Näin sähköpostisi rokkaavat vuonna 2017

Kirjoittanut Velina Parapanova

2017-03-29

Email Design in  2017 | APSIS Blog

Relevantteja kuvia, ytimekästä tekstiä, houkuttelevia otsikoita…

Hyviä sähköposteja oppii muotoilemaan kokemuksen kautta. Oikeanlaisen sähköpostin avulla tulee kuitenkin tulosta. Markkinoinnissa on oltava ajan hermolla, joten miten saat päivitettyä sähköpostiviestintäsi vuoteen 2017?

Eikö aika riitä koko jutun lukemiseen? Tässä asiat pähkinänkuoressa:

  • Responsiivinen sähköpostimuotoilu on tänä vuonna itsestäänselvyys – samoin kuin jo viime vuonna jyrännyt minimalistinen trendi
  • Vuorovaikutus sähköpostiympäristössä on nousussa teknologian edistyessä
  • Cinemagraph-kuvat, eloisat kuvat ja värit ovat hyviä keinoja kiinnittää lukijoiden huomio
  • Jos todella haluat erottua joukosta, mieti myös sisältöä: erityisesti personoidut otsikot ovat tehokkaita

Eikö sähköposti ole jo menneen talven lumia?

Ei ole! Itse asiassa sähköpostimarkkinointi on yhä tehokkaimpien markkinointikanavien joukossa. Sähköpostimarkkinoinnin ROI on ällistyttävät 3800 %.

Siksi on tuskin sattumaa, että sähköpostista on tullut esim. verkkokaupalle ensisijainen digitaalinen markkinointikanava.

H&M does responsive email design very well | APSIS

Älypuhelimet näyttävät suuntaa

Tiesitkö, että sähköposteja luetaan nykyään yleisemmin älypuhelimilta kuin tietokoneilta? Keskimäärin 56 % sähköposteista avataan mobiililaitteilla.

On selvää, että vuosi 2017 jatkaa edellisvuoden responsiivisen sähköpostimuotoilun trendiä. Olemme kaikki joskus vastaanottaneet sähköposteja, joita ei ole optimoitu älypuhelimille. Jatkatko niiden lukemista? Emme mekään.

Jos haluat pysyä aallonharjalla vuonna 2017, pysyttele yhdessä sarakkeessa ja 600 pikselin leveydessä. Näin sähköpostiviesti näkyy parhaiten kaikissa laitteissa, mikä kasvattaa avaamisastetta, eikä hienot kuvat ja nasevat tekstit mene hukkaan. Loppujen lopuksi tämä huomataan myös liikevaihdossa.

Sometimes less is more.. Minimalist email design | APSIS Blog

Vähemmän on edelleen enemmän

Minimalismi on tullut jäädäkseen. Tällä hetkellä näyttää siltä, että vuoden 2016 minimalistinen trendi jatkuu jopa vuodenvaihteen yli. Siinä korostuvat yksinkertaisuus ja toiminnallisuus, ja valkoiset alueet ohjaavat huomion määrättyihin kiintopisteisiin.

Minimalistinen muotoilu toimii hyvin sähköpostimarkkinoinnissa. Sähköpostien lukijoiden lyhyt tarkkaavaisuus vaatii, että viesti on kaunis ja yksinkertaisen tehokas.

Eye-catching images in email design | APSIS Blog

 

Katseenvangitsevia kuvia

Vuonna 2016 suositut, eloisat hero-bannerit jatkavat voittokulkuaan myös vuonna 2017. Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että ihmiset nauttivat edelleen visuaalisesti puhuttelevista kuvista ja ulkoasuista. Niinpä kuvat ja tarkoin mietitty ulkoasu kasvattavat mahdollisuuksia, että potentiaaliset asiakkaat lukevat sähköpostejasi jatkossakin.

Erityisen pinnalla tällä hetkellä ovat sähköpostit, joissa on taiteellisia yksityiskohtia. Rohkeat kuvat keräävät huomiota.

Interactive emails: The biggest email design trend of 2017 | APSIS Blog

Vuorovaikutteiset sähköpostit tempaisevat mukaansa

Vuorovaikutteisten sähköpostien luominen on ollut jo vuosia tulevaisuuden haaveena. Tekniikan selventyessä, sähköpostityökalujen parantuessa ja CSS-tuen laajentuessa interaktiivisista sähköposteista on tulossa iso trendi vuoden 2017 aikana.

Etkö ole varma, mitä vuorovaikutteisilla sähköposteilla tarkoitetaan? Niitä voisi luonnehtia sähköposteiksi, joissa voi tehdä toimenpiteitä sähköpostiympäristössä, jotka sitten laukaisevat tapahtuman itse sähköpostissa.

Kuvakaruselleista CSS-animaatioihin ja interaktiivisiin kalentereihin, interaktiiviset elementit sähköpostiviesteissä innostavat käyttäjiä antaen pysyvän vaikutelman. (Sitä paitsi se madaltavat B2C- ja B2B-yritysten sitoutumiskynnystä!)

Cinemagraphs lift your email design even more! | APSIS Blog

 

Liikkuvien kuvien nousu

Muistatko eloisat hero-bannerit? Vuonna 2017 ne saavat seuraa cinemagraph-kuvista eli kuvista, joissa on yksittäinen, katseenvangitseva pieni liike. Tämä uudenlainen kuvatyyppi tarjoaa nopean ratkaisun erääseen markkinoinnin suurimmista pulmista: aikaan. Yksittäiset pikku liikkeet houkuttelevat katsomaan lisäten todennäköisyyttä, että lukemista jatketaan. Cinemagraph-kuvat ovat varmasti jo piakkoin sinunkin ruudullasi!

Colour Blocking & Email Design | APSIS Blog

Jatkuvaa väreillä leikkimistä

Väreillä tapahtuu suuri osa viestinnästä, joka leikittelee kulttuurisidonnaisilla tunnetiloilla. Tästä syystä sähköpostin värimaailma vaikuttaa tunteisiin ja toimintaan tietyllä tavalla. Värikäs sähköpostiviesti luo energisen brändiassosiaation, kun taas neutraali värimaailma viestii luonnollista rauhallisuutta.

Jos haluat tietyn tekstin tai kuvan erottautumaan muista – kuten esim. toimintapainikkeeseen – muista räikeys! Väri vahvistaa tunnetilaa ja luo informatiivista distinktiota. 

Subject Lines: Also an Email Design Issue! APSIS Blog

+1 vinkki: Personoidut otsikot

Sähköpostien aiheotsikoiden mitta on standardi: 50 merkkiä tai vähemmän (35 mobiilissa), joten on pysyttävä hyvin selkeällä ja ytimekkäällä linjalla! Mutta tiesitkö, että personoitu otsikko kasvattaa sähköpostien avausastetta huomattavasti? Personoidun sisällön kysyntä leivotaan näin otsikoihin, mikä puolestaan vahvistaa henkilökohtaisen vuorovaikutuksen tunnetta.

Jos haluat seurata personoinnin trendiä datan kautta ja kaipaat apua sähköpostien muotoiluun – ota meihin yhteyttä