Miksi lupa on markkinoinnissa tärkeä

Kirjoittanut Romana Walter

2016-02-29

Kumman ottaisit mieluummin: pitkän vai hyvin toimivan listan tilaajista? Onneksesi pieni asenteen muutos lupaan perustuvaan markkinointiin auttaa sinua saamaan molemmat.

APSIS Blog: Permission means people

Kirjassaan Meatball Sundae, Seth Godin toteaa vapaasti käännettynä: ”lupaan perustuva markkinointi auttaa käyttäjää". Käänteisesti se tarkoittaa myös sitä, ettei lupa auta markkinoijaa lainkaan – mitä tulee heidän työnsä yksinkertaistamiseen. Todellisuudessa parannat liiketoimintaasi merkittävästi lupaan perustuvalla markkinoinnilla, jos annat sille mahdollisuuden.

Kun käynnistät sähköpostimarkkinointikampanjan, sinun täytyy nopeasti päättää kahdesta eri vaihtoehdosta: helppo oikotie vai työläs ja vaikea. Helpolla tiellä oiot mutkat suoriksi ja syytät muita ongelmistasi; vaikea tapa tarkoittaa sitoutumista, kovaa työtä, kärsivällisyyttä, ja tärkeimpänä vastaanottajien kunnioittamista. Jälkimmäinen tapa maksaa itsensä monin verroin takaisin, sekä taloudellisesti että tilaajien määränä.

Sähköpostimarkkinoijana tilaajat ovat tärkein omaisuutesi. Piste. Toimialalla puhumme paljon ”listoista”, mutta unohdamme usein sen, että ne on tehty oikeista ihmisistä. Ja kaikki nämä oikeat ihmiset ovat päätyneet listallesi jollain tavalla. Nyt homma käy mutkikkaammaksi: kuinka he päätyivät sinne? Antoivatko he sinulle yksiselitteisen luvan ilman taka-ajatuksia ottaa heihin yhteyttä? Vai löysitkö tai jopa ostitko listan heidän osoitteitaan?

Nämä ovat vaikeita kysymyksiä. Siksi korkealaatuisen listan kasvattaminen vaatii aikaa, vaivaa ja sitoutumista – erityisesti silloin, kun aloitat tyhjältä pöydältä. (Joka vuorostaan johtaa monen markkinoijan valitsemaan helpon tien.)

Juttu on niin, että meidän täytyy muuttaa asennettamme lupaan. Jos ajattelemme lupaa jonain sellaisena, joka meillä täytyy olla, se aiheuttaa meille paineita – tai vielä pahempaa, vain jotain jonka ruksimme pois tehtävälistaltamme. Toisaalta, jos haluamme luvan, koska se parantaa liiketoimintaamme ja mahdollisuuksiamme tavoittaa tilaajia, siitä itsessään tulee tavoite, joka luo tunnetta. Jotain, joka antaa meille tunteen saavutuksesta ja inspiroi meitä tekemään vielä enemmän.

APSIS Blog: Permission ends up in your inbox

Kun alat kasvattaa listaasi, ajattele vain yhtä yksinkertaista asiaa. Sähköpostiosoitteet ovat arvokkaita. Ne ovat kirjaimellisesti rahanarvoista tavaraa. Tavallaan tilaajasi maksavat palkkasi. Vähintä mitä voit siis tehdä vastapalvelukseksi, on täyttää tilaajien odotukset rehellisesti, kohdella heitä hyvin ja kertoa heille mitä on tulossa ja mihin he sitoutuvat.

Ehkä ajattelet, että sinun pitäisi kasvattaa listaa hinnalla millä hyvänsä. Mutta miksi? Miksi valtava lista on tärkeä? Eikö olisi parempi keskittyä ihmisiin, joihin sinulla on jo yhteys? Ihmisiin, jotka ovat jo sanoneet ”kyllä” uutiskirjeillesi tai kampanjoillesi? Jos ainoa tavoitteesi on kasvattaa listaa kaikin mahdollisin keinoin, huolimatta tilaajiesi laadusta, voit päätyä suureen määrään sitoutumattomia tilaajia. Se johtaa lopulta vakaviin toimitettavuusongelmiin, mikä vaikuttaa kaikkiin listoihin – suuriin ja pieniin.

Toisaalta, ihmiset, jotka ovat antaneet lupansa lähetyksiin, nostavat sitoutumisastetta merkittävästi. Koska olemme nopeasti menossa kohti yhä digitaalisempaa kulttuuria, luvan saanti helpottuu: uudet sukupolvet jakavat henkilökohtaisia tietojaan yrityksille, joiden kanssa he tuntevat olonsa mukavaksi. Se on kuin heidän toinen luonteensa. Mieti kaikkia sosiaalisten medioiden kirjautumissivuja, jotka pyytävät käyttäjätietoja. Siinä toinen syy pitää lupaa uutena normina.

Ellet vieläkään vakuutu, pohdi tätä: sähköpostimarkkinointi on edelleen yksittäinen markkinointikanava, jolla on korkein investoinnin tuotto – tällä hetkellä noin 40 %. Siinä on paljon potentiaalia sinulle ja yrityksellesi. Kuvittele, mikä tuo luku voisi olla, jos jokainen Sähköpostimarkkinoinnin toimenpiteesi perustuisi lupaan. Huomaatko? Sanoimmehan, että se kannattaa.