Rakenna hyvä tervetulokirje

Kirjoittanut APSIS

2015-01-12

Onneksi olkoon, olet saanut uuden tilaajan uutiskirjeellesi! Olet saanut lisättyä osoitelistallesi uuden sähköpostiosoitteen ja henkilön, joka on kiinnostunut yrityksesi toiminnasta, tuotteista sekä palveluista.

Nyt kannattaa ottaa kaikki irti tästä mainiosta tilaisuudesta. Mitä teet toivottaaksesi uuden lukijan tervetulleeksi? Miten ryhdyt rakentamaan pitkäaikaista asiakassuhdetta?

Tarjoa lukijallesi jotain arvokasta

Tervetulokirjeen lähettäminen on ensimmäinen askel kohti pitkäaikaista asiakassuhdetta. Tervetulokirjeen avausprosentti on yleisesti ottaen hyvin suuri, ja kirjeen myötä luodaan sävy  tulevaisuuden viestinnälle.  

Houkuttelevan tervetulokirjeen tulisi vastata yrityksesi graafista ilmettä, ja sen tarkoituksena on ennen kaikkea kiittää uutta tilaajaa liittymisestä postituslistalle. Kirjeen sävyllä ja kirjoitustavalla on suuri merkitys. Sen tulee myös toimia brändisi vahvistajana ja vastata tilaajan odotuksia.

Ensivaikutelmaan on siis panostettava! Kiitoksena ja tervetuliaislahjana uudelle lukijalle kannattaa harkita jonkinlaisen palkinnon tarjoamista. Se voi olla esimerkiksi lahjakortti, alennus tai jokin muu tuotteitasi tai palveluitasi tukeva etu. Tavoitteenasi on luoda pysyvä, kestävä asiakassuhde sekä saavuttaa uskollinen asiakaskunta. Tärkeää on ylittää odotukset ja saada uudet lukijat odottamaan seuraavan uutiskirjeen lähetystä.

Kannattaa lisäksi muistaa, että hyvän ja houkuttelevan tervetulokirjeen tavoitteena ei ole pelkästään tuloksen kasvattaminen vaan myös säästäminen kustannuksissa. Mitä olennaisempaa ja hyödyllisempää tietoa tarjoat asiakkaillesi, sitä todennäköisemmin saavutat säästöjä esimerkiksi tukipalveluiden kustannuksissa.

Muutamia huomioon otettavia asioita tervetulokirjeen suunnittelussa

Yksi vai useita kirjeitä? Yhden tervetulokirjeen lähettäminen on tehokasta, mutta useammalla kirjeellä sinulla on mahdollisuus kertoa enemmän yrityksestäsi.Voit rakentaa etukäteen viestiketjut, joiden lähetykset ajastetaan sopivin väliajoin.

Segmentoi. Tervetulokirjeistä on hyvä rakentaa erilaisia versioita vastaanottajista riippuen. Kanta-asiakkaille ja jo ostoksia tehneille kirjeissä kannattaa tuoda esille jäsenetuja, tuotteen palautusta koskevia ohjeita tai suorittaa asiakastyytyväisyyskyselyitä. Niiden uutiskirjetilaajien kohdalla, jotka eivät ole vielä ostaneet palveluitasi, kannattaa kertoa mainoskampanjoista tai julkaista tyytyväisten asiakkaiden tuotearvioita. Myös asiakasreferenssit ovat erinomainen tapa markkinoida tuotetta tai palvelua.

Kerro itsestäsi. Esittele yrityksesi, tuotteesi tai palvelusi kiinnostavalla tavalla. Mikä tekee sinun brändistäsi ainutlaatuisen?

Opi lisää. Mitä enemmän tiedät tilaajistasi, sitä kohdennetumpaa viestintäsi voi olla. Muista myös kertoa tilaajalle, mihin keräämiäsi tietoja käytetään. Helppo ja varsin yksinkertainen tapa kerätä tietoa tilaajista on suorittaa pienimuotoinen kysely.

Aseta tavoitteet. Tervetulokirjeen tärkein tavoite on brändisi vahvistaminen sekä saada lukijasi kiinnostumaan yrityksestäsi. Jokaisella lähettämälläsi uutiskirjeellä tulee myös olla omat, mitattavissa olevat tavoitteet.

Käytä useita kanavia. Anna tilaajallesi mahdollisuus tutustua yritykseesi. Jos olet aktiivisesti esillä sosiaalisessa mediassa, kerro lukijallesi, että sinut löytää myös Facebookista tai Twitteristä.

Automatisoi. Automatisoi prosesseja triggereitä hyödyntämällä. Jokainen viesti lähetetään oikealle vastaanottajalle, juuri oikeaan aikaan. Kirjeiden rakentaminen onnistuu helposti etukäteen, ja lähetyksen voi ajastaa tapahtumaan tiettyyn kellonaikaan. Näin säästyy sekä aikaa että resursseja.

Jaa. Käytä hyväksi esimerkiksi verkkosivuillasi tai muissa kanavissa olemassa olevaa materiaalia – videoita, käyttöohjeita, artikkeleita, vinkkejä tai arvosteluita.

Anna neuvoja ja vinkkejä. Mikäli tilaaja ei ole vielä ostanut tuotettasi tai palveluasi, voit vaikuttaa päätöksentekoon liittämällä uutiskirjeeseen muiden asiakkaiden arvioita ja hyviä käyttäjäkokemuksia.