Esimerkiksi Buffer teki vastikään yhteistyötä BuzzSumon kanssa ja analysoi 43 miljoonaa julkaisua Facebookin 20 000:lta parhaalta brändiltä. Mikä oli lopputulos? Vaikka päivittäin julkaistun sisällön määrä kasvoi 20 000:lla vuosien 2017 ja 2018 välillä, sitoutumisen taso laski.

Lähde: Buffer

 

Itse asiassa vuoden 2017 ensimmäisellä kvartaalilla keskimääräinen sitoutumisaste oli 4 490 per julkaisu, kun taas vuoden 2018 toisella kvartaalilla se oli 1 582. Tämä ei ole mikään pieni pudotus. Se on kuin vyöryisi vuorenrinnettä alas. 

Mitkä tekijät sitten ovat massiivisen laskun takana?

  • Lisääntynyt kilpailu tekee joukosta erottumisesta vaikeampaa.
  • Entistä laadukkaampi sisältö luo korkeampia odotuksia sisältöä kohtaan.
  • Facebookin algoritmi jatkaa kehitystään, ja sillä on taipumusta suosia perheen ja ystävien julkaisemaa sisältöä sivujen sijaan.
  • Mainossisältö on etusijalla uutissyötteessä orgaaniseen sisältöön verrattuna. Onhan Facebook loppujen lopuksi liiketoimintaa.

Omista tonttisi luodaksesi tuottoisa sosiaalinen ekosysteemi

Tarkoittaako tämä sitten, että meidän pitäisi välttää sosiaalista mediaa ylipäätään? Ei tietenkään. Mehän suorastaan rakastamme sosiaalista mediaa, ja somen ihmeidentekjät puurtavat kovasti luodakseen sisältöä Instagramiin, LinkedIniin ja Facebookiin.

Vaikka ajatus viraalista sisällöstä saattaa vaikuttaa houkuttelevalta, sinun on saatava sisältösi taas hallintaan ja muodostettava kokonaisvaltainen käsitys datasta, jota generoituu sosiaalisen median kanavistasi. 

Tämä saattaa kuulostaa monimutkaiselta ja pelottavalta tehtävältä, mutta todellisuudessa kyse on siitä, että omistat maan jalkojesi alla.

 

Jutun juju nimittäin on: vanhan koulukunnan sosiaalisen median strategia noudatti epämääräistä spray and pray -taktiikkaa, joka perustui tavoittavuuteen ja tykkäysten antamaan välittömään tyydytykseen. Ajat ovat kuitenkin muuttumassa. 

Jatkuvasti. 

Yksi parhaiten havaittavissa oleva kehityssuunta on se, että henkilökohtainen merkityksellisyys on asiakkaille makeaa mannaa – kanavasta riippumatta. 

Jos siis haluat täyttää asiakkaiden vaatimukset, sinun on lopetettava sosiaalisen median tarkasteleminen erillisenä kanavana ja nähtävä se erottamattomana osana yhtenäisen asiakaskokemuksen luomista.

Katso, miten Thomas Cook hyödynsi dataa luodakseen loistavan asiakaskokemuksen – ja kasvatti myyntiä.

Hyödynnä dataa saadaksesi kontrolli

Kuten kirjoitimme aikaisemmassa postauksessamme Customer Data Platform: perusteet ja edut, eri kosketuspisteistä tuleva data on yhdistettävä yhdeksi hallittavaksi alustaksi, jos haluat luoda yhtenäisen asiakaskokemuksen.

Mutta miten tämä liittyy keskusteluun siitä, pitäisikö sinun vuokrata vai omistaa tontti, jossa sisältösi on? 

Luodaksesi parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen tarvitset dataa. Sinun on myös varmistettava, että julkaisusi ohjautuvat sisältöön, joka sijaitsee omalla tontillasi. 

Miksi näin? Koska sosiaalisen median viestit katoavat ja uppoavat yhä syvemmälle kuiluun... Tai no siis, alemmas yleisösi uutissyötteessä. 

Jos kuitenkin käytät sosiaalista mediaa arvokkaana apuvälineenä ohjataksesi ihmisiä sivustollesi, pystyt poimimaan, seuraamaan ja analysoimaan ensimmäisen osapuolen dataa – etkä vain Facebookin omaa dataa. 

Tämä on avain siihen, että saat palautettua kontrollin sosiaalisen median kampanjoihin ja kuluihin. Keräämällä ensimmäisen osapuolen käyttäytymis- ja tapahtumadataa voit syöttää sen mainosalustoillesi tehostaaksesi sosiaalisen median rooliasi ja hyper-personoidaksesi sen. Tämä puolestaan antaa sinulle mahdollisuuden:

  • Estää niitä asiakkaita näkemästä mainoksiasi, jotka ovat jo ostaneet tietyn tuotteen.
  • Tavoitella asiakkaita, jotka ovat selailleet tiettyjä tuoteryhmiä.
  • Käyttää datamuuttujia kuten usein ostettuja tuotteita, tapahtumahistoriaa ja demografiatietoja joko sisällyttääksesi tai sulkeaksesi pois kohderyhmiä.

Kuulostaako tämä liian hyvältä ollakseen totta? Ei se ole. Kyseessä on vain sosiaalinen silmukka, joka liimataan taidokkaasti yhteen datan avulla.

Haluatko tehdä dataohjatusta maailmasta todellisuutta? Tutustu APSIS Profile Cloudiin!