Miten aktivoida asiakkaita - case Addnature

Kirjoittanut APSIS

2014-03-25

Näin Addnature aktivoi asiakkaitaan ja myi hetkessä loppuun tuhat otsalamppua

– Aidosti osallistava sähköpostikampanja tuotti tuloksia

addnature-tusen-pannlampo-med-epost.jpg

Addnature käytti luovuutta sähköpostimarkkinoinnissaan. Tämä tuotti tulosta: viestien avausprosentti nousi 45:een, varastotuote myytiin loppuun ja lisämyynti passiivisille asiakkaille kasvoi. Kysyimme Addnaturen työntekijöiltä Mialta ja Carinalta tarkempia tietoja kampanjasta.

Kerro lyhyesti, mikä Addnature on?
 

– Addnature on seikkailuja rakastava yritys. Me kiipeämme, hiihdämme, melomme, pyöräilemme, vaellamme ja juoksemme – ja suhtaudumme intohimoisesti nykyaikaiseen ulkoiluun. Tämä intohimo sai meidät perustamaan ulkoilutuotteita myyvän liikkeen.

Addnature perustettiin Ruotsissa vuonna 2000, ja nykyään yrityksellä on kolme myymälää Tukholmassa. Myynnistä 70 % tapahtuu kuitenkin verkkokauppa addnature.comin kautta, joten sähköpostimarkkinointi, verkkomarkkinointi ja kampanjat sosiaalisessa mediassa ovat meille arvokkaita tapoja rakentaa asiakassuhteita sekä tiedottaa uutuuksista ja tarjouksista.

Etenkin sähköpostimarkkinointi on erityisen tehokasta, sillä sen avulla pystymme nopeasti lähettämään uutis- ja tarjouspaketteja sekä seuraamaan tilastoja helposti.
 

Olemme pitkään olleet uutiskirjeenne tilaajia, mutta meihin sai uutta eloa viesti, jonka otsikko oli "Meillä on ikävä sinua!". Viestin tavoitteena oli aktivoida asiakkaita, jotka eivät olleet hetkeen tehneet ostoksia. Kertoisitteko tarkemmin lähetyksen taustasta?
 

– Tavallisesti lähetämme kaikille uutiskirjeemme tilaajille samat uutiskirjeet ja kampanjaviestit. Tällä kertaa päätimme kuitenkin lähestyä vain niitä asiakkaita, jotka eivät ole olleet pitkään aikaan aktiivisia. Valikoimme heille erittäin hyvän tuotetarjouksen, joka oli ympärivuotisiin seikkailuihin sopiva laadukas otsalamppu.

Kampanjan tavoitteena oli herätellä yhteys näihin asiakkaisiin uudelleen ja muistuttaa heitä olemassaolostamme. Odotimme luonnollisesti, että kiinnostus tarjoustuotetta kohtaan ja sen myynti kasvaisivat. Lisäksi tietenkin toivoimme, että asiakkaat ostaisivat samalla muitakin tuotteita.

Mikä oli suurin haaste?
 

– Huomioon otettavaa oli melko lailla. Tarjoustuote ei saanut olla kooltaan liian suuri, sen piti sopia laajalle kohderyhmälle ja hinnan tuli olla riittävän houkutteleva, jotta se suorastaan kutsui ostamaan. Pohdimme myös passiivisen ja aktiivisen asiakkaan määritelmiä. Sitäkin mietimme, kuinka moni tarttuisi tarjoukseen.
 

Mikä oli tulos?
 

– Myimme kahdessa viikossa loppuun tuhannen kappaleen otsalamppuvarastomme. Lisäksi asiakkaat löysivät valikoimastamme monia muita hyviä tuotteita ja tarjouksia, joten lisämyyntiäkin tuli mukavasti. Uutiskirjeen avausprosentti (45 %) oli myös jonkin verran tavallisia uutiskirje- ja kampanjalähetyksiämme suurempi. Ehkäpä kirjeen otsikko "Meillä on sinua ikävä!" tuntui vastaanottajista erityisen henkilökohtaiselta.

Aiotteko tehdä vastaavia lähetyksiä? Saitteko tästä lähetyksestä sellaisia tietoja, joita hyödyntämällä  voitte tehdä seuraavasta kampanjasta entistä tehokkaamman?
 

– Varmaankin, mutta juuri nyt meillä ei ole sen suuntaisia suunnitelmia. Jatkossa voisimme tehdä tarkemmin kohdennettuja  tarjouksia asiakkaillemme ja tuottaa heille entistä enemmän lisäarvoa.

Millainen sähköpostimarkkinointi on teidän mielestänne parasta?


– Me uskomme yhtenäiseen ja yhdenmukaiseen viestintään kaikilla kanavillamme sekä siihen, että tarjoamme asiakkaillemme enemmän kuin pelkän tuotetarjouksen. Addnaturen vahvuudet ovat asiakaspalvelu, hyvät ehdot ja palvelut sekä palava intohimo ulkoilua ja seikkailua kohtaan.


addnature-screenshot.png