Mullista organisaatiosi data-driven markkinoinnin avulla

Kirjoittanut Mattias Ward

2017-07-10

Tämähän ei suinkaan ole mikään salaisuus: data-driven markkinoinnista on tullut markkinoijien uusi must-have.

Olitpa sitten jo sukeltanut Big Datan ihmeelliseen maailmaan tai et, ajatus datan armoille hyppäämisestä voi jännittää – mutta palkitsee lopulta.

 
datadriven marknadsföring, stockholm, verktyg, sverige
 

Mitkä askeleet tulee ottaa, ennen kuin organisaatio muutetaan todelliseksi data-driven liiketoiminnaksi? Ja kuinka tämä tehdään oikealla tavalla heti alusta alkaen?

Kiireinen päivä? Tässä jutun pääkohdat tiivistettynä:

  • Data-driven markkinointi perustuu asiakaskäsityksiin, joiden avulla arvaaminen muuttuu todelliseksi asiakastiedoksi…
  • … mikä vääjäämättä parantaa markkinointitoimintoja.
  • Big Datan analysointi on avain.
  • Big Dataa luodaan jatkuvasti, erittäin nopealla vauhdilla. Big Datan potentiaali ja käyttömahdollisuudet ovat loputtomia.
  • Ennen kuin datan hyödyntämistä aletaan toteuttaa markkinoinnissa, ensin tulee kartoittaa sekä asiakkaat että yrityksen päämäärät ja edellytykset, jotka yhdistetään oikeaan, juuri omaan tarpeeseen sopivaan ratkaisuun.
 

Mitä data-driven markkinointi on?

Kuten nimi itsessään jo kertoo, data-driven markkinointi on tiedolla ohjattua markkinointia. Perinteiseen markkinointiin verrattuna tämä uudentyyppinen markkinointi perustuu asiakaskäsityksiin ja todelliseen tietämykseen, eikä arvailuun.

Kun dataa kerätään useista lähteistä, saadaan todellista tietoa siitä, keitä asiakkaat ovat, mitä he tarvitsevat sekä missä kohtaa asiakkaan elinkaarta he sijaitsevat. Datan avulla voidaan välittää juuri oikeaan aikaan henkilökohtaisesti sopivia viestejä, jotka parantavat asiakaskokemusta.

Näin toimiessasi asiakkaidesi sitoutuminen syvenee, markkinoinnistasi tulee optimoitua ja – mikä parasta – tuottosi tulee kasvamaan.

What is data-driven marketing?

Big Datan loputon määrä

Vaikka data onkin jollain tavalla mielissämme, se on samaan aikaan myös hyvin epäselvä käsite, eikö vain? Sen merkityksen voi ennemminkin vain olettaa kuin tietää – mitä se on ja minkä valtavan potentiaalin se pitää sisällään.

Lyhyesti sanottuna data on tietoa. Datan tarjonta ja teho eivät kuitenkaan ole yksinkertaisesti selitettävissä, sillä datan määrä maailmassa on suunnaton, suorastaan loputon. 90 prosenttia tänään saatavilla olevasta datasta on itse asiassa luotu viimeisen kahden vuoden aikana ja joka ikinen päivä luodaan lisää hämmästyttävät 2,5 triljoonaa tavua dataa. (Toisin sanoen 2 500 000 000 000 megatavua…)

Tämä valtava, päivittäin tuotettava datamäärä antaa meille jonkinlaisen käsityksen Big Datan nykytodellisuudesta. Mutta miten Big Data sitten eroaa pelkästä suuresta määrästä dataa?

Ero näiden kahden välillä on Big Datan volyymissa, moninaisuudessa ja nopeudessa. Big Dataa luodaan jatkuvasti kaikesta meitä ympäröivästä – loputtoman monista lähteistä, ällistyttävällä paljoudella ja nopeaan tahtiin. Big Data on abstrakti, pelottava ja kuitenkin kertakaikkisen jännittävä käsite!

Kuten olet jo ehkä oivaltanut, datan valtava määrä ei ole se keskeisin pointti. Ratkaisevaa on se, kuinka keräät, analysoit ja käytät dataa kokonaisvaltaisen markkinointistrategiasi keskeisenä mahdollistajana.

Tunne asiakkaasi yksityiskohtaisesti

Markkinointistrategian ydin on yrittää saada varmuus sille, keitä asiakkaat ovat, jotta heille voidaan tarjota relevanttia markkinointisisältöä, joka tehostaa tuottoa. Juuri tämä askel onkin ratkaiseva, kun käännyt data-driven -tielle. Yhteen koottu paketti juuri oikeaa, relevanttia dataa on se ratkaiseva tekijä, joka määrittää onnistutko tässä prosessissa vai et. Varaa tähän siis runsaasti aikaa, tutustu ja testaa jo olemassa olevia käsityksiä ja mieti, mitkä palat asiakaspalapelistäsi vielä puuttuvat.

Kun sitten olet saanut ohjelmistotyökalusi liikkeelle, pääset yhdistämään sekä ennalta määritellyn mielikuvan ihanneasiakkaastasi että asiakassegmentit dataohjattuun todellisuuteen. Saat vielä huomata, että etukäteen muodostamasi käsitys kohderyhmistäsi tulee muuttamaan muotoaan sitä mukaa, kun data alkaa täyttää tietomonttuja.

 

Aseta selkeät päämäärät

Ennen kuin sysäät data-driven markkinoinnin työkalusi suoraan toimintaan, on välttämätöntä tietää mitä haluat ja odotat saavuttavasi. On totta, että tavoitteiden tärkeyttä toistetaan jatkuvasti markkinoinnin saralla, mutta tässä tapauksessa on syytäkin. Tärkeintä on, että sinulla on selkeä visio ja tavoitteet asetettuina, ennen kuin potkaiset data-driven softan kunnolla käyntiin.

Koska päivittäin luodaan uutta dataa hämmästyttävissä määrin, tarvitset selkeät päämäärät löytääksesi ja selvittääksesi/purkaaksesi datan, joka on tarpeen juuri sinun tavoitteidesi saavuttamiseksi. Asettamasi strategian tulee siis käyttää saatua dataa – eikä toisinpäin.

Tällä toiminnalla on lukematon määrä vaihtoehtoisia lopputuloksia. Onko päätavoitteenasi luoda poikkeuksellinen asiakaskokemus? Vai haluatko kenties pääasiassa vetää puoleesi uusia asiakkaita? Aseta ja määrittele tärkein tavoitteesi, ennen kuin aloitat matkasi kohti organisaatiosi mullistavaa data-driven markkinointia.

Valitse tarpeisiisi sopiva ohjelmistotoimittaja

Data-driven markkinointia ei voi toteuttaa manuaalisesti. Se on työkalu, joka helpottaa datan keräämistä, tehden samalla myös asiakassegmentoinnista sekä asiakkaiden profiloinnista helpompaa. Ennen kuin ryhdyt hommiin, sinun tulee kartoittaa sisäiset ja ulkoiset edellytyksesi sekä sulauttaa ne odotuksiisi.

Selvitä siis tarpeesi ja sovita ne yhteen erilaisten saatavilla olevien dataratkaisujen kanssa. Ota huomioon liiketoimintasi laajuus ja analysoi, mitä kaikkea tarvitset muuttaaksesi organisaatiosi data-driven markkinoinnin avulla. Tarvitsetko mahdollisesti kehittyneen ohjelmiston lukuisilla ratkaisuilla, kuten markkinoinnin automaatiolla, hylätyn ostoskorin taktiikoilla ja liidien kehittämisellä? Ja ennen kaikkea, onko sinulla varaa kaikkiin tarvittaviin ratkaisuihin, jotka tulevat viemään sähköpostisi kokonaan uusiin korkeuksiin?

Tämän vaiheen jälkeen on aika huutaa ”paikoillanne, valmiit, hep!”

Data-driven markkinointi on todellakin markkinoinnin tulevaisuus. Sen lisäksi, että se tarjoaa markkinointia ohjaavaa tarkkaa ja todenperäistä tietoa asiakkaistasi, se myös buustaa liiketoimintasi tuoton kokonaan uusiin lukemiin.

Oletko valmis harppaamaan tulevaisuuteen ja menestymään markkinoinnissa?
Syvenny data-driven markkinoinnin maailmaan, ota meihin yhteyttä niin keskustellaan.