Näin kasvatat joulumyyntiäsi

Kirjoittanut Amanda Gossell

2019-11-25

Kilisee, kilisee kulkuset…  Se on taas menoa – nyt on se aika vuodesta! Joulu on ehdottomasti yksi vuoden kohokohdista, niin myös yritysten liiketoiminnalle. Ihmiset etsivät aktiivisesti juuri sitä oikeaa lahjaa ja ovat valmiita investoimaan lahjoihin suuria summia. Mutta miten saat kaiken irti tästä vuoden kiireisimmästä ajasta ja muunnat joulumieliset sivustovierailijat maksaviksi asiakkaiksi?

Tässä blogipostauksessa käymme läpi muutaman helpon käytännön vinkin joulumyynnin vauhdittamiseen.

Isä ja tytär joulukuusen alla katsomassa tablettia.

Valmistele huolella ja luo tehokas joulukampanja

Juhlapyhiin – ja erityisesti jouluun – liittyvien markkinointikampanjoiden erikoisuus on siinä, että ne voivat tuoda mukanaan mittavia myyntivoittoja. Miten kampanjoihin kannattaa valmistautua, jotta niistä saa parhaat mahdolliset tulokset?

  • Ole teknisesti valmistautunut – Varmista ennen kampanjan aloittamista, että saatavillasi on oikeanlaiset työkalut kampanjan lanseeraukseen ja mittaamiseen. Jos sinulla ei vielä ole tällaisia työkaluja, kannattaa ehdottomasti tutustua APSIS One -markkinointiratkaisuun!
     
  • Aloita ajoissa – Avain menestykseen on suunnittelu, suunnittelu ja vielä kerran suunnittelu. Moni asiakas alkaa miettiä joululahjoja ja tulevia ostoksiaan hyvissä ajoin. Facebookin mukaan joulukampanjan suunnittelu tulisi aloittaa jo kesällä. Jos et siis ole vielä aloittanut, niin nyt on korkea aika!
     
  • Luo personoitua sisältöä – Ei ole mikään uutinen, että nykyään asiakkaat odottavat räätälöityjä ja personoituja ostokokemuksia – olipa kyse sitten joulusta tai jostain muusta. Luomalla personoidun joulukampanjan varmistat, että viestisi ovat kohdeyleisöillesi räätälöityjä. Lisäksi on tärkeää, että suosittelet ainoastaan relevantteja tuotteita, jotka pohjautuvat asiakkaiden käyttäytymiseen, kuten aiempiin ostoihin.

    Tutkitaanpa tarkemmin, miten joulumyyntiä voi tehostaa.

Markkinoinnin tiimi istumassa pöydän ääressä avokonttorissa tonttulakit päässä.

7 vinkkiä joulun sähköpostikampanjoiden tehostamiseen

Sähköpostimarkkinointi on ehdoton lisä, mikäli haluat tehostaa myyntiäsi pyhien aikana. Monen markkinoijan tavoite on saada mahdollisimman paljon irti jokaisesta lähetetystä sähköpostista. Miten tämä sitten käytännössä onnistuu?

1. Kirjoita inspiroiva sähköpostiteksti
Ihmiset näkevät joulun aikaan kasoittain markkinointiviestejä. Valitettavasti tavanomainen uutiskirjeteksti ei silloin erotu joukosta... Viestien ja tekstin suhteen on nähtävä ekstravaivaa, ja lisäksi tarjouksen on herätettävä asiakkaan huomio heti ensimmäisten sekuntien aikana. Nyt jos koskaan on siis aika lisätä vähän ruutia omiin teksteihin ja sähköpostien sisältöihin!

2. Anna uutiskirjeelle jouluinen ulkoasu
Jouluna kaikessa saa olla vähän ekstraa: ekstramukavuutta, ekstra-annos ruokaa ja ekstrakoristevalot. Sama pätee myös sähköposteihin. Kun teet sähköposteistasi juhlavia jouluisten aiheiden ja kuvituksen avulla, saat ne erottumaan vuoden muista kampanjoista.

3. Tarjoa ilmainen toimitus ja painota viimeistä tilauspäivää
Et suinkaan ole ainoa, joka yrittää saada uutiskirjeen tilaajat ostamaan joulusesonkina... Juhlapyhät ovat markkinoijille kilpailun aikaa. Siksi on tärkeää poistaa kitka kaikista mahdollisista kohdista, jotka voivat estää asiakkaitasi ostamasta. Toimituskulut ovat yksi ratkaiseva tekijä. Jos siis myyt fyysisiä tuotteita, tarjoathan asiakkaillesi ilmaisen toimituksen – ja ilmaiset palautukset.

Toinen äärimmäisen tärkeä asia on kertoa selkeästi viimeinen tilauspäivä, jolloin tilaus ehtii takuulla saapua jouluaatoksi. Näin saat asiakaspalveluun vähemmän sellaisia kysymyksiä kuten: ”Milloin tilaukseni saapuu?” tai ”Saanko paketin ajoissa?”. Toisin sanoen tämä auttaa eliminoimaan ongelmia jo ennen kuin niitä ilmenee. 

Läppäri ja älypuhelin joululahjojen keskellä.

 

4. Hyödynnä segmentointia
Tästä ei ole epäilystäkään: segmentoidut sähköpostit tuottavat paljon parempia tuloksia kuin ei-segmentoidut. Jouluaattoa edeltävänä kiirekautena on tärkeämpää kuin koskaan, että viestit asiakkaillesi relevantilla tavalla, joka herättää heidän jouluinnostuksen. Tätä varten asiakkaat on segmentoitava demografisen datan ja käyttäytymisdatan, kuten sukupuolen, sivukatseluiden ja ostohistorian, perusteella.

5. Korosta kiirettä
Arvaatko, mikä tehostaa myyntiä loistotarjoustakin paremmin? Loistotarjous, jolla on aikaraja. Viivyttely on ihmisille erittäin yleinen piirre, jota ei kuitenkaan tarvitse hävetä. Kaikkihan me syyllistymme siihen... Kuvittelemme, että meillä on aikaa ostaa myöhemmin, mutta unohdamme asian ja suljemme selaimen. Siksi kiireen tunnun lisääminen sähköpostikampanjaan saa asiakkaan toimimaan heti.

6. A/B-testaa kampanjoitasi
Testaaminen ja kokeilu on avain myynnin nopeaan kasvuun. Joulusähköpostien vertailutesti paljastaa, mikä toimii ja mikä ei. A/B-testin voi tehdä sähköpostin eri osille kuten aiheriville, otsikolle tai sähköpostitekstille. Testaamalla kampanjoitasi saat selville, mikä versio tuo parhaat tulokset.

7. Hyödynnä välipäivien alemyynnit
Jos joulun jälkeiset alennusmyynnit toteutetaan oikein, ne voivat mm. tuoda yritykselle voittoa ja pitää yllä joulusesonkina syntynyttä asiakassuhdetta. Siksi joulun jälkeisestä ajanjaksosta kannattaa ehdottomasti ottaa kaikki hyöty irti.

Tämä onnistuu mainostamalla välipäivien alennuksia, luomalla uniikkeja ja luovia tarjouksia sekä jatkamalla joulun sähköpostikampanjaa. Näin asiakkaat näkevät, että heitä ei ole unohdettu, vaikka joulu onkin ohi.

Lue lisää vinkkejä siitä, miten saat tehtyä sähköposteistasi joulun kirkkaimpia tähtiä!

Rakas joulupukki, tässä joululahjatoiveeni

"Tänä jouluna toivon... uuden pyörän, läppärin, rullaluistimet, aurinkolasit ja kultaisennoutajan.” Joululahjatoiveiden kirjoittaminen on varmasti tuttua meille kaikille.

Toivelistoja ei ole kuitenkaan tarkoitettu pelkästään lapsille, jotka odottavat joulua silmät innosta säihkyen. Kyse on myös myyntiä tehostavasta markkinointitoimesta, jonka avulla verkkokaupan käyttäjät voivat luoda henkilökohtaisia tuotekokoelmia haaveilemistaan tuotteista. Toivelista kertoo myös asiakkaan kiinnostuksesta eri tuotteisiin, vaikka niitä ei heti ostettaisikaan.

Nainen kirjoittamassa muistiinpanoja läppärin edessä.

 

Mahdollisuus luoda joulun toivelistoja voi rikastaa asiakkaan ostokokemusta. Toivelista antaa asiakkaille mahdollisuuden tallentaa tuotteita myöhempää ostamista varten, jos he eivät voi tai halua tehdä ostoa saman tien. Samalla toivelista tarjoaa yritykselle kätevän tavan muistuttaa listalla olevista tuotteista.

Sitä paitsi jakaminen on välittämistä, vai mitä? Toivelistat voivat olla jouluna ja muina juhla-aikoina asiakkaillesi helpoin tapa kertoa läheisilleen, mitä he haluavat. Kun annat asiakkaiden jakaa oman toivelistansa, myös moni muu saa mahdollisuuden tutustua brändiisi.

Retargetointi on paras joulukaveri

Retargetointi on mainostamisen muoto, jossa mainoksia näytetään kävijöille ja asiakkaille heidän aiemman käyttäytymisensä, esimerkiksi selauskäyttäytymisen, tuotehakujen tai ostojen, perusteella.

Verkkosivuston kävijät, joihin retargetoidaan display-mainoksia, konvertoivat 70 % suuremmalla todennäköisyydellä.

Lähde: täältä!

Retargetointi saattaa itse asiassa olla paras kaverisi tänä kiireisenä vuodenaikana. Miksi näin? Koska se seuraa sivustollasi vierailevia ihmisiä ja näyttää sitten retargetoivia mainoksia heidän vieraillessaan muilla sivustoilla, kuten Instagramissa tai Facebookissa. Lisäksi se on markkinointikeinona erittäin kustannustehokas. 

Jos siis haluat tavoittaa ja konvertoida potentiaalisia asiakkaita (eli näyteikkunashoppailijoita), tavoittaa vanhoja asiakkaitasi ja käyttää suhteellisen vähän rahaa mainoksiin, retargetointi on nappivalinta.

Viimeisimpänä muttei vähäisimpänä haluamme antaa sinulle joululahjan. Loimme valikoiman jouluisia mallipohjia sekä kuvapaketteja, jotka voit ladata käyttöösi maksutta.

Toivotamme oikein iloista joulunaikaa!