Parempaa sähköpostimarkkinointia

Kirjoittanut APSIS

2015-01-12

Strategic Services: palvelu joka parantaa sähköpostimarkkinointiasi

Työskentely uutiskirjeiden parissa on sekä hyvin helppoa että hyvin vaikeaa. On helppoa luoda kirjeitä, lähettää niitä ja saada hyvä tulos. Mutta samalla voi olla hyvin vaikeaa ottaa askel eteenpäin, kehittää sähköpostimarkkinointia ja integroida se muihin kanaviin suuremman vaikutuksen saamiseksi. Ratkaisuna voi olla hyvin harkittu strategia.

– Nykyään sähköpostimarkkinointi on arkipäivää useimmille yrityksille. Meidän asiakkaamme ovat yritteliäitä ja päteviä ja me olemme ylpeitä kun saamme tehdä yhteistyötä niin monien luovien ihmisten kanssa, kertoo Anna Torkelstam Apsis After Sales-osastolta.

Anna vastaa tästä nopeasti kasvavasta osastosta. Täällä jo kymmenkunta työntekijää rakentaa koulutuksia, joissa käsitellään sekä monimutkaiset asiakastapaukset että strategiat. Anna huomaa kiinnostuksen kasvavan palveluja kohtaan.

–Monet ovat ilmiselvästi kypsiä seuraavaan askeleeseen. Nyt halutaan asettaa konkreettisia tavoitteita. Ja kun tavoitteet ovat selvät, ei niiden toteuttamiseksi ole parempaa kanavaa kuin sähköposti. Se tarkoittaa tekniikan hyödyntämistä maksimissaan ja strategisen työskentelyn selkeyttämistä. Ja siinä me voimme auttaa.

Monet suunnittelevat jo tänään yksityiskohtaisia uutiskirjeitä. Miten se työ eroaa strategisesta suunnitelmasta?

– Ne ovat oikeastaan kaksi aivan eri asiaa jotka eivät lainkaan sulje pois toisiaan. Suunnittelu kertoo ehkä milloin lähetetään ja mitä joka kirjeessä tulee olla. Mutta hyvä strategia alkaa siitä mihin suunnittelu loppuu ja ottaa lähtökohdakseen sen mitä halutaan saavuttaa. Strategiatyössä sinulla on aina konkreettiset tavoitteet – ja sitten sopeutat työsi vähitellen saavuttaaksesi tai ylittääksesi tavoitteet.

Miten Apsis voi tässä auttaa?

– Monet varmasti luulevat että me olemme ensi kädessä tekninen toimittaja, joka katsoo että asiakkaamme voivat luoda ja lähettää uutiskirjeitä yksinkertaisesti ja varmasti. Mutta vuosien aikana olemme hankkineet itsellemme syvän tietämyksen siitä kuinka sähköposti- markkinointi käytännössä toimii, Anna selittää.

– Minusta yksi tärkeimmistä asioista sähköpostimarkkinoinnin kehittämiseksi on luopuminen trial-and-error-periaatteesta. Virheistä oppii paljon – mutta parasta on välttää virheitä alusta alkaen. Kun luottaa kokeiltuun tietoon niin päätyy välittömästi oikeaan tulokseen. Me tiedämme missä sudenkuopat ovat. Me tiedämme miten toimitaan tavoitteiden saavuttamiseksi. Ja me voimme näyttää konkreettisesti kuinka juuri sinun pitää tehdä päästäksesi eteenpäin.

Kenelle tämä palvelu on suunnattu?

– Kaikille on oikeastaan hyötyä harkituista strategioista ja juuri tämä palvelu voidaan sovittaa sekä pienille että suurille yrityksille. Tulos näkyy nopeimmin yrityksissä joilla on lyhyet päätöksentekoreitit, mutta sillä ei ole väliä myytkö yrityksille vai loppukäyttäjille. Kaikki hyötyvät hyvästä strategiasta.

Jos puhutaan tavoitteista niin ne voivat näyttää hyvin erilaisilta. Onko sinulla esimerkkejä tavallisista tavoitteista?

– Monet haluavat luonnollisesti lisätä uutiskirjeiden tilaajia. Mutta se on usein osatavoite jonka tarkoituksena on parantaa liikennettä omalle nettisivulle. Ja se on vuorostaan myös osatavoite jonka tarkoituksena on lisätä konvertointiastetta – halutaan yksinkertaisesti lisää toteutettuja tilauksia tai myyntejä.

Mutta se on vain yksi tapa päästä tavoitteeseen. Toinen tie on lisätä läsnäoloaan sosiaalisissa medioissa ja työskennellä integroimalla muut markkinointitoimet uutiskirjeisiin. Strategic Services:ssä me vaadimme aika suurta sitoutumista yritykseltä joka käyttää palvelua – mutta se antaa toisaalta paljon takaisin.

Kuinka tämä toteutuu käytännössä?

– Kaikki alkaa siitä kun me katsomme yhdessä mitä resursseja on ja miten kypsä yritys on. Sitten asetamme tavoitteet ja teemme konkreettisen roadmap:in. Kun olemme käynnistäneet prosessin pidämme jatkuvaa yhteyttä vuoden aikana ja sovellamme suunnitelmat siihen miltä todellisuus näyttää. Kaikki mitä me teemme sovelletaan suoraan asiakkaan toimintaan. Normaalisti meillä on kuukausittain tunnin puhelinkokous , jossa käymme läpi sijoitukset, tuloksen ja suunnittelun seuraavalle kuukaudelle. Meidän työmme antaa tulosta – selvää ja konkreettista tulosta!