Neljä sähköpostia verkkokaupan asiakaspolun parantamiseksi

Kirjoittanut APSIS

2016-04-14

Digitaalinen asiakaspolku elää kulta-aikaansa. Ja hyvästä syystä!

Boost your customer journey!

 

Onko yhtään digimarkkinoijaa, jonka mielestä heidän asiakaspolkunsa on täydellinen? Tuskin. Ja he ovat oikeassa: asiakkaiden tietotaito, tuotetarjonta sekä eri teknologiat kehittyvät jatkuvasti. Tämä tarkoittaa, että yrityksesi asiakaspolku ei ole ainoastaan ainutlaatuinen, se myös muuttuu jatkuvasti.

Entä hyvät uutiset? Jopa näitä muuttuvia asiakaspolkuja voi parantaa muutamalla, varsin suoraviivaisella tavalla. Ne kaikki alkavat (ja päättyvät) samalla asialla: sähköpostilla.

Olethan kuitenkin huolellinen! Parhaimmatkin laatimasi sähköpostit kääntyvät sinua vastaan, ellei sinulla ole asiakkailtasi lupaa olla heihin yhteydessä. Ennen kuin aloitat, varmista aina, että sinulla on lupa lähettää heille sähköpostimarkkinointia, ja että noudatat paikallisia lakejaKaikki valmista? Hyvä! Eiköhän siis aloiteta.

Boost your customer journey with abandoned cart emails!

1. Hylättyjen ostoskorien muistutussähköposti
Tunnetaan myös verkkokauppasähköpostien kulmakivenä. Olemme puhuneet hylätyistä ostoskoreista aiemminkin, ja siitä kuinka oikein ajoitetut sähköpostit voivat auttaa palauttamaan jopa 10 % hylätyistä ostoskoreista. Tärkeintä on toiminta ja helppous – ei turhia koukeroita. (Paitsi, jos haluat niitä.) Kuten yllä olevan kuvan kaltaisessa esimerkissä, jossa laatat vetävät huomion hylättyyn tuotteeseen. Mahdollinen erikoistarjous antaa lisäetua asiakkaille, jotta he vievät ostoksensa loppuun.

Boost your customer journey with abandoned browser emails!

2. Selaamisen keskeyttämisen muistutussähköposti (browse abandonment email)
Kun verkkokauppavierailija selaa tuotteita, mutta lopettaa selaamisen ennen kuin laittaa mitään ostoskoriin, tapahtuu selaamisen keskeytys. Kuten hylätyn ostoskorin muistutus, keskeytetyn selaamisen sähköposti yrittää houkutella potentiaalisen asiakkaan takaisin. Kehota asiakkaitasi palaamaan verkkokauppaan yksinkertaisella, yllä olevan kaltaisella viestillä. Toisin sanoen: näytä heille tuotteet, joita he katselivat ja kysy, haluavatko he jatkaa ostotapahtumaansa.

Boost your customer journey with product recommendations!

3. Tuotesuositussähköposti
Miksi et hyödyntäisi mahdollisuutta myydä lisää? Jos asiakkaasi ovat jo aiemmin ostaneet sinulta jotain, mahdollisuus lisäostoksille on hyvä. Erityisesti, jos lähetät heille hyvin ajoitetun sähköpostin, jossa on personoituja tuotesuosituksia! Tässäkin vähemmin on enemmän – laita sähköpostiin vain muutama suositus, ja ehkä myös erikoistarjous, kuten yllä olevassa sähköpostissa.

Boost your customer journey with order confirmations!

4. Tilausvahvistus

Onko sinulle käynyt joskus niin, että olet tilannut jotain verkosta, mutta et ole saanut vahvistussähköpostia? Säästä asiakkaasi samalta harmilta. Laadi siisti ja helppolukuinen tilausvahvistus, jossa on kaikki perustieto (kuten tieto tilauksen vastaanottamisesta sekä seurantakoodi) selkeästi ilmaistuna. Hyvä tilausvahvistus  perustuu huolellisesti laadittuun sähköpostiin, jonka toimittaminen automatisoidaan. Tämä puolestaan säästää sinun aikaasi ja energiaasi – ja samalla tekee asiakkaistasi tyytyväisiä.

Tietystikään nämä esimerkit eivät ole kiveen hakattuja. Kun olet määritellyt yrityksesi asiakaspolun, kannattaa testata ja muokata niitä tulosten perusteella. Kun olet saanut juuri sinun tarpeitasi palvelevan järjestelmän, anna itsellesi aplodit. Olet ansainnut ne.

* Perustuu APSIKSEN asiakkaisiin, jotka käyttävät APSIS Ecom -palvelua.

Haluatko kuulla lisää asiakaspoluista ja verkkokaupasta? Tutustu tarkemmin APSIS Ecom -palveluumme! Lue millaisia tuloksia Gigantti on saavuttanut hylättyjen ostoskorien muistutusviesteillä.