Näin DSA puolitti saapuvien puheluidensa määrän ja nosti sähköpostiensa avausprosenttia

Kirjoittanut Amanda Gossell

2019-11-06

Työttömyysvakuutuskassa Din Sundhedsfaglige A-kassen, uudisti digimarkkinointinsa samaan aikaan uuden organisaatiostrategian kanssa. Uusi strategia syntyi DSA:n vision pohjalta, jonka mukaan se haluaa tarjota jäsenilleen taloudellista turvaa työelämässä, jäsenien asemasta riippumatta. Strategian päämääränä oli tavoittaa jäsenet entistä helpommin. Siksi DSA koki, että uutiskirjeet olisivat paras tapa viestiä jäsenille.

Juttelimme hiljattain Iben Malthe Roldsgaardin kanssa, joka työskentelee DSA:n viestintäkonsulttina Kööpenhaminassa. Lue miten APSIS ja pari muuta strategista kehitystoimenpidettä auttoivat organisaatiota puolittamaan asiakaspalveluun tulleiden puheluiden määrän, kehittämään 18 uutiskirjeketjua valmistuville opiskelijoille ja nostamaan sähköpostien avausprosenttia relevantin sisällön avulla.

APSIS työntekijöitä digimarkkinoinnin messuilla
 
Malthe Roldsgaard ja Søren Riis – Apsiksen Tanskan maapäällikkö –
FDIH-verkkokauppakonferenssissa 2019

Auttavana kätenä auttajille

Din Sundhedsfaglige A-kasse (DSA) on tanskalainen työttömyysvakuutuskassa fysioterapeuteille, hoitajille, toimintaterapeuteille, kätilöille, bioanalyytikoille ja röntgenhoitajille. Organisaation visiona ja tavoitteena on tarjota jäsenille työttömyysvakuutuksia koko urapolulle: aina opiskelijoista koko- tai osa-aikatyöläisiin sekä työttömille, sairaille ja äitiyslomalaisille.

Lisäksi DSA haluaa auttaa jäseniään olemalla heidän kumppaninsa eri elämäntilanteissa, kuten opinnoista työelämään siirryttäessä. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi jäsenten tukemista silloin, kun he etsivät työpaikkaa, kirjoittavat työhakemuksia ja ottavat yhteyttä työnantajiin.

Iben Malthe Roldsgaard työskentelee päivittäin DSA:n markkinoinnin ja viestinnän parissa. Hänen työtehtäviinsä kuuluvat verkkoviestintä ja sisällön tuottaminen, sosiaalisen median päivittäminen, kampanjat, projektien hallinta sekä uutiskirjeet – joista viimeisin on yksi hänen pääalueistaan.

"Valtaosa työstäni on uutiskirjeiden työstämistä eri kohderyhmille: opiskelijoille, työttömille, työssäkäyville, akateemiselle segmentille, johtotason segmentille, aikaisin eläköityvien segmentille ja niin edelleen. Kaiken kaikkiaan lähetämme vuosittain yli 200 kohdennettua uutiskirjettä."

Haluamme tarjota jäsenillemme turvaa, jotta heillä olisi voimia auttaa muita jokapäiväisessä työssään.

Oikean henkilön tavoittamisen tärkeys – oikeaan aikaan

Useita DSA:n opiskelijajäseniä valmistuu joka vuosi tammi- ja kesäkuun aikaan. Näinä ajanjaksoina opiskelijoiden on tehtävä pari asiaa varmistaakseen, että he saavat toimeentuloa, mikäli he eivät saa töitä suoraan valmistumisen jälkeen. Koska Tanskan lainsäädäntö säätelee asiaa, on erittäin tärkeää, että oikea tieto tavoittaa oikean henkilön oikeaan aikaan.

DSA on kokeillut parin viime vuoden aikana useita eri tapoja tavoittaa jäsenensä etukäteen ja kertoa heille tärkeistä vaiheista, joita heidän on noudatettava. Tehtävän suorittaminen manuaalisesti on ollut kuitenkin haastavaa. 

Olemme vierailleet opiskelijoidemme luona yliopistolla joka vuosi ja kohdistaneet viestintämme sosiaalisessa mediassa. Olemme lähettäneet myös suoria sähköposteja (Apsiksen avulla) ennen heidän valmistumistaan.

Vaikka teemme kaiken tämän, on monella opiskelijalla edelleen paljon kysyttävää – mikä johtaa suureen määrään puheluita aina tammi- ja kesäkuussa. Tämä prosessi vaatii meiltä paljon lisätyötä. Koska kaikkia opiskelijoita ei tavoiteta ajoissa, tämä johtaa myös esimerkiksi siihen, että he voivat menettää tulonsa jäädessään työttömiksi.

Markkinoinnin automaatio luento digimarkkinoinnin messuilla.
  
Iben Malthe Roldsgaard puhumassa FDIH-verkkokauppakonferenssissa 2019.

Halusimme automatisoida useamman uutiskirjeen, ja niiden menestys on ylittänyt kaikki odotukset.

Automaation voima

DSA hankki Apsiksen markkinoinnin automaatioratkaisun maaliskuussa 2019. Organisaatio kehitti kevään aikana 18 uutiskirjeketjua pian valmistuville jäsenilleen. Sen jälkeen se rakensi kaikille uutiskirjeille automaatioketjuja, jotka pohjautuivat opiskelijoiden valmistumispäivään. Tämä varmisti, että opiskelijat saivat tarvitsemansa tiedon silloin, kun heidän oli aika toimia.

Aloimme käyttää Apsiksen markkinoinnin automaatioratkaisua samaan aikaan, kun uudistimme verkkosivumme. Lisäsimme sivuille linkit automatisoituihin uutiskirjeisiimme. Olemme varmoja siitä, että syynä puheluiden määrän puolittumiselle on Apsiksen  markkinoinnin automaatio -ratkaisun käyttäminen sekä uudet, päivitetyt verkkosivumme.

Puhelutilastot ennen ja jälkeen markkinoinnin automaatioratkaisun käyttöönottoa: kesäkuu 2018 vs. kesäkuu 2019:

  • 2018: 5 756 puhelua
  • 2019: 2 420 puhelua

Näemme suuren eron kesäkuun 2018 ja kesäkuun 2019 välillä: saimme opiskelijoilta aiempaa vähemmän kyselyitä, minkä seurauksena kesäkuu oli meille vähemmän stressaava kuukausi kuin edellisvuonna – toisin sanoen meille vapautui aikaa muihin projekteihin.

Automaatioratkaisu on vapauttanut tiimillemme lisäaikaa muiden tärkeiden työtehtävien hoitamiseen.

Relevanssi on kaiken A ja O

Markkinoinnin automaatioratkaisu vapautti lisää aikaa Ibenille, joka on vastuussa DSA:n uutiskirjeistä. Ratkaisu on johtanut myös uutiskirjeiden avausprosentin huomattavaan kasvuun. Tämä johtuu siitä, että lähetetty tieto on nyt aiempaa relevantimpaa. 

Nyt minun ei tarvitse lähettää uutiskirjettämme manuaalisesti, ja automatisoitu ratkaisu varmistaa sen, että opiskelijat saavat tarvitsemansa tiedon oikeaan aikaan. Aiemmin minun oli myös lähetettävä yksi ainoa uutiskirje yhdelle suurelle ryhmälle, vaikka he eivät valmistuneet samaan aikaan. Tämä tarkoitti sitä, että osa opiskelijoista sai epärelevanttia tietoa.

Apsiksen tarjoamien työkalujen avulla voimme nyt kohdistaa viestinnän tietyille kohderyhmille, minkä ansiosta pystymme lähettämään relevanttia tietoa oikeille ihmisille. Se, että pystymme tarjoamaan jäsenillemme relevanttia, henkilökohtaista ja kiinnostavaa tietoa, myötävaikuttaa toivottavasti siihen, että opiskelijat pysyvät DSA:n jäseninä.

Voimme tarjota jäsenillemme turvaa ja toimeentulon olemalla heille relevantti ja hyödyllinen kumppani – mikä sopii yhteen visiomme kanssa.

Markkinoinnin automaation tulokset -raportti. Sähköpostien avausprosentti Apsiksen markkinoinnin automaatioratkaisun käyttöönoton jälkeen.

Punaiset palkit: KPI-mittarit
Vihreät palkit: Sähköpostien avausprosentti Apsiksen markkinoinnin automaatioratkaisun käyttöönoton jälkeen  

Apsiksen kanssa työskentely on helppoa, tuki on ystävällistä ja avuliasta!

Olemme todella tyytyväisia Apsiksen markkinoinnin automaatioratkaisuun, koska sen hallinta on helppoa ja voimme rakentaa sen avulla helposti erilaisia automaatioketjuja. APSIS-ratkaisun kanssa työskentely on yleisesti ottaen todella intuitiivista ja sujuvaa. Yhteistyö on ollut erittäin positiivinen kokemus, ja kaikki Apsiksen yhteyshenkilöt ovat olleet todella avuliaita ja vastuullisia. Heidän tukitiiminsä soittaa aina takaisin, jos he eivät pystyneet ratkaisemaan ongelmaa saman tien, ja he hoitavat hommansa erittäin nopeasti.” 

Kiitos haastattelusta Iben!

Haluatko saavuttaa samat tulokset kuin DSA? Pyydä esittely APSIS-ratkaisuista jo tänään!