Miten teet sähköpostimarkkinoinnistasi sosiaalisempaa?

Kirjoittanut APSIS

2015-01-12

Sosiaalisten medioiden suosio markkinointiviestinnän kanavina kasvaa edelleen. Sosiaalisen median strategioiden luominen, tilaajien haaliminen Twitteristä ja Facebookista ja jaa-painikkeiden lisääminen uutiskirjeisiin alkavat nykyään olla enemmän sääntö kuin poikkeus.

Mutta tehtävää on paljon, niin kuin myös uutta opittavaa. Toistaiseksi on käsitelty suhteellisen vähän sitä, miten teet sähköpostiviesteistäsi nykyistä sosiaalisempia.

Mitä sosiaalinen sähköpostiviesti oikeastaan tarkoittaa?

Eräässä aiemmassa artikkelissamme puhuimme viraaliviesteistä, joita voidaan pitää sähköpostiformaatin “jutusteluna”. Viraali-ilmiöstä puhutaan paljon myös sosiaalisten medioiden yhteydessä. Sosiaalisella sähköpostiviestillä emme kuitenkaan tarkoita pelkkää uutiskirjeiden viraalia levittämistä ja jakamista. Se mistä puhumme, on läheistä sukua myös tavaramerkkeihin perustuvalle asiakas- ja tilaajasuhteiden hoidolle.

Tässä artikkelissa tarkoitamme sosiaalisella sähköpostilla viestintää, joka avautuu osanottajille ja mahdollistaa lähettäjän ja vastaanottajan välisen dialogin. Juuri tässä voit hyödyntää sosiaalisia medioita työkaluna.

Kolme aluetta, joista käsin
voit tehdä sähköpostistasi sosiaalisemman

Neuvomme, miten voit käyttää sosiaalisia medioita vahvistaaksesi läsnäoloasi ja viestintäsi joustavuutta. Lisäksi saat tietää, miten voit hyödyntää kyselytutkimuksia saadaksesi tilaajasi tuntemaan itsensä osallisiksi ja kuuluvansa joukkoon. Ja viimeisenä, vaan ei vähäisimpänä kerromme, miten sosiaalinen viestintä voi jatkaa elämäänsä sähköpostilähetysten ulkopuolella


Voit hyödyntää jotain näistä kolmesta alueesta erikseen niiden yhdistelmiä. Yksinkertaistettuna kyse on siitä, että annat vastaanottajalle mahdollisuuden saada äänensä kuuluviin – tavalla, jota hän pitää parhaimpana, ja lisäksi mahdollisimman helposti.

1. Sosiaaliset mediat

Sosiaalisten medioiden hyödyntäminen sähköpostiviestinnässä ei välttämättä tarkoita pelkästään jaa- ja seuraa-painikkeita. Sosiaalisessa sähköpostiviestissä voi olla kyse myös sosiaalisissa medioissa käytävien keskustelujen ja niissä esitettyjen kommenttien hyödyntämisestä sähköpostilla käytävän dialogin perustana.

Voit saada sähköpostiviestillesi sosiaalista ulottuvuutta esimerkiksi kuuntelemalla, mitä tilaajat sanovat sinusta ja uutiskirjeistäsi sosiaalisissa medioissa. Ota siitä vaikutteita ja nosta asiat esiin uutiskirjeissäsi. Näin osoitat, että kuuntelet ja otat huomioon. Tällä pyritään ns. silmukkavaikutukseen, eli tilaajasi huomioivat tarkkakuuloisuutesi ja mainitsevat siitä. Näin syntyy eräänlainen epäsuora dialogi, joka voi luonnollisesti muuttua myös suoraksi dialogiksi, jos alat viestiä suoraan esim. sosiaalisissa medioissa, puhelimitse tai tilaisuuksissa.

Sosiaalisten medioiden hyödyntäminen sähköpostiviestinnässä yllä mainitulla tavalla on käyttökelpoinen vaihtoehto erityisesti silloin, kun haluat rakentaa mainettasi ja kasvattaa luotettavuuspääomaasi.

2. Kyselytutkimukset

Toisinaan sosiaalinen dialogi ei tarkoita pelkästään suoraa ajatustenvaihtoa. Kyse voi olla myös suoran kanavan luomisesta sinun ja vastaanottajasi välille sekä sekä vastaanottajasi ja muiden uutiskirjeen tilaajien välille. Kun haluat luoda tällaista viestintää, kannattaa harkita kyselytutkimuksia.

Kyselytutkimukset tarjoavat tilaajillesi suoran kanavan vaikuttaa sinuun. Jos sitten teet vastauksista selkoa tilaajillesi, tuot heidän äänensä myös toisten tilaajien kuuluville ja annat heille mahdollisuuden vertailla itseään muiden kanssa.

Tämä sosiaalisen sähköpostimarkkinoinnin menetelmä on hyödyllinen esimerkiksi tilanteissa, joissa haluat rakentaa yhteenkuuluvuuden tunnetta ja me-henkeä tilaajiesi keskuuteen. Se myös antaa sinusta kuvan avoimena lähettäjänä.

3. Kohdesivut

Toisinaan fokus sosiaalisuuteen hiipuu heti, kun tilaajasi poistuu uutiskirjeestä. Menetät arvokkaita viestintämahdollisuuksia, jos luovut dialogista heti, kun tilaajasi poistuu viestistäsi.

Yksi keino sosiaalisen puolen säilyttämiseen voi olla kommenttikenttien sijoittaminen kohdesivulle. Luonnollisesti voit myös liittää kohdesivulle tavalliset jaa-painikkeet ja ”kerro kaverille” -linkit. Ellet halua tai voi sijoittaa kommenttikenttiä kohdesivuillesi, voit sen sijaan käyttää linkkejä esimerkiksi Facebook-sivullesi ja kutsua tilaajasi keskustelemaan siellä.

Kehotuksen voimaa aliarvioidaan usein. Usko tai älä: jos kehotat suoraan lukijoitasi jakamaan sisältöäsi muille, moni tosiaan tekee niin. Paljon useampi, kuin silloin, jos vain lisäisit viesteihisi joitakin vaatimattomia jaa-kuvakkeita. Älä unohda, etteivät kaikki vastaanottajasi tunne viestintärutiinejasi. Ota siksi tavaksesi ilmaista asiat vähän selvemmin.

Lopuksi

Sosiaalisella työllä on vain yksi tavoite: dialogin synnyttäminen, joko sinun ja tilaajiesi välille tai tilaajiesi kesken ja toisinaan sekä että. Dialogi voi olla osatavoite tai virstanpylväs matkalla johonkin vielä suurempaan – tulojen kasvattamiseen, luottamuspääoman lisäämiseen tai entistä parempaan asiakaspalveluun. Tärkeintä on, ettet tee tätä vain tekemisen vuoksi. Hyvän dialogin luominen vie aikaa, mutta se voi auttaa organisaatiotasi tiellä kohti laajempaa tunnettuutta, parempaa mainetta ja suurempaa luottamusta.

Kysymys kuuluu: Miten sähköpostien tekeminen sosiaalisemmiksi hyödyttää sinua?