Miten parannat viestisi tehoa asiakasprofiilien avulla?

Kirjoittanut Amanda Gossell

2019-09-10

Miten onnistut parantamaan viestisi tehoa ja relevanssia? Anna markkinoinnillesi uutta potkua huomioimalla nämä kaksi seikkaa: Toisaalta personoinnin tärkeyttä markkinoinnissa on korostettava, ja toisaalta on tärkeää ymmärtää asiakasprofiilien arvo ja niiden suhde personoituun asiakaspolkuun.

Käymme läpi seitsemän ratkaisevaa askelta, joilla saat markkinointiisi uutta potkua

Personoinnin kasvava rooli

Tiesitkö, että 91 % kuluttajista ostaa todennäköisemmin brändeiltä, jotka tunnistavat ja muistavat heidät ja joilta he saavat relevantteja tarjouksia ja suosituksia? Tai että kuluttajat katselevat 40 % suuremmalla todennäköisyydellä tuotteita, joita heille suositellaan kyseiselle brändille jaettujen tietojen pohjalta? 

Nämä faktat osoittavat, että on aika sanoa hyvästit massaviesteille ja toivottaa tervetulleiksi personoidut viestit – jotka lähetetään oikealle henkilölle juuri oikeaan aikaan.  

Asiakasprofiilit ovat menestyksekkään sähköpostiviestin avain

Jotta saisimme paremman käsityksen asiakasprofiilien arvosta, niitä on hyvä verrata staattiseen tilaajadataan, jota kerätään sähköpostialustalta. 

Asiakasprofiilit ovat dataohjattuja asiakkaiden stereotypioita. Kun kanavienvälinen data kerätään yhteen paikkaan yhdeksi lähteeksi, ovat asiakasprofiilit se avain, joka auttaa muodostamaan holistisen näkymän asiakkaista. Hyödyntämällä asiakasprofiilien dataa voit ymmärtää asiakkaitasi aiempaa syvällisemmin ja muuntaa datan toiminnaksi. Syynä tähän on se, että asiakasprofiilit pitävät sisällään asiakkaiden kaiken vuorovaikutusdatan, jota kerätään eri kanavista – heti tapahtumahetkellä.

Staattinen tilaajadata puolestaan muodostaa tietyllä tapaa tiedonkeruun perustan. Sen avulla pääset helposti alkuun. Matkan varrella tulee olemaan kuitenkin myös ärsyttäviä hidasteita. 

Jos yrityksesi CRM-järjestelmää tai muita markkinointityökaluja ei ole integroitu, on tilaajadataa päivitettävä jatkuvasti. Ja vieläpä manuaalisesti... Jos yritykselläsi ei ole olemassa perusteellista prosessia datan manuaalista tuomista ja viemistä varten, seurauksena on virheellistä tietoa ja vaisuja asiakaskokemuksia.

Näiden kahden suurin ero on se, että asiakasprofiilit päivittyvät jatkuvasti. Tämä auttaa suunnittelemaan kampanjoita yksityiskohtaisemmin ja tarkemmin kuin koskaan ennen. Lopputuloksena on pitkälle personoitu asiakaskokemus, joka saadaan aikaan aiempaa pienemmällä manuaalisella vaivannäöllä ja joka tuottaa parempia tuloksia. 

Asiakasprofiilit - Miten parannat viestisi tehoa asiakasprofiilien avulla? -blogikirjoitus

Yksi ainoa asiakasnäkymä

Dataohjattu markkinointi vaatii yhdistettyä ja yhtenäistä asiakasnäkymää. Tämä on olennaisen tärkeä tekijä, mikäli haluat säilyttää kilpailukykysi ja pysyä huipulla. 

Yhtenäisen asiakasnäkymän konsepti tarkoittaa yhdistettyä, yhtenäistä ja holistista tapaa esittää yrityksen hallussa oleva dataa. Tämä tarkoittaa yksinkertaisemmin selitettynä sitä, että yhtenäinen asiakasnäkymä luodaan yhdistämällä asiakasdataa monesta eri lähteestä. 

Mikä sitten on tällaisen yhtenäisen asiakasnäkymän tarkoitus? Sen ansiosta aiempaa asiakaskäyttäytymistä voidaan analysoida, jolloin osuva targetointi ja tulevan vuorovaikutuksen personointi on mahdollista. 

Lyhyesti sanottuna yleisöä täytyy ymmärtää ja analysoida ja ymmärtää. Tämä tapahtuu mieluiten yhdistämällä kaikki asiakasvuorovaikutus uniikkeihin asiakasprofiileihin. 

Asiakasprofiilit - Miten ymmärrät erilaisia asiakasprofiileja ja hyödynnät niitä paremmin osana markkinointistrategiaasi?

Asiakasprofiilien rakentaminen

Asiakasprofiilit sisältävät sekä demografista dataa että tapahtumadataa, jotka perustuvat aiempaan käyttäytymiseen ja staattisiin ominaisuuksiin. Pohjimmiltaan ne tarjoavat ymmärryksen siitä, kuka asiakkaasi on. Asiakasprofiilien avulla saat esimerkiksi tietää, miten asiakas on vuorovaikuttanut brändisi/organisaatiosi kanssa aiemmin ja onko asiakas ostanut sinulta aikaisemmin. Siksi asiakasprofiilit ovat organisaatiollesi brändillesi äärimmäisen arvokkaita.

Datan ja luottamuksen on kuljettava käsi kädessä

Asiakasdatan kerääminen ei kuitenkaan tapahdu päivässä, ja matkan varrelle mahtuu aina haasteita. Tiedonkeruuprosessissa ei esimerkiksi pääse pitkälle ilman luottamuksen rakentamista asiakkaiden keskuudessa. Mitä enemmät rakennat luottamusta, sitä enemmän sinulle uskotaan dataa. Avain luottamuksen rakentamiseen on brändisi toiminnan läpinäkyvyys. 

Riko siilot

Toinen haaste asiakasprofiilien rakentamisessa on siilojen rikkominen, datan kerääminen yhteen paikkaan ja datan hyödyntäminen. Miksi sitten on niin tärkeää kerätä useita datalähteitä yhteen järjestelmään?

Jos et kerää eri datalähteitä yhteen paikkaan, et pysty näkemään kokonaiskuvaa dataohjatusta markkinoinnistasi etkä myöskään koko organisaatiostasi. Tämä puolestaan voi johtaa siihen, että et saavuta kokonaisvaltaista datanäkymää. Lisäksi seurauksena voi olla esimerkiksi datan epäyhtenäisyys ja personoimattomat asiakaskokemukset.

Miten tällaiselta voidaan sitten välttyä? Vastaus on…

...Hyödyntämällä Customer Data Platformia

Customer Data Platform, CDP, voidaan määritellä seuraavasti:

”Customer Data Platform on paketoitu järjestelmä, joka luo pysyvän ja yhtenäisen asiakastietokannan muiden järjestelmien käytettäväksi”, sanoo CDP-guru ja CDP-instituutin perustaja David Raab.

Customer Data Platformin – kuten APSIS One -alustaan mukaan kuuluvalla CDP:llä – avulla voit yhtenäistää asiakasdatan ja saat digimarkkinoijana käyttöösi uuden sukupolven dataohjatut markkinointityökalut. Sen tarkoituksena on mahdollistaa personoitu markkinointi, jonka tavoitteena on luoda oikea viesti oikealle henkilölle oikeassa kanavassa oikeaan aikaan. Kuulostaa aika helpolta, vai mitä? 

Customer Profiles

Opas: Näin muunnat datan toiminnaksi

Nyt on aika siirtyä käytännön tekoihin – jotka on tiivistyy pariksi perusvaiheeksi:

Vaihe 1: Kerää dataa

Kuten mainittua, datan kerääminen on ensimmäinen vaihe asiakasprofiilien luomisessa.

Vaihe 2: Kerää data profiileihin

Kanavien välinen data kerätään yksilöllisiin profiileihin Customer Data Platformin avulla.

Vaihe 3: Muunna data toiminnaksi segmentoimalla

Kun data on kerätty asiakasprofiileihin, on aika määritellä omat segmentit, joiden avulla voidaan luoda personoituja ja kohderyhmälle sovitettuja viestejä. Tämä personointimenetelmä auttaa lähettämään tilaajille entistä relevantimpaa markkinointiviestintää, joka voi perustua esimerkiksi maantieteelliseen sijaintiin, demografisiin tietoihin, kiinnostuksen kohteisiin ja ostohistoriaan.

Asiakasymmärryksen ratkaiseva rooli

Tässä vaiheessa sinulla pitäisi olla hallussasi runsaasti kerättyä dataa, joka on jo itsessään arvokasta. Jotta voit tehdä laadukasta markkinointia, sinun on kuitenkin mentävä vielä askeleen pidemmälle. Tämä tapahtuu hankkimalla käyttökelpoisia asiakasnäkymiä. Itse asiassa nämä asiakasnäkymät ja asiakasymmärrys ovat avain seuraavien asioiden saavuttamiseen:

  • Lisäarvon hankkiminen yrityksellesi
  • Markkinointibudjetin kohdentaminen
  • Fiksumpi päätöksenteko.

Datan analysointi on kaikki kaikessa! Analysoimalla opit tuntemaan, mikä saa yleisösi klikkaamaan. Samalla kykenet ennustamaan yleisösi tarpeita ja odotuksia entistä paremmin. Lisäksi opit ymmärtämään, miten tuloksia voidaan optimoida kun seuraat, missä asiakkaasi konvertoivat.

Hyödynnä asiakasprofiileita osana digitaalista markkinointistrategiaasi
Haluatko lukea lisää APSIS One -alustasta? Täältä löydät lisää tietoa Essential-aloituspaketista!