Oikea data + markkinoinnin automaatio

Kirjoittanut Dag Thorén

2016-07-25

5 askelta: näin keräät oikeaa dataa markkinoinnin automaatioon

Marketing automation och data - 5 steg

 

Ei varmasti ole yllättävää, että markkinoinnin automaatio on ollut viime aikojen kuuma sana.

Yritykset ympäriinsä ovat hyppäämässä markkinoinnin automaation kelkkaan, usein tietämättä minne se on suuntaamassa. 

Tai miksi heidän ylipäänsä pitäisi hypätä mukaan!

Markkinoinnin automaatio on siis digimarkkinoinnin keino, jonka avulla automaattisesti lähetetään henkilölle oikea viesti, oikeaan aikaan, henkilön toimintaan tai tapahtumaan perustuen.  

Lue lisää markkinoinnin automaatiosta ilmaisesta käsikirjastamme!

Mutta et voi koota näitä viestejä pelkästään mututuntuman perusteella, vaan tarvitset dataa luodaksesi näitä automatisoituja viestejä. Eikä mitä tahansa dataa: oikeanlaista dataa. 

Mutta mitä on oikeanlainen data? Ja miten käyttää sitä markkinoinnin automaatioon?

Hyvä että kysyit! Käy läpi kokoamamme 3+2 askelta, niin saat vinkkejä minkälaista dataa tarvitset saadaksesi markkinoinnin automaation lentoon. 

Marketing Automation: You Need The Right Data

 

1) Mitä dataa sinulla jo on?

Ennen kun teet mitään muuta, niin sinun tulee määrittää tavoitteesi ja valita strategiasi. Haluatko saada lisää asiakkaita tai parempia liidejä vai ehkä helpottaa asiakastukesi työtaakkaa? Kun tavoite on selkeästi määriteltynä niin on helpompi määritellä minkälaista dataa tarvitset päästäksesi päämäärääsi. CRM-järjestelmän syövereistä kannattaa esimerkiksi lähteä liikkeelle. Muistathan kuitenkin myös tarkistaa löytyykö jostain esimerkiksi tapahtumaosallistujalistoja tai muuta vastaavaa. Jokaisella yrityksellä on jonkinlaista dataa; on vain kyse siitä, että se ensinnäkin löydetään ja toiseksi arvioidaan mikä data on hyödyllistä tarpeisiisi.

Haluatko tietää lisää CRM-järjestelmistä? Ota yhteyttä integraatioasiantuntijoihimme!

2) Mitä tarvitset lisää?

Voi toki käydä niin, ettei sinulla ole tarpeeksi dataa entuudestaan markkinoinnin automaation kampanjoita aloittaaksesi. Siinä tapauksessa koita torjua vahingot: tee strategia saadaksesi lisää tietoa! Laita kotisivuillesi hyödyllistä sisältöä kuten ladattavia white papereita tai käsikirjoja. Järjestä webinaareja, joihin asiakkaat ja prospektit voivat ilmoittautua. Tai miksi et tekisi nokkelaa uudelleensitouttamiskampanjaa kysyäksesi kohderyhmäsi mieltymyksistä ja toiveista. Tarjoamasi sisällön tulisi olla linjassa päämääräsi kanssa, tai oikeastaan kohderyhmäsi tarpeen kanssa. Tämä tarkoittaa, että sinun tulisi pohtia mitä lukijallesi jää käteen tarjoamastasi sisällöstä ja tekeekö se henkilöstä liidin vai ei. 

3) Mihin käytät dataa?

Nyt on aika hyödyntää sinulla olevaa tietoa automaatioflowssa. Triggeri voi olla 12 kk sitten tehty osto, parin sekunnin takainen konversio, rekisteröinti webinaariin ja vaikka syntymäpäivä. Mahdollisuudet ovat lähes rajattomat. Kun tiedät mitä dataa tarvitset haluamasi markkinoinnin automaation toteuttamiseen, on aika istua alas ja miettiä automaatioketju. Sinun tulee myös miettiä mitä teet kuumille liideille: kuka ottaa liidit hoitaakseen kun ne ovat tulikuumia? Viimeisenä muttei vähäisimpänä, mitä teet sille datalle, jota saat automaatiokampanjastasi, miten hyödynnät sitä jatkossa?

Kun kaikki tämä on selvillä, on aika painaa starttinappulaa ja laittaa liikkeelle seuraava markkinoinnin automaation kampanjasi!

4) Mitä tuloksia saavutat?

Ei ole riittävää, että sinulla on automaatioflow. Sinun täytyy myös huolehtia, että se tuottaa tuloksia. Tämän takia on hyvä lähteä pienellä liikkeelle ja varmistaa, että kaikki sujuu kuten pitää. Tutki ja analysoi raportteja ja arvioi kampanjasi vaikutusta. Toimiiko kaikki kuten pitää? Vai pitääkö sinun tehdä pieniä viilauksia automaation kulkuun, jotta teho olisi parempi?

Joka johtaa:

5) Miten saat kaiken irti datasta?

Jos huomaat jonkin selkeän trendin, kuten vaikka ihmiset eivät klikkaa kolmatta automatisoitua viestiäsi, on aika muuttaa rutiinia. Tee tekstistä henkilökohtaisempi ja anna enemmän mitä lukijasi arvostaa - mitä ikinä teetkään mikä hyödyttää asiakastasi parhaiten siitä hetkestä eteenpäin! Miksi? Koska se kaikki perustuu dataan - aivan kuten aloittaessasikin.