Miksi fokuksen säilyttäminen on niin vaikeaa?

Kirjoittanut APSIS

2015-02-15

Fokus. Yritän usein muistuttaa itseäni siitä päivän aikana. Keskity – älä anna ajatusten harhailla. Joskus sanon sen ääneen itselleni, jotta viesti menisi paremmin perille. Yleensä aloitan päivän omasta tehtävälistastani. Mitkä ovat tämän päivän tavoitteeni? Työt pitää saada valmiiksi määräaikaan mennessä.

Määräaikojen noudattaminen on kuitenkin vaikeaa, kun samaan aikaan pitää olla nopea ja kuunnella ympäristöä tarkalla korvalla. Tämä saa ihmiset helposti ymmälleen ja keskittymisen herpaantumaan. Samaan aikaan kollegat odottavat, että olemme askeleen edellä ja ajan tasalla.

Monet EME-konferenssiin osallistuneet tunnistivat tämän palattuaan työpöydän ääreen. Uusia ideoita ja intoa on valtavasti, ja opitut uudet asiat halutaan viedä käytäntöön. Nyt on aika asettaa kaikki ideat tärkeysjärjestykseen.

Älä ole strutsi

Andrew Kordekin mukaan markkinoijat metsästävät aina “uutta mustaa”. On helppo harhautua sivupolulle, etsiä seuraavaa jännittävää uutuutta ja jättää käynnissä olevat projektit vaille ansaitsemaansa huomiota. Joskus on kuitenkin parempi kehittää (“evolve”) meneillään olevia projekteja kuin aloittaa uusia – vaikkei se niin kiinnostavalta tuntuisikaan. Markkinointi on aivan liian tärkeä asia, jotta sen voisi jättää huomiotta, kun jotain uutta ilmaantuu.

Strutseilla on tapana keskittyä kaikkeen, mikä kiiltää, mutta niillä on hyvin pienet aivot. Älä ole strutsi.

Markkinoinnin automaatio – tietämättäsi?

Monien puhujien viesti oli sama, mutta näkökulma eri. “Varo isoja projekteja, sillä ne epäonnistuvat usein.” Isot projektit ovat vaikeita. Isoja projekteja, joista ei ole kokemusta, on vieläkin vaikeampi saada onnistumaan. Monet pohtivat markkinoinnin automaatiota, mutta ovat hieman peloissaan, koska se kuulostaa niin suurelta ja monimutkaiselta.

Sen ei kuitenkaan tarvitse olla monimutkaista. Saattaa olla, että hyödynnät jo nyt markkinoinnin automaatiota ajattelematta sitä sellaisena.

Sekä Jay Baer että Bas van den Beld ilmaisivat asian hyvin kertoessaan, miten markkinoijien pitäisi viedä suunnitelmat käytäntöön. Punaisena lankana on aloittaa pienimuotoisesti, saada tuloksia ja sen jälkeen kehittää. Aloita – niin yksinkertaista se on toisinaan!

Kehitys on parempi kuin vallankumous

Se, mitä EME 2014 opetti minulle, on “kehitys”. Uteliaisuus, mutta myös keskittyminen on välttämätöntä meille markkinoijille. Meidän vastuullamme on mukauttaa ja ymmärtää uusia konsepteja. Kuinka voimme haastaa itsemme ja menestyä entistä paremmin? Yritä haastaa vallitseva tilanne jokaisessa projektissa ja saada aikaan parannuksia – joka päivä.

Viisas kehitys on paljon parempi kuin riskialtis vallankumous.