Muunna verkkosivustokäyttäytyminen dynaamiseksi sisällöksi markkinoinnin automaatiossa

Kirjoittanut Dag Thorén

2020-05-20

Markkinoinnin automaatio on monien APSIS One -käyttäjien suosikkityökalu. Yksi syy sen suosioon on houkutus käyttää automaatiota strategiana personoidun asiakaspolun luomisessa . Luot automaatioketjun kerran, ja annat järjestelmän lähettää viestit oikean aikaan, oikeassa järjestyksessä. Kuulostaa hyvältä, eikö? 

Nyt kaikki APSIS One -käyttäjät voivat luoda entistä personoidumpaa viestintää hyödyntämällä verkkosivustokäyttäytymistä markkinoinnin automaatioiden sisällöissä - dynaamisesti. Mutta ennen kuin perehdymme uuteen ominaisuuteen, kerrataan lyhyesti, miten ja miksi dynaaminen sisältö auttaa parantamaan asiakaskokemusta. 

Mikä on dynaamista sisältöä, ja miksi se on merkityksellistä? 

Dynaamisella sisällöllä tarkoitetaan tapaa käyttää asiakastietoja personoidun sisällön, kuten aloitussivujen, sähköpostiviestien ja tekstiviestien, luomiseen. Sisällön personoinnissa käytetään pääasiassa kahdenlaisia asiakastietoja. Yleisimpiä ovat demografiset tiedot, kuten etunimi, maantieteellinen sijainti ja sukupuoli. APSIS Onessa näitä tietotyyppejä kutsutaan termillä: attributes, ja niiden avulla voidaan personoida sähköposteja, tekstiviestejä ja laskeutumissivuja. 

Personoitu sisältö voi perustua myös käyttäytymiseen  (Events), kuten tuotteen lisäämiseen ostoskoriin, sivulla käyntiin, videon katseluun jne. Jälkimmäinen on dynaamisempi, koska se heijastaa käyttäytymismalleja eikä pelkästään asiakkaan lähes staattisia ominaisuuksia. Tuotesuositukset, hylätty ostoskori -muistutus, selaamisen hylkääminen ja oston jälkeiset sähköpostit ovat esimerkkejä dynaamisen sisällön käytöstä konversioiden lisäämiseen. 

Miksi dynaaminen sisältö on tärkeää asiakaskokemukselle?

Dynaamisella sisällöllä voidaan luoda tunne kahdenvälisestä viestinnästä brändisi ja asiakkaittesi välillä. Sen avulla voit esitellä brändisi tavalla, joka tuntuu merkitykselliseltä jokaiselle asiakkaalle, ja se auttaa heitä tekemään seuraavan siirron.  

Netflixin ja Amazonin kaltaiset yritykset ovat tunnettuja esimerkkejä siitä, miten ensimmäisen osapuolen tietoja ja dynaamista sisältöä käytetään relevanttien tuotteiden suosittelemiseen tai sen ehdottamiseen, mitä seuraavaksi kannattaa katsoa. 

Katsotaan tämän pohjalta, miten voit lisätä käyttäytymistietoihin perustuvaa dynaamista sisältöä APSIS Onen markkinoinnin automaatiossa.  

Mitä uutta?

APSIS Onen uuden ominaisuuden avulla voit lisätä dynaamista sisältöä markkinoinnin automaation sähköposteihin sivustosi kävijöiden käyttäytymistietojen perusteella. Dynaaminen sähköpostisisältö luodaan tapahtumista, kuten selatuista sivuista, sivukäynneistä, ostoskoriin lisätyistä tuotteista, tilaustunnuksesta, tilauspäivämäärästä jne. Tämä ominaisuus on nyt kaikkien APSIS Onen markkinoinnin automaation käyttäjien käytettävissä.

Käyttötapaus:

Kuinka saat asiakkaat palaamaan hyödyntämällä dynaamista sisältöä APSIS Onen markkinoinnin automaatiossa?

Tässä tapauksessa APSIS One -käyttäjä on verkkovaatekaupan markkinoija. Markkinoijan tavoitteena on tehdä äskettäin ostoksen tehneistä asiakkaista palaavia ja uskollisia asiakkaita. 

Oston jälkeinen ketju verkkosivuston kävijöiden sitouttamiseksi ja konvertoimiseksi

Markkinoija luo APSIS Onen markkinoinnin automaatiossa ketjun, johon asiakkaat liitetään heti  verkkokauppaoston jälkeen. Kaksi viikkoa ostopäivän jälkeen asiakas saa automaattisen sähköpostin, jossa tarjotaan ilmainen toimitus vastineeksi asiakaskyselyyn osallistumisesta. 

Tältä ketju näyttää...

Sähköpostin sisällön personointi

Markkinoija päättää käyttää dynaamisia tietoja kahteen tarkoitukseen. Ensiksi: asiakkaan aiemmin ostaman tuotteen näyttämiseen. Toiseksi: hän hyödyntää selauskäyttäytymistä, jonka avulla esitetään relevanttia sisältöä ja luodaan vahvempi kannustin tarjouksen käyttämiseen. 

Tältä sähköposti näyttää editorissa...   

Nyt kaikki on valmista ja markkinoija aktivoi ketjun. Jatkossa jokainen asiakas saa oston jälkeisen sähköpostiviestin, joka liittyy hänen käyttäytymiseensä ja kiinnostuksenkohteisiinsa.

Miten dynaaminen sisältö parantaa asiakaspolkua? 
 

Entä, miten se vaikuttaa verkko-ostoskokemukseen? Katsotaanpa polkua asiakkaan näkökulmasta. 

Asiakkaan nimi on Joonas. Hän osti äskettäin beigen neuleen, ja on sen jälkeen etsinyt asuun sopivia farkkuja.

 

Kaksi viikkoa neuleen ostamisen jälkeen Joonas saa sähköpostin, joka näyttää tältä...

 

Tämä dynaaminen sisältö on luotu käyttäen Joonaksen edellistä ostosta (beige neule) sekä hänen osoittamaansa kiinnostusta muihin tuoteluokkiin (farkut). Tuloksena on sähköposti, joka on suunnattu luomaan uusi hankinta, joka sopii Joonaksen vaatekaappiin sekä verkkosivustolla osoitettuun käyttäytymiseen. 

Yhteenvetona. APSIS Onen markkinoinnin automaatio mahdollistaa automaattisen sisällön luomisen tinkimättä personoinnista ja yksilöllisen merkityksen tunteesta. Sen avulla voit määrittää ketjuja, joiden automaattinen sisältö perustuu sekä asiakkaittesi demografisiin tietoihin myös heidän käyttäytymiseensä sivustollasi ja verkkokaupassasi. 

Haluatko kokeilla markkinoinnin automaatiota? Rekisteröidy ilmaiseen 14 päivän APSIS One -kokeilujaksoomme jo tänään.