Miten sujuvuus ja helppokäyttöisyys nostaa digimarkkinointisi uudelle tasolle?

Kirjoittanut Amanda Gossell

2019-08-15

Digitalisoituneessa maailmassa ihmiset altistuvat päivittäin tuhansille viesteille. Lisäksi meistä on tullut entistä malttamattomimpia kuluttajia. Etsimme ja vaadimme entistä nopeampia, sujuvampia ja mukavampia ratkaisuja arkeemme. Siksi on tärkeää, että markkinoijana pystyt mukautumaan nykyiseen asiakaskäyttäytymiseen ja tarjoat yksinkertaisia ja henkilökohtaisia asiakaskokemuksia. Mutta miten sujuva ja helppokäyttöinen asiakaskokemus oikeastaan luodaan?

Haastattelimme copywriter Sarah Chasea, joka on aiheen asiantuntija.

Mitä sujuvuuden konsepti tarkoittaa?

Sujuvuus, helppokäyttöisyys, yksinkertaisuus tai käyttäjäystävällisyys – olipa sanavalinta sitten mikä tahansa – on se helpoiten selitettynä mittapuu sille, kuinka yksinkertainen lopullinen tuote on, kun se on valmis sille tarkoitetulle käyttäjälle. 

Copywriter Sarah Chase, joka työskentelee sujuvuuden kanssa päivittäin, kertoo aiheesta näin:

– Minulle sujuvuus on kaiken viestinnän ja markkinoinnin perusta. Ilman sujuvuutta ja helppokäyttöisyyttä ei voi myöskään olla kilpailukykyinen. Siksi tulisi varmistaa, että se yltää kaikkeen, mitä markkinoinnissa tehdään. 

Omassa työssäni minulle on tärkeää luoda sujuvuutta prosessin joka vaiheessa. Se alkaa strategioiden suunnittelulla ja jatkuu läpi koko asiakaspolun: aina sidosryhmästä oikeaan ostajaan. Uskaltaisin jopa väittää seuraavaa: ilman sujuvuutta ei ole markkinointia!

Sujuvuuden ymmärtäminen

Sarah Chase on työskennellyt copywriterina Apsiksella vuodesta 2017 lähtien. Sitä ennen hän teki töitä sisältötoimistolle. Vasta aloitettuaan Apsiksella Sarah kuitenkin ymmärsi, kuinka suuri arvo jatkuvalla sujuvuuteen keskittyvällä ajattelutavalla on. Keskityttyään viime vuodet vahvan, B2B-markkinoille suunnatun sisällön kirjoittamiseen Sarah on oppinut, mikä toimii ja mikä ei, kun kyse on relevantin sisällön luomisesta.

Päivittäinen työni sisältää sekä sisällön että siihen liittyvien yleisten strategioiden suunnittelua ja tuottamista. Luon esimerkiksi uutiskirjeitä, oppaita, blogiartikkeleita ja sosiaalisen median sisältöjä. Suurin osa päivittäisestä työstäni keskittyy B2B-markkinointiin. Voisi siis oikeastaan sanoa, että työnkuvani on luoda vaikuttavaa, relevanttia ja tehokasta sisältöä, joka on sovitettu koko asiakaspolulle, Sarah sanoo.

Miten sujuvuutta luodaan?

Sarahille sujuvuus on ratkaisevan tärkeää, kun hän suunnittelee ja luo tekstejä sekä muita sisältöjä. Tältä hänen työprosessinsa näyttää:

Ensimmäinen vaihe on miettiä, kuinka monta kosketuspistettä, kuten yksittäistä sähköpostia, ketjuun kuuluu. Seuraavaksi tutustun toimeksiantoon, jonka jälkeen suunnittelen, mitä saumattoman asiakaskokemuksen luominen vaatii. Saumattomuus ja sujuvuus kulkevat itse asiassa käsi kädessä. Siksi itse asiakaspolkua on alettava tutkia ja analysoida, ennen kuin tekstiä ja muuta sisältöä aletaan tuottaa.

Tämä tarkoittaa, että kustomoin työssäni myös sisältöä, jota sovitetaan eri formaatteihin. Esimerkiksi sähköpostia kirjoitettaessa tärkeintä on ytimekkyys ja tehokkuus. Jos taas kyseessä on blogiartikkelin kirjoittaminen, itseään voi ilmaista paljon monipuolisemmin. Siksi asiakaspolun ja asiakkaiden vaihtelevien tarpeiden jatkuva huomioiminen on aina tärkeintä, Sarah jatkaa.

Oikeanlaisen ajattelutavan tärkeys

Jotta sujuvuudessa onnistuttaisiin, saman ajattelutavan tulisi toteutua joka prosessissa ja joka osastolla yrityksen sisällä – eli jokaisen niistä tulisi keskittyä sujuvuuden luomiseen.  Esimerkiksi personointi on tärkeä osa prosessia, jossa loppukäyttäjälle luodaan sujuvuutta. Sarah kertoo personoinnin ja sujuvuuden suhteesta seuraavaa:

Personointiprosessi itsessään on suhteellisen monimutkainen ja tarkoittaa parhaan mahdollisen relevanssin luomista käyttäjälle. Lopulta jokainen toiminto, joka on tehty personoidun sisällön luomiseksi, tiivistyy kuitenkin sujuvuuteen. Jos tarkastellaan vaikkapa henkilökohtaisia tuotesuosituksia, ne on tehty johdattamaan käyttäjä sujuvasti tietylle polulle.

Jos taas mietitään B2B-myyntisykliä ja liidien nurturointiketjun sisältöä, kyse on käyttäjän opastamisesta kohti seuraavaa vaihetta. Tällöin heidän ei tarvitse etsiskellä sitä itse ja menettää samalla mielenkiintoaan, Sarah selittää.

Haluatko oppia lisää personoinnista? Tutustu aihetta käsittelevään podcast-jaksoon täällä!

Tuleeko sujuvuus helpolla?

Sujuvuuden luominen saattaa kuulostaa yksinkertaiselta. Fakta on kuitenkin se, että sujuvan prosessin luominen vaatii markkinoijalta ankaraa suunnittelua, kovaa työtä ja paljon omistautumista.

Mielestäni yleisin ihmisten tekemä virhe on se, että he eivät ajattele sujuvuuden näkökulmasta. Lisäksi moni olettaa, että sujuvuus tulee helpolla. Sujuvuus ei kuitenkaan tule helpolla! Tarkoitan tällä sitä, että sujuvien asiakaspolkujen takana piilee kaikista monimutkaisimmat prosessit ja teknologiat. 

Jos tarkastellaan vaikkapa markkinoinnin automaatiota, se on loistotapa luoda sujuvuutta. Itse järjestelmän käyttöönotto vaatii kuitenkin paljon työtä – ei vain teknologian kannalta vaan myös sisällön ja yrityksen yhdenmukaistamisen suhteen. Vaikka markkinoinnin automaatio luo siis loppujen lopuksi sujuvuutta organisaatiolle ja sen asiakkaalle, se ei ole mikään helpoin asia toteuttaa. Asiat eivät tapahdu noin vain nappia painamalla, Sarah sanoo.

Helppo tulevaisuus

Sujuvuuden parissa työskentelyn tulisi olla osa jokaisen markkinoijan päivittäistä työtä. Sarahin mukaan ihmiset vaativat tulevaisuudessa vieläkin enemmän sujuvuutta, yksinkertaisuutta ja mukavuutta, kun teknologia jatkaa kehittymistään. 

Jos tarkastellaan nykyistä elämäntapaamme, meillä on pikaruokaa, vaadimme pikatoimituksia ja odotamme nopeutta jopa deittailulta: mieti vaikka Tinderiä. 

"Helppoudesta on tullut niin olennainen osa päivittäistä elämäämme, että takaisinpaluuta ei ole.”

Olen myös sitä mieltä, että kun MarTech kehittyy, ihmiset tottuvat sujuvuuteen entistä enemmän. Vastaavasti samalla kun asiakkaiden vaatimukset helppoa ja sujuvaa käyttökokemusta kohtaan kasvavat, myös MarTech kehittyy, Sarah jatkaa. 

Miten sujuvuuden ja helppokäyttöisyyden kanssa sitten pääsee alkuun? Sarah jakaa seuraavaksi parhaat vinkkinsä aiheeseen liittyen:

1) Mitä sisältöön tulee, sanoisin, että on tärkeää antaa luomisprosessille tarpeeksi aikaa. Tarkoitan, että vaikka järjestelmä – esimerkiksi markkinoinnin automaatiojärjestelmä – on loistava sujuvuuden edistäjä, on silti sisältö itsessään kaiken perusta. Käytä siis tarpeeksi aikaa laadukkaan ja relevantin sisällön luomiseen äläkä unohda pitää asiakaspolkua mielessä kirjoittaessasi niitä.

2) Jos et ole aloittanut vielä markkinoinnin automaation parissa, nyt on korkea aika! Aloita kuitenkin helpoimmasta päästä luomalla pari yksinkertaista automaatioketjua. B2B:lle se voi tarkoittaa vaikkapa liidien nurturointiketjun tai materiaalin latausketjun luomista. B2C:lle se voi olla vaikkapa tervetulo- tai syntymäpäiväketju. Markkinoinnin automaation käyttöönotto tekee markkinoijan työstä paljon helpompaa. Sen avulla voidaan myös luoda entistä parempi, kustomoidumpi ja personoidumpi asiakaspolku.

3) Analysoi dataa! Nykyisten markkinointiteknologioiden ansiosta käyttäytymisen analysointi ja mittaaminen on mahdollista. Kun datan muuntaa käyttökelpoisiksi näkymiksi, tämä antaa samalla selkeän suunnan sille, mihin yrityksen pitäisi tähdätä – olipa kyse sitten vaikkapa segmentoinnin parantamisesta tai entistä paremmasta päätöksenteosta yrityksen sisällä, Sarah päättää puheenvuoronsa.

Kiitos vinkeistä Sarah!

On yleistä ajatella, että sujuvuuden luominen olisi helppoa. Se ei kuitenkaan pidä ihan paikkaansa... Markkinoijana töitä on tehtävä kovasti, jotta eri käyttäytymismallit voidaan ottaa varmasti huomioon ja kuluttajien käyttäytymistä voidaan analysoida. Huolehdi myös, että pysyt ajan tasalla markkinoiden uusista suuntauksista ja luo sellaiset olosuhteet, että voit vastata asiakkaan vaatimuksiin ja tarpeisiin nopeasti. 

Lopulta tämä kaikki on kuitenkin sen arvoista, sillä kuten Sarah totesi: ”Ilman sujuvuutta ei ole markkinointia!”


Haluatko oppia vielä enemmän sujuvuudesta ja helppokäyttöisyydestä? Kuuntele A Zip of Marketing -podcastiamme, jossa on kokonainen aiheelle omistettu jakso!