Näin saat ystävänpäiväkampanjan erottumaan edukseen

Kirjoittanut Noemi Gobel

2017-01-30

Ystävänpäivästä on tullut viime vuosina entistä kaupallisempi juhla niin Suomessa, kuin muualla maailmassa. Esimerkiksi viime vuonna pelkästään Yhdysvalloissa kulutettiin ystävänpäivänä 19,7 miljardia dollaria. Eikä koko summa suinkaan päätynyt pelkästään kukka- tai korukauppiaiden taskuun. Ystävänpäivästä on tullut mahdollisuus niin B2C, B2B kuin hyväntekeväisyysjärjestöille osoittaa lisäarvo asiakkaille. Samoin kun joulusta tai monesta muusta juhlapäivästä.

Tämä tarkoittaa, että on entistä haastavampaa saada ystävänpäiväviesteille niiden ansaitsema huomio, etenkin kun monet muut yritykset ovat samalla asialla.

Tässä vaiheessa me astumme mukaan. Olemme koonneet viisi helppoa vinkkiä (hyväksi havaituista esimerkeistä), jotta myös sinun ystävänpäivälähetyksesi erottuisivat joukosta. 

Great Valentine's Email Example: Need Supply Co.

1. vinkki: rohkene käyttää tekstiä korostetusti

Yksi hyväksi havaittu vinkki: tee jotain normaalista pokkeavaa. Kokeile tehdä uutiskirje pelkästään tekstiin perustuen, ilman kuvia ja erikoista designia kuten Need Supply teki yllä olevassa esimerkissä.

Kuten huomaat, interaktiivisen tekstin lisäksi he ainoastaan lisäsivät pienen, kirkkaan toimintapainikkeen oikeaan alakulmaan. He eivät edes tarjonneet erikoishintaa vastaanottajalle: ainoastaan oikein ajoitetun viestin, joka kannusti vastaanottajaa konversioon. Yksinkertaista, mutta eleganttia eikö? 

Great Valentine's Email Example: Urban Outfitters

2. vinkki: animoi tunteesi  

Jos kirjoittaminen ei ole sinun juttusi, voit aina valita mukaansatempaavan kuvan - kuten tässä Urban Outfittersin esimerkissä. Esimerkiksi animaatio on hyvä idea kampanjaviestiin.

Muista kuitenkin, että jos käytät paljon graafisia elementtejä niin mukaan kannattaa ujuttaa jokin porkkana - esimerkiksi ilmainen toimitus - tai ainakin todella selkeä toimintapainike, jotta vastaanottajasi tietävät ettette yritä vain viihdyttää heitä. Näillä vinkeillä menoksi!

Great Valentine's Email Example: charity: water

3. vinkki: (Aina) kyse ei ole rahasta

Ystävänpäiväkampanjat eivät ole vain verkkokaupoille ja B2C yrityksille. Voit hyödyntää ystävyyden tai rakkauden teemaa uutiskirjeissäsi jos toimit hyväntekeväisyysjärjestössä tai voittoa tavoittelemattomassa organisaatiossa. Yllä on esimerkki miten charity: water toteutti ystävänpäiväkampanjan.

… Älä luule, että yrityksellesi koituu hallaa mikäli et aina aktiivisesti kannusta tilaajaa konversioon. Päinvastoin - tilaajaa sitouttava uutiskirje vahvistaa niin yrityksesi brändiä kuin lähentää välejäsi tilaajan kanssa. Win-win tilanne voisi sanoa!

Haluatko oppia lisää sähköpostimarkkinoinnista? Siinä tapauksessa lataa itsellesi Pohjoismaiden suosituin Sähköpostimarkkinoinnin käsikirja

Great Valentine's Email Example: Modern Marketing Partners

4. vinkki: samaistu vastaanottajasi tarpeisiin

Myös B2B yritykset voivat hyödyntää ystävänpäivän hypeä - olematta ruususen hempeitä. Tämä Modern Marketing Partnersin viesti on loistava esimerkki miten käyttää ystävänpäivän analogiaa yrityksen tarpeisiin, liiallisuuksiin menemättä - tämä kun helposti pelästyttäisi hieman vakavamman vastaanottajakunnan.   

Avaintekijä on, että tilaajat ovat aina etusijalla. Jos työskentelet muiden yritysten kanssa, kannattaa ehkä unohtaa välkkyvät ja vaaleanpunaiset viestit vaikka onkin ystävänpäivä.

Great Valentine's Email Example: MAC

5. vinkki: hyödynnä sisältöä alennusten sijaan

Mitä kuulemme usein yrityksiltä, joilla on tiukka budjetti? "Emme lähetä erityisiä joulu-, pääsiäis- tai ystävänpäiväviestejä, koska meillä ei ole varaa eritystarjouksiin." 

Tässä on oikein hyvä pointti - mutta kuten näet joskus tarvitset vain oikean ympäristön tai paikan tuotteillesi ja palveluillesi. MAC todennäköisesti päätyi tähän, koska punaisilla huulilla ja ystävänpäivällä nähdään olevan yhteys, vaikkakin heillä varmasti olisi varaa erikoistarjoukseen. Miksi et itse kokeilisi samanlaista lähestymistapaa? 

Haluatko lisää sähköpostimarkkinoinnin vinkkejä? Ota yhteyttä APSIS konsultteihin - he elävät digitaalisuutta ja auttavat sinua mielellään!