Relevantimpaa sisältöä

Kirjoittanut APSIS

2015-01-12

Luo relevantimpaa sisältöä suodatinten ja dynaamisen tekstin avulla

Tieto on valtava inspiraation lähde. Mitä enemmän kuuntelemme toinen toisiamme, sitä enemmän opimme. Oppimalla toinen toisiltamme saamme myös polttoainetta omaan luovaan koneistoomme – ja juuri siellähän se todellinen taikuus syntyy. Seuraavassa 2 kysymystä, jotka vauhdittavat luovuuttasi ja auttavat sinua pääsemään luomisen alkuun.

1. Ovatko dynaaminen teksti ja parametrit sekä niiden käyttö sinulle tuttuja?

Jos joskus tulevaisuudessa kehitetään jotain, mitä voisi kutsua eläväksi tai älykkääksi sähköpostiksi, sen edeltäjänä voidaan luultavasti pitää dynaamista tekstiä. Sähköpostin häränsilmäKun ymmärrät, mikä dynaamisen sisällön perusajatus on, voit sanan varsinaisessa merkityksessä todella luoda dynaamisia sähköposteja.

Dynaamista tekstiä käytetään – arvasit aivan oikein: dynamiikan luomiseen. Eli siis viestin, joka muuttuu vastaanottajan ja sen mukaan, mitä lähdetietoa viestin eri alueille sijoitetaan. Dynaamisen tekstin tavallisimpia käyttöalueita ovat nimien ja muiden yksinkertaisten väestötietojen liittäminen viesteihin. Olet taatusti joskus saanut massasähköpostin, jossa on seuraavantyyppisiä juttuja:

”Hei Matti”
”Tämä viesti on lähetetty sähköpostiosoitteeseen: matti.meikalainen@domain.com

Näiden tekstirivien takana piilee dynaamista tekstiä. Jos tarkastelisimme lauseita Apsis Newsletter Prossa, ne näyttäisivät tältä:

”Hei ##Etunimi##”
”Tämä viesti on lähetetty sähköpostiosoitteeseen: ##SubscriberEmail##

Voit saada paljon aikaan tekemällä teksteistäsi dynaamisia. Voit luoda henkilökohtaisen puhuttelun. Voit jopa luoda siistejä varausvahvistuksia ja muita lähetyksiä, joissa vastaanottajan nimen pitää näkyä. Mutta mitä tapahtuu, jos unohdamme copy-tekstit hetkeksi ja tarkastelemme lähemmin, mitä voit tehdä julkisivun takana? Kun tarkastelemme lähetyksen taustalla olevaa koodia, meille avautuu täysin uusi maailma, jossa dynaaminen teksti hajauttaa ja hallitsee. Tässä muutamia esimerkkejä siitä, miten voit tehdä koodistasi dynaamisen:

Linkit:


Yllä oleva esimerkki luo dynaamisen linkin, joka johtaa vastaanottajan profiilisivulle jollain foorumilla. Tämän edellytyksenä on, kuten aina kun on kyse dynaamisesta tekstistä, että sinulla on dynaaminen tietokenttä ja tiedot, jotka liitetään viestiin. Dynaamista tekstiä voidaan luonnollisesti käyttää myös sähköpostiosoitteissa ##Etunimi##@apsis.com

Kuvat:


Tämä on näkökanta, joka usein unohdetaan. Kaikki kuvanimet voivat olla dynaamisia. Voit käyttää tätä esimerkiksi näyttääksesi eri yhteyshenkilöiden kuvia sen mukaan, kenelle viesti menee. Muita käyttömahdollisuuksia ovat erilaisten ylä- ja alatunnistekuvien näyttö tai ehkä alekupongit sen mukaan, mikä on vastaanottajan suosikkituote?

2. Oletko kokeillut suodattimien rakentamista ja moduulien suodattamista niiden avulla?

Voidaan sanoa, että suodattimet perustuvat samanlaiseen perusajatukseen kuin dynaaminen teksti. Molemmat perustuvat siihen, että sähköpostiviestiä sovelletaan vastaanottajan mukaan – jolloin siitä tulee (toivon mukaan) merkityksellisempi ja relevantimpi.

Suodattimia voidaan käyttää monella tavalla: raporttien, lähetysten ja moduulien suodattamiseen. Suodattimet voivat perustua väestötietoihin, päivämäärään, klikkauksiin, avauskertoihin, suodattimiin ja kyselyihin. Lisäksi suodatin voidaan rakentaa useammasta parametrista. Voit tehdä niistä periaatteessa vaikka kuinka kehittyneitä. Ja jos vielä yhdistät dynaamisen tekstin ja suodattimen, niin voidaan periaatteessa jo puhua sähköpostin rakettipolttoaineesta.

Esimerkki suodattimien tehokkaasta käytöstä:

Apsiksen sähköpostien tavaramerkkilähettiläsSanotaan, että haluat seuraavalla uutiskirjeelläsi saada kohderyhmän yhden osan ostamaan sinulta uuden tuotteen. Tuote on uudentyyppinen käsilaukku, josta haluat saada ihmiset puhumaan.

Siksi päätät suunnitella alekupongin, joka on suunnattu yksinomaan tavaramerkkilähettiläillesi, jotka ovat 15–27-vuotiaita, jossain Suomen kolmesta suurkaupungista asuvia naisia.

Voit laatia näitä suodattimia monella tavalla. Jos aiot tehdä vastaisuudessakin vastaavanlaisia lähetyksiä, sinun kannattaa laatia suodatin, joka määrittelee sinun ”brand ambassadors” -lähettilääsi, niin sinun ei tarvitse määritellä sitä joka kerta uudelleen, kun teet lähetystä. Lähettilässuodattimesi voi esimerkiksi perustua siihen, kuinka monta kertaa vastaanottaja on klikannut sosiaalisten medioiden jaa-painiketta, kuinka usein hän klikkaa artikkeliasi jne.

Kun olet saanut ”brand ambassadors” -suodattimesi valmiiksi, liitä se mukaan uuteen suodattimeen, jota kutsumme alekupongiksi. Tässä uudessa suodattimessa voit tehdä myös ikävalinnan rajaamalla ikävälin, jonka haluat suodattimen avulla liittää vastaanottajan ikä -tietokenttään. Teemme lähettiläitäsi varten erillisen suodattimen siksi, että näin meillä on suurempi vapaus muuttaa lähettiläiden määritelmää ilman, että meidän täytyy muuttaa erikseen käsin kaikkia suodattimia, jotka heitä koskevat. Viimeinen ehto, jonka lisäämme tähän suodattimeen on yksinkertaisesti se, että otamme mukaan vain ne vastaanottajat, joiden kotikaupunki on Turku, Tampere tai Helsinki.

Jos tyydyt perustamaan uutiskirjeesi alekupongin ympärille, kaikki on valmista. Sinun täytyy enää vain luoda alekuponkimoduuli, ja lisätä sitten suodatin siihen, niin yleispätevä uutiskirjeesi on valmis lähetettäväksi. Alekuponki tulee näkyviin vain niillä vastaanottajilla, jotka olet määritellyt suodattimessasi. Mutta jos haluat hyödyntää näitä suodattimia rakettipolttoaineena, jatka lukemista.

Yksi keino saada lisäpotkua suodattimien käyttöön voisi olla vaikka dynaamisten parametrien käyttö suodatettavissa moduuleissa. Ajattele mitä mahdollisuuksia se tarjoaa. Kuvitellaan vaikka, että laukkua, johon alekuponki liittyy, on kolmea erilaista: yhdessä on teksti ”Helsinki”, toisessa ”Tampere” ja kolmannessa ”Turku”. Haluamme luonnollisesti, että alekupongissa näkyvän laukun kuva vaihtuu sen mukaan, missä vastaanottaja asuu. Voisimme luonnollisesti laatia kolme samanlaista moduulia, joissa vain on erilaiset laukun kuvat, ja sitten suodattaa ne. Mutta vielä nokkelampaa on sijoittaa dynaamisia parametreja moduulissa näytettävän kuvan linkkiin. Näin selviät yhdellä moduulilla. Moduulin sisältö voidaan muodostaa kahdella dynaamisella parametrilla, kuten alla.

Terve ##Etunimi##
Koska olet meille erittäin tärkeä asiakas, lähetämme sinulle tämän vip-tarjouksen. Olemme erittäin iloisia siitä, että olet puhunut meistä hyvää kavereillesi, ja haluamme tällä kiittää sinua siitä.

Innostuitko?

Toivottavasti sain luovuutesi heräämään. Tuliko tietoa liikaa yhdellä kertaa pureskeltavaksi? Ymmärrän kyllä. Suodattimien ja/tai dynaamisten parametrien käyttö vaatii aina vähän ylimääräistä ajattelua, jotta se toimisi hyvin. Suosittelenkin, että luet tämän artikkelin vielä toistamiseen. Ja muista testailla ja kokeilla eri vaihtoehtoja siinä sivussa.