Olisiko nyt interaktiivisten sähköpostien vuosi?

Kirjoittanut Noemi Gobel

2017-04-25

Interaktiivisista sähköposteista on monia erilaisia mielipiteitä

Interactive emails: The biggest email design trend of 2017 | APSIS Blog

Vaikka sähköpostimarkkinoinnin analyytikot ovat ennustaneet (ja palvoneet) interaktiivisten sähköpostien tuloa jo vuosia (!), sähköpostien suunnittelijat itse ovat pysyneet varovaisempina. Mutta miksi?

Selitys voisi olla seuraavanlainen. Kun kunnianhimoinen sähköpostien suunnittelija on onnistunut luomaan sähköpostiviestiin räväkän interaktiivisen elementin, hän tajuaa samalla, että se ei millään voi toimia kaikissa sähköpostipalvelimissa. Inspiraatio tyssää helposti siis siihen.

Onneksi kaksi hiljattaista muutosta ovat tehneet tällaiset huolet melko turhiksi. Ensinnäkin teknologia on kehittynyt jatkuvasti siihen suuntaan, että yhä useammat sähköpostipalvelimet (esim. Apple Mail ja Gmail) pystyvät näyttämään interaktiivisia elementtejä sähköpostiympäristöissään.

Toisekseen on tapahtunut yleinen asennemuutos sen suhteen, mikäli nämä elementit eivät kaikesta huolimatta näkyisikään. Kun Outlookin kaltaisille sähköpostipalvelimien varalle on myös ”suunnitelma B” (yleensä sekvenssin ensimmäinen kuva), useimmat sähköpostidesignerit eivät enää kavahdakaan interaktiivisia elementtejä, ja näin heille suodaan samalla enemmän vapautta kokeilla uusia tekniikoita tilaajien iloksi.

Interaktiivisen sähköpostiviestinnän suurin etu onkin kiinnittää ja ylläpitää tilaajien huomio. Meneillään on kehitysvaihe, jossa personoitu sisältö tai naseva otsikko eivät yksistään innosta ihmisiä läheskään yhtä paljon kuin ehkä vuosi sitten. Tätä ei tietenkään pidä käsittää niin, etteivätkö nämä asiat olisi edelleen tärkeitä! Mutta erottautuakseen on tarjottava vastaanottajille jotain muutakin.

Interaktiiviset sähköpostit täyttävät tuon vaatimuksen erittäin hyvin. Koska niiden perusperiaate on yksinkertainen – sähköpostiympäristössä tarjottu toiminta, joka johtaa tulokseen tai tapahtumaan – on olemassa paljon eri tapoja soveltaa niitä sähköpostimarkkinointiin.

Muutama tärkeä seikka muistettavaksi

Vaikka sähköpostimuotoilun tekniset edellytykset ovat kehittymässä askel askeleelta, on vielä pitkä matka ennen kuin näistä tulee alan standardeja. Jos siis haluat rikkoa rajoja sähköpostimuotoilussa, muista nämä seikat. 

Ensiksi: vaikka monet sähköpostipalvelimet jo tukevat interaktiivisia sähköposteja, niin useat vielä eivät. Toiseksi, vaikka itse sähköpostipalvelin tukisikin interaktiivista muotoilua niin saattaa olla, että vastaanottaja (yritys tai henkilö) käyttää räätälöityjä asetuksia, jonka vuoksi sähköpostit eivät näy oikein. Tämä tarkoittaa, että merkittävä osa tilaajistasi ei näe viestiä kuten toivoit.

Mikäli sinulla on laaja tilaajakunta, saattaa olla viisasta kohdentaa oma lähetys niille, joiden sähköpostipalvelin tukee interaktiivisia elementtejä. Mikäli tilaajakuntasi on pieni ja tulisit tavoittamaan vain pienen yleisön, kannattaa kysyä itseltäsi onko vaivannäkö sen arvoinen.

Tämä sanottuna, tässä inspiraatioksi muutamia suosikkejamme interaktiivisista sähköposteista.

Scratch Card + Email = A winning combination! | APSIS Blog

DIGITAALISET RAAPUTUSARVAT

Tiedäthän sen tunteen, kun olet ostanut raaputusarvan ja sormet syyhyten etsit kolikkoa, jotta pääset raapimaan arvan? Tämä kokemus voidaan välittää myös sähköpostilla! Digiraaputusarvat ovat erityisen käyttökelpoisia vähittäismyyjille tai kausialennusmyyntejä harrastaville yrityksille. Asiakkaille lähetetään sähköposti, jossa on tarkoitus ”raaputtaa” tietty alue hiirellä (tietokoneella) tai sormella (mobiililaitteilla). Nostalginen ja samalla innostava kokemus!

Microsites in Interactive Emails | APSIS Blog

MIKROVERKKOSIVUT

Koska sähköpostiviestien takana oleva koodikieli (HTML ja CSS) antaa suunnittelijoille mahdollisuuden luoda sarkaimia ja painikkeita sähköpostin sisään, mikään ei estä upottamasta siihen myös pientä ”mikroverkkosivua”. Tällainen ympäristö tarjoaa tilaajille tarvittavaa tietoa jo itse sähköpostissa, eikä erillinen siirtyminen toiselle sivustolle ole tarpeen. Kyseessä on siis sovelluksen kaltainen kokemus – enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Tämä ratkaisu on hyvä uutinen kaikille niille yrityksille, jotka lähettelevät säännöllisesti runsaasti sisältöä...

 

 

Online Purchases in Email Environment | APSIS Blog

VERKKO-OSTOKSET

…sekä myös verkkokaupoille! Kuvittele sähköpostiviesti, jossa voit selailla tuotteita, valita jotain mieleistä ja ostaa se – siirtymättä sähköpostiohjelmasta toiselle sivustolle. Tässäkin tapauksessa sähköpostien sisällön taustalla piilevä koodaus mahdollistaa jo tällaisia ratkaisuja (tosin ei kaikille sähköpostipalvelimille). Tuloksena on upotettu, saumaton kokemus kaikille tilaajille (joista tuleekin yhtäkkiä ostajia!), ja sen myötä myynti ja asiakastyytyväisyys lähtevät kasvuun.

Pret's Interactive Email Campaign | APSIS Blog

PELIT JA AIVOPÄHKINÄT

Piristäisitkö tilaajien päivää vaikka vappuyllätyksellä? Voit luoda sähköpostiin pelejä tai tehtäviä, jotka liittyvät tarjoukseesi. Tämä on loistava tapa viihdyttää tilaajia ja suostutella heitä myös ostamaan omia luomuksiaan. Näin on tehnyt mm. Burberry, joka lähetti ”tuunattavia” huiveja, sekä Pret, joka antoi asiakkaidensa rakentaa oman frappénsa. Sopii erityisen hyvin hilpeää meininkiä tavoitteleville B2C-yrityksille ja järjestöille. 

 

+1: ALOITA PIENESTÄ

Kuten aiemmin on sanottu: jos haluat päivittää sähköpostiviestintää uudelle tasolle, mutta aikaa ja/tai energiaa ei ole kehittää täysin räätälöityä interaktiivista sähköpostiratkaisua, kannattaa aloittaa ottamalla pieniä askelia. Sellaiset lisät kuten hampurilaisikonit, diaesitykset, hakukentät ja jopa videot saavat osakseen lukijoiden huomiota ja pitävät heidät kiinni sähköposteissasi kauemmin kuin tavallisesti. Ainoa rajoittava tekijä tässä interaktiivisten sähköpostien kehittämisseikkailussa taitaakin olla luovuus. Joten anna palaa – aloita pienestä tai tähtää suurempaan, miten vain. Sen jälkeen ei tarvitse kuin ottaa mukava asento ja seurata sähköpostitilastojen nousujohteista raksutusta.