OMG: Markkinoinnin automaatio on oikea sisältösyöppö!

Kirjoittanut Jarno Ahokas

2019-05-15

Markkinoinnin automaatio kuulostaa markkinoijan unelmalta. Oikea viesti, oikealle henkilölle, oikeaan aikaan. Kaikki tämä ajastetusti, automaattisesti ja mitattavasti. Yksinkertaista, eikö totta! Hyrrätäkseen kunnolla markkinoinnin automaatio tarvitsee kuitenkin bensaa, ja se bensa on verkkosisällöt. Kuinka paljon bensaa liekkeihin tarvitaan, jotta alkaa syntyä tulosta?


Markkinoinnin automaatio on lopulta vain yksi kanava sisältömarkkinoinnin sisällä. Ilman hyvää sisältöstrategiaa ja tavoitteellista sisältömarkkinointia hienokaan markkinoinnin automaatio ei toimi.

Tarvittavien sisältöjen määrä yllättää monet, kun yritys ottaa vaikkapa uutiskirjeen osaksi markkinointiviestintää. Ja määrääkin tärkeämpää on sisältöjen sopivuus tavoitellulle kohderyhmälle. Ennen sisällöntuotantoa tuleekin osata vastata monenlaisiin kysymyksiin:

  • Minkälainen sisältö toimii missäkin vaiheessa ostoprosessia?
  • Mitä tietoja asiakkaasi tarvitsevat päätöksiä tehdessään?
  • Mistä he innostuvat?
  • Mistä he vakuuttuvat?

Aloita tekemällä pitkän aikavälin sisältöstrategia

Riippumatta siitä, onko käytössäsi markkinoinnin automaatio vai ei, tarvitset sisältöstrategian. Sinun täytyy tietää, keille olet viestimässä ja mistä asioista kohderyhmäsi tarvitsee tietoa. On sitten kyse perinteisistä uutiskirjeistä, uuden asiakkaan tervetuloa-viesteistä tai vaikkapa verkkokauppaan liitetystä ostonjälkeisistä aktivoinneista, viestien on vastattava kohderyhmien tarpeita. Kun nämä asiat on mietitty ja ne ovat selkeitä, markkinoinnin automaation käyttö helpottuu ja nopeutuu.

Jos et ole miettinyt viestintäsi sisältöstrategiaa valmiiksi ennen markkinoinnin automaation käynnistämistä, saatat ajautua ongelmiin markkinoinnin automaation käyttöönotossa ja sen toiminnassa etkä saavuta tuloksia. Hyvä sisältö on huonoa sisältöä, jos sitä lähetetään väärälle kohderyhmälle. Tämä pätee erityisen hyvin markkinoinnin automaatiossa.

Mutta kuinka käytännön toteutuksessa kannattaa edetä?

1. Tee sisältösuunnitelma ja arvioi realistisesti sisältöjen määrä

Kun tiedät, mitä sisältöä kohdeyleisösi haluaa ja tarvitsee, on aika tehdä sisältösuunnitelma. Tässä vaiheessa viimeistään on hyvä huomata, että tarvittavien sisältöjen määrä kasvaa yllättävän nopeasti. Tähän on hyvä varautua niin aikataulun kuin resurssien osalta.

Esimerkiksi jos uutiskirjeessäsi on kolme uutista, jotka ohjaavat lukijan verkkosivuillesi, määrä tuntuu pieneltä. Jos uutiskirje lähetetään kahden kuukauden välein, tarvitaan vuodessa jo 6 x 3 = 18 sisältöä! Se on jo melkoinen määrä asiakastarinoita, blogeja, uutisia tai muita sisältöjä tehtäväksi! Näin suuren sisältömäärän tuotantoa varten on hyvä hankkia kumppaneita, jotka pystyvät tuottamaan tekstiä, kuvia ja uutiskirjeissä tarvittavia mikrosisältöjä eli esimerkiksi otsikoita ja lyhyitä tiivistelmiä sisällöstä.

2. Tee ja toista sitä mikä toimii – Älä tee ja toista sitä mikä ei toimi

Sisältömarkkinointi ja markkinoinnin automaatio ovat kestävyyslajeja. Kun olet saanut ensimmäisen uutiskirjeesi matkaan, on aika katsoa mikä toimii.

Markkinoinnin automaatiojärjestelmästä saat kattavasti tietoa siitä, mitä sisältöjä on klikkailtu ja mitä ei. Yleensä nämä tiedot selviävät päivän kahden sisällä lähetyshetkestä. Tulokset on hyvä käydä läpi sisältöjä tekevien ihmisten kanssa, jolloin yhteinen ymmärrys kohderyhmiä kiinnostavista ja uutiskirjeessä toimivista sisällöistä kasvaa. Tällä tavoin seuraavasta uutiskirjeestä tulee toimivampi ja se vastaa paremmin kohderyhmän tarpeita.

3. Panosta viestin otsikkoon – se ratkaisee viestisi menestyksen

Montako kertaa olet klikannut uutiskirjeen auki sen sisällön takia ja kuinka monta kertaa otsikon takia? Veikkaisin, että olet tehnyt valinnan viestin otsikon perusteella etkä niinkään viestin sisällön perusteella.

Otsikko kuvastaa viestin sisältöä ja toimii usein portinvartijana lukijan ja sisällön välissä. Otsikko on hyvin usein myös se sisältö, joka unohtuu miettiä ja otsikko keksitään kiireessä lähetyshetkellä. Hyvän otsikon ja uutiskirjeen nostojen teko ja testaus on yhtä tärkeää kuin itse sisällön teko, ellei jopa tärkeämpää. Otsikoiden miettimiseen on hyvä varata aikaa.

Useimmissa markkinoinnin automaatiojärjestelmissä pystyy testaamaan eri otsikoita A/B-testauksella, jolloin kahta otsikkoa testataan pienellä testiryhmällä. Paremmin toimivaa otsikkoa hyödynnetään automaattisesti lopullisessa lähetyksessä.   

Näillä vinkeillä helpotat markkinoinnin automaation arkea:

  • Tee sisältöstrategia. Mieti, kenelle tuotat sisältöä ja mistä asioista kohderyhmäsi tarvitsee tietoa.
  • Arvioi realistisesti tarvittavien sisältöjen määrä. Merkitse sisällöt ja niiden määrät kalenteriin. Varaa riittävästi aikaa sisällöntuotantoon.
  • Tee sisällöt ja muista panostaa otsikoihin. Otsikko on lukijasi ensikosketus sisältöösi ja viestiisi. Otsikko ratkaisee, klikkaako hän itsensä eteenpäin. Hyödynnä sisällöntuotannossa kumppaneita.
  • Seuraa tuloksia ja opi niistä. Toista sitä mikä toimii.
  • Tee sisältöjä varastoon. Hyvinkin suunniteltuihin aikatauluihin tulee usein muutoksia. Kun sinulla on muutama sisältö jemmassa, pystyt hyödyntämään niitä kiireen hetkellä.

Haluatko oppia lisää markkinoinnin automaatiosta, sähköpostimarkkinoinnista tai sisältömarkkinoinnista? >> Tutustu APSIS oppaisiin ja käsikirjoihin.

Blogipostauksen on kirjoittanut kumppanimme Jarno Ahokas Differolta. Jarno on työskennellyt sisältömarkkinoinnin, markkinoinnin automaatioprojektien sekä sähköpostikampanjoiden parissa jo yli kahden vuosikymmenen ajan. Mikäli sinulle heräsi kysyttävää sisältömarkkinointiin liittyen, voit ottaa Jarnoon suoraan yhteyttä täältä.