Ovathan asiakkaasi myös uutiskirjetilaajiasi?

Kirjoittanut APSIS

2017-11-15

Sähköposti on yksi tehokkaimmista ja suosituimmista markkinointikanavista. Se on erinomainen työkalu liidien luomiseen, asiakassuhteiden rakentamiseen sekä brändin vahvistamiseen. Mutta saadaksesi kanavasta täyden hyödyn irti on tärkeää, että myös nykyiset asiakkaasi päätyvät postituslistallesi. Kerromme, miksi sinun tulisi muuntaa asiakkaasi tilaajiksi, ja miten tämä tapahtuu.

 

Sähköposti on tehokas kanava sitouttamiseen ja asiakasuskollisuuden rakentamiseen. Itse asiassa sähköpostimarkkinointi on yleisesti ottaen suurin voittoa tuottava kanava, joka käsittää keskimäärin 23 % kokonaismyynnistä. Viimeisimmän internet-tottumuksia Ruotsissa kartoittavan Svenskarna och internet -tutkimuksen mukaan 97 prosenttia kaikista vastaajista käyttää sähköpostia joskus ja uskomattomat 69 prosenttia käyttää tätä kanavaa päivittäin. Luvut ovat samankaltaisia myös muissa Pohjoismaissa. 

Sähköpostimarkkinoinnissa ei kuitenkaan ole kyse nopeiden myyntitulosten saamisesta. Oikein käytettyinä eri tyyppiset sähköpostiviestit auttavat siihen, että saavutat henkilön asiakaspolun kaikissa eri vaiheissa.

Sitouta ja luo uskollisuutta

Mutta miksi on tärkeää, että asiakkaasi ovat myös sähköpostiviestiesi tilaajia? Yksinkertaisesti siksi, että sähköposti on erinomainen tapa sitouttaa asiakasta ja pidentää asiakkaan elinkaaren arvoa.

Osto ei läheskään aina tarkoita sitä, että asiakas on sitoutunut brändiisi. Sitoutuminen on jopa harvinaista tuotteiden kohdalla, joita ostetaan jatkuvasti, lyhyellä syklillä.

Sähköposti on loistava tapa kertoa asiakkaillesi uutuuksista, vinkata heitä kiinnostavista tuotteista ja näin parantaa asiakaskokemusta. Kun pysyt asiakkaan mielessä ensimmäisenä, sitoutat häntä lähemmäksi brändiäsi ja asiakaspolusta muodostuu jatkuva ympyrä, jonka ansiosta myyntisi paranee. 

Ilman jatkuvaa, personoitua viestintää asiakkaan kanssa on olemassa riski, että suhde viilenee ja asiakkaan menetyksen riski kasvaa. Ajattele sen vuoksi sekä lyhyellä että pitkällä tähtäimellä ja panosta yhdistelmään tarjouksia, joissa on vinkkejä ja suosituksia, jotka osoittavat, että ymmärrät asiakkaidesi tarpeita ihan oikeasti.

 

Merkityksen ja luottamuksen saavuttaminen joka vaiheessa

Kuten todettu, oikein käytettynä sähköposti on fantastinen kanava ja sen vuoksi uusien tilaajien saamiseksi on tärkeää työskennellä jatkuvasti. Olisiko esimerkiksi pieni alennus sellainen keino, jolla voisitte saada myös luvan uutiskirjeen lähettämiseen? Pohdi kuitenkin ennen tarjouksen liittämistä uutiskirjetilaukseen saatko sillä tavoin tilaajia, jotka oikeasti haluavat sitoutua brändiisi. Vai ovatko he pelkästään kertaluontoisen alennuksen perässä, jolloin he saattavat perua uutiskirjetilauksen nopeasti. Toinen keino voisi olla esimerkiksi tarjota vaikkapa käsikirjaa tai kuluvan kauden muotivinkkejä ja kehottaa samalla ryhtymään myös uutiskirjetilaajaksi.  

On tärkeää rakentaa asiakassuhde, joka perustuu suostumukseen ja luottamukseen. Jos asiakkaasi alkavat saada viestejä, joita he eivät ole pyytäneet, saatat menettää luottamuksen. Onkin äärettömän tärkeää, että saat asiakkaidesi suostumuksen viestien lähettämiseen.

Muista kertoa vastaanottajalle mitä hän tulee saamaan ja kuinka usein. On tärkeää, että tarjoat merkityksellistä sisältöä vastaanottajille ja täytät ennakko-odotukset.

 
Hanki tilaajia ja kasvata tunnettuutta - kaikissa kanavissa

Digitaalisessa markkinoinnissa kaikki kanavat ovat vuorovaikutuksessa keskenään. Siksi tilaajia tulee hankkia ja tunnettuutta pyrkiä kasvattamaan kaikissa eri kanavissa.

Markkinoitko uutiskirjettäsi sivustollasi? Hyödynnätkö pop-up:eja mainostaaksesi uutiskirjettäsi? Keräätkö uutiskirjeen tilaajia kivijalkamyymälässä? Onko painotuotteissanne maininta uutiskirjeestä? Listaa voidaan jatkaa loputtomiin.

Päivänselvä kanava on tietysti sosiaalinen media. Muista nostaa tuore uutiskirjeesi esiin. Jos tarjoamasi sisältö on hyödyllistä laajemmalla mittakaavalla ja nostaa linkin jakajan hyvään valoon, on todennäköisempää, että se ulottuu useampien ihmisten nähtäväksi. 

Asiakkaiden muuntaminen tilaajiksi saattaa kuulostaa pieneltä yksityiskohdalta, mutta todellisuudessa se on suuri seikka, joka vaikuttaa merkittävästi asiakaspysyvyyteen.

Haluatko tietää lisää siitä, kuinka sähköposti voi tehostaa asiakassuhteitasi? Lue lisää käsikirjastamme.