Minimoi vastaanottajien pelko ja rakenna luottamusta

Kirjoittanut APSIS

2015-01-12

 – tässä muutamia neuvoja, joilla rakennat vankan perustan

Kirjoitan tätä muutama viikko sen jälkeen, kun pidin ensimmäisen kevätkierroksemme 2011 viimeisen seminaarin. Haluan käyttää tilaisuutta hyväkseni ja kiittää kaikkia, jotka tulivat kuuntelemaan seminaarejamme Malmössä, Göteborgissa ja Tukholmassa.Ajattelin jatkaa tässä artikkelissa siitä, mitä esityksenikin käsitteli, eli miten rakennetaan luottamusta sähköpostilla.

Pelko on yksi luottamusta herättävän sähköpostiviestin luomisen suurimpia vihollisia.

Pelkoa voi esiintyä useimmissa viestintämuodoissa ja -suhteissa. Pelko voi johtua mm. siitä, että seuraavat asiat ovat epäselviä:

Mihin tämä viestintäsuhde tähtää?
Kuinka paljon minulla on sanottavaa asioissa?
Mitä minulta tässä odotetaan?
Mitä on odotettavissa?
Mitä tapahtuu, jos en enää halua olla mukana?

Opimme tietämään, mikä on laillista

Internet on ollut keskeinen osa elämäämme jo kohta 20 vuoden ajan. Olemme oppineet käyttämään sitä hitaasti, mutta varmasti oman kokemuksemme kautta. Taitomme ovat hioutuneet ja tiedämme nyt, mitä pitää varoa ja mikä on epävarmaa. Väärän linkin klikkaamisella tai sähköpostiosoitteen antamisella väärälle yritykselle voi olla rasittavat seuraukset.

Virus, pankkitilien väärinkäyttö, ei-toivotut sähköpostiviestit – seuraukset voivat olla monenlaisia. Teemme arvioita ja muodostamme vaikutelmia usein tiedostamattamme. Olemme tietoisia jonkun asian turvallisuudesta monesti ilman, että meidän tarvitsee tietoisesti pohtia sitä.

Kaupankäynti internetissä kasvaa

E-shoppingSuoritamme yhä enemmän ja enemmän liiketoimia ja teemme ostoksia internetissä. Turvallisuus paranee tasaisesti ja pystymme suojautumaan vilpiltä entistä paremmin. Pelko ei yleisesti ole enää niin suurta kuin vielä muutama vuosi sitten. Tiedämme, miten käyttäytyä ja mitä kaikkea on otettava huomioon pysyäksemme turvassa.

Mitä meidän sähköpostimarkkinoijien sitten pitää ottaa huomioon?

– Mehän tässä etsimme käsiimme vastaanottajan ja teemme aloitteen

Jos joku tulee pölyimurikauppiaan tapaan luoksesi ja alkaa myydä jotain, ensireaktiosi on todennäköisesti epäily ja pieni pelko. Pitkästyttävät suostuttelut ja perättömät lupaukset, jotka kuulostavat liian hyviltä ollakseen totta, eivät ole tarkoituksenmukaisia.

Mutta jos sama henkilö tulee ja esittelee itsensä, kysyy, onko sinulla aikaa ja esittää muutaman yksittäisen olennaisen kysymyksen sinusta itsestäsi, harmistuksesi on suurella todennäköisyydellä pienempi ja ehkä jopa kiinnostut asiasta aidosti ja haluat tietää lisää. Selkeä ja läpinäkyvä esitystapa kasvattaa luottamustasi ja tunnet olosi turvallisemmaksi.Herätä luottamusta, älä pelkoa

Selkeys on tärkeämpää kuin suostuttelu. Siis: Minkä verran sidosryhmäsi voi vaikuttaa kohtaamiseen sinun ja heidän välillään? Saavatko he sanoa, mitä mieltä ovat ja saavatko he tietää, mihin tämä viestintäsuhde tähtää?

Muutama neuvo pelkojen vähentämiseksi:
Esitä asiasi selkeästi alusta alkaen
Avoimuus, ei suljettuja ovia
Kuuntele vastaanottajan näkemyksiä ja toimi niiden perusteella

Kouluesimerkki luottamuksen rakentamisesta ja selkeydestä

Tässä on yksi esimerkki siitä, miltä selkeä ensimmäinen sähköpostiviesti voi näyttää.

Kaikki alkaa yrityksen kotisivulla olevasta selkeästä uutiskirjeen tilauslomakkeesta.

Tilausta tarjoava yritys (Flowers) on esitelty selkeästi. Havainnoitsija näkee myös heti, kuinka usein uutiskirje tulee, eli viikoittain. Ylhäällä oikealla on lyhyt yhteenveto siitä, mistä uutiskirjeessä on kyse, eli viljelemään oppimisesta.

Flowers pyytää uutiskirjeen tilaajilta vain niitä tietoja, joita se tarvitsee, eli nimeä ja sähköpostiosoitetta. Kitka jää näin mahdollisimman pieneksi. Ja jos potentiaalinen tilaaja haluaa lukea lisää siitä, mistä uutiskirjeessä oikein on kyse, hän voi tehdä sen klikkaamalla info-painiketta alhaalla oikealla.

Ensimmäinen sähköposti – tervetuloa-viesti tulee muutaman minuutin päästä siitä, kun henkilö on tilannut uutiskirjeen ja vahvistanut tilauksensa.