Pidä kiinni asiakkaistasi: sisältömarkkinointi vs. sähköpostimarkkinointi

Kirjoittanut APSIS

2016-05-06

Sisältömarkkinoinnin suosio on räjähtänyt viimeisen vuosikymmenen aikana. Tuoreet tutkimukset asiakkaiden käytöksestä viittaavat siihen, että käyttäjät etsivät tietoa itse mieluummin kuin katsovat perinteisiä mainoksia.

Muutos ”työntävästä” markkinoinnista ”vetävään” markkinointiin (outbound vs. inbound) on siis muuttanut sääntöjä sitouttaa asiakas ja luoda mahdollisia uusia asiakassuhteita.

Mutta mitä on sisältömarkkinointi? Suosituin määritelmä on yhdysvaltalaisella Content Marketing Institutella: ”strateginen markkinoinnin näkökulma, joka keskittyy tuottamaan arvokasta, hyödyllistä sekä jatkuvaa markkinointia tarkasti rajatun asiakaskunnan kiinnostuksen herättämiseen ja lopulta tuottamaan voittoa.”

Yksinkertaistettuna, sisältömarkkinointi on loistava työkalu yrityksille herättää bränditietoisuus ja kääntää nettisivukävijät asiakkaiksi.

kundlojalitet viktigt inom e-handeln

 

Mikä tässä on muttana? Ongelmia syntyy, kun tämä loputon käännyttäminen ja uusien liidien etsintä nousee keskipisteeksi ja innokas sisältömarkkinoija unohtaa sitouttaa nykyiset asiakkaat. Nykyiset asiakkaat tuntevat jo brändisi, joten kaiken sisällön heittäminen ulospäin, etenkin uusasiakashankintaan, tuskin saa heidät ihastumaan yritykseesi yhtään enempää.

Nykyisten asiakkaiden asiakasuskollisuus on vähintään yhtä tärkeää kuin uusasiakashankinta. Tämä on sähköisessä kaupankäynnissä jopa vielä tärkeämpää kuin muualla. Harvard Business Reviewin mukaan pelkkä 5 prosentin kasvu asiakasuskollisuudessa voi nostaa sähköisen kaupankäynnin liikevaihtoa 25-95 prosenttia!

Tämän lisäksi asiakkaat, jotka ovat asiakaselinkaaressaan 24-30 kuukauden kohdalla, käyttävät jopa tuplasti enemmän kuin ensimmäisen 6 kuukauden aikana.

On siis huomattavasti kustannustehokkaampaa pitää nykyinen asiakas kuin löytää uusia.

Asiakasuskollisuus jää helposti sisältömarkkinoijien huomiotta.

Luo asiakkaalle arvoa = vähennä asiakaspakoa

Asiakasuskollisuuden ja asiakaspaon ehkäisyn täytyy olla markkinoijan prioriteettilistan kärjessä. Vaikka osa sisältömarkkinoijista ei tätä vielä ymmärrä, on silti muutamia jotka ovat oikealla tiellä.

Ruotsalainen online-neuvontapalvelu Draftit on tästä hyvä esimerkki. Kun Draftit havahtui asiakasmäärien laskuun, he tarkistivat ensimmäisenä viestintänsä, (myös suhteessa kilpailijoihin), jotta he löytäisivät puutteet. He ymmärsivät nopeasti, että pysyäkseen sitoutettuna, asiakkaat kaipaavat uutiskirjeeseen enemmän arvoa.

Kun Draftit alkoi käyttää APSIS Pro -sähköpostimarkkinoinnin työkalua, he lisäsivät myös Microsoft Dynamics CRM-integraation saadakseen kaiken asiakastiedon käyttöön. Näiden tietojen avulla he personoivat jokaisen lähetyksen asiakaskohtaiseksi.

Tuloksena oli 88 prosentin lasku asiakaspaossa ja 1 200 prosentin ROI.

Lue lisää Draftitista ja muista menestystarinoista.

Draftitin tarina todistaa, kuinka tärkeää on aktiivisesti tehdä töitä säilyttääkseen asiakasuskollisuus. Kyllä, sisältömarkkinointi on avaintyökalu rakentaa brändi digitaalisesti, mutta sisällön tuottaminen vie paljon aikaa. Ilman personointia tai jonkinasteista strategiaa, sisältösi valuu viemäriin kaiken muun asiakkaan kohtaaman sisällön mukana.

Personoitu sähköpostimarkkinointikampanja ei ainoastaan tuota hyödyllistä sisältöä nykyisille asiakkaille, vaan myös säästää aikaa ja resursseja samalla kun turvaat asiakkaidesi kokemuksen.

Skapa mervärde med peronalistrad e-postmarknadsföring

 

Tutki ja ymmärrä tietoa

Entä asiakaspysyvyyden kääntöpuoli? Asiakkaiden menetys. Siksi moni yritys katsoo mieluummin toiseen suuntaan ja keskittyy uusasiakashankintaan, sen sijaan että tunnistaisi asiakkaasta saadun tiedon.

Kaiken CRM-järjestelmään tallentamasi tiedon avulla voit analysoida asiakkaidesi käytöstä, yrittää selvittää heidän lähtemisensä syyt – ja mikä parasta, löytää parhaan tavan saada heidät takaisin.

Jos asiakkaasi esimerkiksi tarvitsee enemmän harjoitusta tuotteesi kanssa, voit yrittää voittaa heidät takaisin luomalla erityisen sähköpostikampanjan laajennetuilla käyttöohjeilla juuri heille. Tai jos huomaat, että uusimmat asiakkaasi lähtevät nopeasti, voit yrittää saada heitä takaisin juuri heille tarkoitetulla sähköpostikampanjalla.

Avainasia on käyttää tietoa ongelmien ratkaisussa.

Kysymys ei siis ole siitä, kumpi ehkäisee asiakaspakoa paremmin; sisältömarkkinointi vai sähköpostimarkkinointi. Kyse on siitä, missä kanavassa voit personoida sisältösi parhaiten. Mitä enemmän kohdennat sisältöäsi ja viestintääsi, sitä pienemmät poistumisprosentit sinulla on. Riippumatta siitä, käytätkö sähköpostia, blogeja tai mitä tahansa muuta sisältöä.

Kysymyksiä sähköpostimarkkinoinnista, CRM-integraatioista tai sähköpostiautomaatiosta? Ota yhteyttä, autamme aina mielellämme!