Parempia tuloksia triggereillä

Kirjoittanut APSIS

2015-01-12

Miten tehostat ja saavutat parempia tuloksia Triggereiden avulla?

Kun olet saanut uutiskirjeellesi uuden tilaajan, mitä todennäköisemmin lähetät tilaajalle tervetuloviestin. Tähän on selkeä syy, sillä tutkimusten mukaan tervetuloviestien kaltaiset markkinointiviestit ovat joissain tapauksissa jopa tuplanneet klikkausmääriä.  

Tervetuloviesti on yksinkertaisin ja selkein esimerkki automaattisesta viestiketjusta eli triggeristä. Lähetyksen laukaisee tietty tapahtuma, eli tässä tapauksessa liittyminen uutiskirjeen tilaajaksi. Miten käyttää Triggereitä entistä tehokkaammin, ja miten niiden avulla voidaan parantaa tuloksia?

Tämä oli polttava kysymys syksyllä 2012 Tukholmassa pidetyssä Email Marketing Evolved –tapahtumassa.

Aihetta käsitteli sähköisen markkinoinnin huippuosaaja Mark Brownlow, jonka mukaan triggerien asema osana hyvin rakennettua sähköpostimarkkinointia tulee vahvistumaan tulevaisuudessa merkittävästi. Kasvavasta trendistä huolimatta hän neuvoi markkinoijia arvioimaan tarkasti strategiaansa ennen kuin ryhtyy hyödyntämään triggereitä markkinoinnissaan.

Miksi Triggerit toimivat?

Triggerin käynnistää henkilön tekemä toiminta, kuten tässä tapauksessa uutiskirjeen tilaus, jolloin hänelle lähtee automaattisesti tervetuloviesti. Automaattisen ketjun voi laukaista jokin konkreettinen tapahtuma, kuten esimerkiksi syntymäpäivä.

Viestit voivat vaihdella yksinkertaisesta vahvistussähköpostista kokonaiseen uutiskirjeeseen, jonka sisältö voi perustua esimerkiksi lähettäjän websivuilla oleviin linkkeihin, joita tilaaja on edellispäivänä klikannut.

Tämänkaltaiset viestit ovat markkinoinnin näkökulmasta hyvin arvokkaita, ja kohdennettua viestintää parhaimmillaan.

Palvelua markkinoinnin sijaan

Brownlown mukaan triggeristä saa täyden hyödyn irti ajatusmaailmaa muuttamalla.
Sähköpostimarkkinoijat ovat hyvin varovaisia sen suhteen kuinka usein lähettää postia tilaajilleen. Mitä enemmän rakennat triggereitä, sitä enemmän kuormitat niillä vastaanottajiasi.  

Tämä toki pitää paikkansa, mutta uutiskirjeen tilaajat myös haluavat ja odottavat postia. Mielenkiinnon kohteet luonnollisesti vaihtelevat ja muuttuvat, ja niiden tunteminen vaatii huolellista paneutumista vastaanottajan maailmaan. Huomioitavaa on myös se, että usein viesti, jota markkinoija pitää puhtaana markkinointiviestinä nähdäänkin vastaanottajan näkökulmasta hyödyllisenä palveluna. Tämä pätee etenkin automaattisiin viestiketjuihin, sillä niiden sisältö on yleensä äärimmäisen tarkasti kohdennettua.

Erittäin hyvä esimerkki toimivasta triggeristä on Amazonin toteuttama automaattinen viestiketju, joka perustuu henkilön verkkokaupassa tekemiin aikaisempiin ostoihin. Kun ostaja ostaa tietyn kirjailijan teoksen ja seuraavan kerran, kun samalta kirjailijalta ilmestyy uusi teos, siitä lähtee ostajalle automaattinen ostokehotus. Tällainen sähköinen viestintä voidaan luokitella sekä perinteiseksi markkinoinniksi että hyödylliseksi palveluksi, näkökulmasta riippuen.

Lähetetyn viestin antama lisäarvo on suorassa suhteessa siihen kuinka paljon viestejä voidaan lähettää. Mitä hyödyllisemmäksi ja kiinnostavammaksi viesti koetaan, sitä enemmän niitä voidaan lähettää. Automaattisten viestiketjujen tuomia hyötyjä:

1.    Toimivat oven avaajina muille, laajemmille kampanjoille
2.    Pidemmällä ajanjaksolla vahvistavat asiakassuhteita
3.    Tuottavat tehokkaasti lisämyyntiä


Mistä aloittaa?

1 askel: Optimoi olemassa olevat automaattiset viestiketjut

Todennäköisesti lähetät jo nyt automaattisia viestejä, vaikka et välttämättä näe viestejä triggereinä. Tervetuloviestin lisäksi yrityksesi sähköinen asiakasviestintä saattaa sisältää monia muita triggeriksi luokiteltavia viestiketjuja.

Ensimmäinen askel on siis optimoida jo olemassa olevat triggerit, sillä moni markkinoija kiinnittää niihin usein liian vähän huomiota. Esimerkiksi jo pelkän aiherivin tai otsikon muuttaminen voi johtaa parempiin tuloksiin.

2 askel: Tunnista tämän hetken mahdollisuudet

Tunnista uusia triggereitä olemassa olevaa tietoa hyödyntämällä. Tämä vaatii vain mielikuvitusta ja uusia, innovatiivisia ideoita!

Verkkokaupan kautta tehty ostos voi laukaista esimerkiksi seuraavanlaisia viestiketjuja:

•    Tilaus- ja toimitusvahvistukset
Voitko suositella muita samankaltaisia tai ostokseen liittyviä tuotteita?

•    Tuote- tai palveluarviopyynnöt
Saatua tietoa voi hyödyntää myyntityössä.

•    Yksittäiset promootiot koskien lisämyyntiä tai tuotteen päivittämistä
Voidaan esittää palveluna, joka tuo lisäarvoa asiakkaalle.


•    Asiakastyytyväisyyskyselyt
Tuottavat runsaasti hyödyllistä tietoa tuote- ja kehitysosastoille.

•    Asiasisältöä tarjoavat viestit voivat sisältää:
o    Vinkkejä tuotteen tai palvelun käyttöön
o    Muistutuksia erityisominaisuuksista
o    Linkkejä käyttöohjeisiin, keskustelufoorumeille tai tukipalveluihin

Viestit, jotka keskittyvät pelkästään asiasisältöön voivat sisältää myös markkinointia. Tarjoukset voi sijoittaa sivupalkkeihin, alatunnisteeseen tai navigointipalkkiin. Viesteihin voidaan liittää myös asiayhteyteen sopivia linkkejä, joilla pyritään saamaan aikaan lisämyyntiä. Oston jälkeen lähetettävä vahvistus voi pitää sisällään tietoa muista tuotteista, joilla pidentää ostetun tuotteen elinkaarta. Kannettavan tietokoneen ostajalle voidaan esimerkiksi markkinoida kannettavan laukkua, näytönpuhdistusaineita tai vara-akkuja.

3 askel: Tunnista tulevaisuuden mahdollisuudet

Monet lupaavat mahdollisuudet rakentaa triggreitä eivät ole välttämättä toteuttamiskelpoisia oikean tiedon, järjestelmän tai sisällön puuttuessa. Sen sijaan, että ajatus triggerin rakentamisesta hylätään, kannattaa ryhtyä suunnittelemaan, mitä niiden toteuttaminen vaatii.

Tietoja hukassa? Pyydä uutiskirjeen tilaajaa kertomaan syntymäaikansa postituslistalle liittymisen yhteydessä.

Puutteellinen järjestelmä? Selvitä onko nykyinen järjestelmäsi integroitavissa esimerkiksi jonkun CRM-järjestelmän kanssa.

Sisältö hukassa? Voit yllättyä kuinka paljon organisaatiossasi on jo käytössä palveluihisi tai tuotteeseesi liittyvää tietoa, mitä voit jakaa asiakkaillesi. Usein olemassa olevan materiaalin muokkaaminen ja lisääminen sosiaaliseen mediaan, blogeihin tai tukisivuille on helpoin ja yksinkertaisin tapa tarjota hyödyllistä asiasisältöä.

Näiden kolmen neuvon avulla voit luoda tehokkaita ja toimivia triggereitä, sekä saavuttaa parempia tuloksia. Ja vahvistaa asiakassuhteitasi!