Miten kirjoittaa erinomainen tervetuloviesti

Kirjoittanut APSIS

2016-06-06

Olet juuri saanut uuden (uutiskirje)tilaajan. 

How To Build Your Awesome Welcome Email

 

Onnittelut! Mutta mitä seuraavaksi?

Lähetätkö uudelle tilaajallesi mukavan, persoonallisen viestin, joka saa heidät tuntemaan olonsa tervetulleeksi? Ehkä ainoastaan yksinkertaisen viestin, joka kertoo, että rekisteröinti on onnistunut? 

Vai huomioitko asiaa mitenkään?

On aika tutkia asiaa hieman tarkemmin. Tervetulokirje voi olla ensimmäinen kosketus palveluihisi – millaisen ensivaikutelman haluat antaa? Se on myös hyvä mahdollisuus luoda tiiviimpi suhde tilaajaan.

Muista, että jokainen tilaajistasi on käyttänyt aikaansa uutiskirjeesi tilaamiseen. Kiittäminen on vähintä mitä voit tehdä, se merkitsee paljon!

Mikäli et halua ylittää aitaa vain sen matalimmasta kohtaa, meillä on muutamia vinkkejä, joiden avulla saat nostettua tervetulokirjeesi esiin muiden joukosta.

1. Lähetä viesti heti.

Et varmastikaan halua jättää uutta tilaajaasi epätietoisuuteen onko rekisteröinti onnistunut vai ei? Pidä huolta, että lähetät tervetuloviestin heti rekisteröinnin jälkeen.

2. Kuka on lähettäjä?

Mainitse aina yrityksesi nimi lähettäjänä. Voit lisätä yrityksesi nimen myös aiheriville. Muista kuitenkin, että aiherivit ovat lyhyitä ja lukijoiden tulisi voida lukea ja sisäistää ne ensisilmäyksellä. Etenkin mobiilikäyttäjien kannalta aiherivien tulee olla ytimekkäitä. Toimialasta riippuen mobiilikäyttäjiä voi olla jopa yli puolet kaikista tilaajista.

3. Muista sanat ”tervetuloa” ja ”kiitos”.

Liian usein tervetuloviestit ovat vain teknisiä vahvistuksia siitä, että prosessi on saatu tehtyä. Esimerkiksi “Olet tilannut uutiskirjeemme” – ja siinä se. Sen sijaan kerro lukijoillesi, että arvostat heidän aikaansa ja kiinnostusta yritystäsi kohtaan.

4. Mitä tilaajasi tulee saamaan?

Kerro tervetuloviestissäsi mitä tilaajasi tulevat saamaan ja sitoudu toimittamaan se! Esimerkiksi "Tulet tästä lähtien vastaanottamaan uutiskirjeemme kerran kuussa, joka sisältää hyödyllisiä vinkkejä ja alan kuumimpia uutisia."

5. Miten sinuun voi olla yhteydessä?

Yhteystiedot ovat tärkeitä kaikessa sähköpostiviestinnässä – mutta erityisen tärkeitä tervetuloviestissäsi! Tämä viestii avoimuudesta ja siitä, että sinua ja yritystäsi on helppo lähestyä.

6. Linkit verkkosivuille ja muihin kanaviin.

Kun ihmiset rekisteröityvät tilaajiksi, he ovat kiinnostuneita yrityksesi toiminnasta. Käytä tätä tilaisuutta! Valikoi muutama hyvin kuvaava seikka verkkosivuiltasi ja lisää linkit tervetuloviestiisi. Voit lisätä myös sosiaalisen median linkit tervetulokirjeeseesi, mikäli haluat samalla kasvattaa seuraajiesi määrää muissa kanavissa.

7. Selkeä toimintapainike (call to action).

Uudet tilaajat ovat usein kaikista kiinnostuneimpia ja motivoituneimpia lukijoita. Miksi et hyödyntäisi tätä jo tervetuloviestissä ja lisäisi mukaan esimerkiksi tarjousta, johon uusi lukija ei malta olla tarttumatta?

8. Yritä kohdentaa viestisi.

Mitä persoonallisempi ja kohdennetumpi viestisi on, sitä todennäköisemmin se avataan ja luetaan. Vaikka tervetuloviestissä onkin hieman rajoituksia, ehkä sinulla on jo tiedossa tilaajan nimi ja kotikaupunki? Sitten sinun on mahdollista tehdä hieman personoidumpi lähetys.

8. Älä unohda “peruuta tilaus” –linkkiä!

Kuten yhteystiedot, myös tilauksen peruutuslinkki on luonnollinen osa sähköpostiviestintää. Ehkä se on mielestäsi tarpeetonta tervetuloviestiin – jos joku on juuri rekisteröitynyt, niin miksi he haluaisivat lopettaa tilauksen heti? Ehkä he eivät haluakaan. Mutta antamalla tilaajallesi tämän mahdollisuuden, pelaat heidän ehdoillaan ja kunnioitat niitä.

9. Pikakysymykset: loistava tapa kerätä lisää tietoa.

Tervetuloviestin perimmäinen tarkoitus on juuri se – toivottaa henkilö tervetulleeksi. Tervetuloviesteihin on kätevää lisätä pikakysymyksiä tulevia lähetyksiä varten. Ne eivät anna yhtä paljon tietoa kuin tutkimukset, mutta ovat kätevämpiä vastaajan näkökulmasta. Mikäli kysyt lisätietoja uudelta tilaajaltasi, muista käyttää niitä hyödyksesi jatkossa.

10. Teetkö sittenkin sarjan tervetuloviestejä?

Mikäli tavoitteesi ovat vielä yhtä erinomaista tervetuloviestiä korkeammalla, ja haluat tarjota uusille tilaajillesi sarjan tervetuloviestejä, kannattaa ensimmäinen viesti aloittaa maltillisesti. Kuitenkin jo yksi, huolella laadittu tervetuloviesti on enemmän kuin loistava alku!