Sähköposti ja moderni varainkeruu, osa 1

Kirjoittanut APSIS

2016-01-20

Sähköposti ja moderni varainkeruu, osa 1: kuinka pääsen alkuun?

Voittoa tavoittelemattomat organisaatiot käyttävät yhä enemmän sähköpostia osana varainkeruuta, ja saavat erinomaisia tuloksia. On kuitenkin hyvä muistaa, että mikä tahansa massapostitus vaatii parhaiden käytäntöjen ja lain kiemuroiden huomioimista – aivan kuten muutkin digitaalisen markkinoinnin toimijat.

Money (Fundraising and Email Marketing)

Kuinka tulet hyväksi varainhankkijaksi sähköpostitse

Valmisteletko ensimmäistä onnistunutta, voittoa tavoittelematonta sähköpostikampanjaasi? Siinä tapauksessa tässä on muutama tärkeä ehdotus käyttöösi!

1) Hanki hyvä sähköpostipalveluntarjoaja (ESP) 

Moni voittoa tavoittelematon organisaatio on aloittanut sähköpostimarkkinoinnin webmail-palveluntarjoajan, kuten Outlookin ja Gmailin avulla. Nämä ovat hyviä työkaluja, kun lähetät kahdenvälisiä viestejä, mutta niitä ei ole suunniteltu uutiskirjeiden tai varainkeruuviestien lähettämiseen ryhmille. (Jos käytät niitä tällä hetkellä, varaudu matkallasi muutamaan esteeseen.) ESP:t, kuten esimerkiksi APSIS, erikoistuvat tärkeiden viestien perillemenoon, ja perille menemättömien raportointiin. Parhaalla toimintatavalla ja säännöllisellä testauksella, ja olet matkalla kohti paljon tehokkaampaa sähköpostimarkkinointia!

2) Vältä roskapostia ja ostolistoja, käytä segmentoitua tietoa!

Vaikka sähköposteillasi on hyvä tarkoitus, ne voivat siltikin päätyä vastaanottajan roskapostikansioon. Jos heidän mielestään sähköpostisi eivät ole ajankohtaisia tai kiinnostavia, ne leimataan suurella todennäköisellä roskapostiksi saman tien. Tämän vuoksi emme suosittele ostamaan osoitelistoja ja/tai keräämään sähköpostiosoitteita verkkosivuilta, sosiaalisen median profiileista, vanhentuneista listoista jne., ja lisäämään niitä sen jälkeen omalle listallesi. Sen lisäksi, että teet alkuperäisten vastaanottajien saavuttamisesta vaikeampaa, joissain maissa se on jopa lainvastaista. Varmista siis aina, että tietosi ovat ajan tasalla ja lain ja hyvän käytännön mukaiset. Luo (tai käytä) jo olemassa olevaa tietokantaa lahjoittajista, jotka auttavat sinua kasvattamaan liikevaihtoasi. Segmentoi lahjoittajat jo alusta lähtien, ja saat mahdollisuuden personoida sähköpostisi.

3) Varmista, että vastaanottaja tunnistaa nimesi lähettäjänä

Lähettäjä-kenttäsi pitäisi aina pysyä samana. Käytä niin erottuvaa nimeä, että vastaanottajan on helppo tunnistaa sinut lähettäjäksi. (Useille voittoa tavoittelemattomille organisaatioille tämä tarkoittaa organisaation virallista nimeä, tunnettua kampanjaa tai aloitetta.) Varmista, että sähköpostiosoitteesi on liitetty domainiisi, kuten esimerkiksi Post@YourFavCharity.com. Älä käytä osoitteita kuten NoReply@YourFavCharity.com. Sähköpostimarkkinoijana sinä teet aloitteen yhteydenpitoon lahjoittajiesi kanssa. Vastaus yhdeltäkin heistä voi rohkaista lisäkeskusteluun ja lopulta lahjoituksiin.

4) Kiinnitä huomiota sähköpostin ulkoasuun ja toimintapainikkeisiin (Call-to-action, CTA)

Ulkonäkö on tärkeä asia, kun haluat lähettää onnistuneita varainkeruusähköposteja. Luo malli ja käytä samoja fontteja kuin muussakin markkinoinnissasi. Viestiin sisällytetty selkeä toimintapainike- tai muu kehoite (CTA) on kriittinen menestystekijä sähköpostimarkkinoinnissa. Laita se omaan kappaleeseen tai käytä isoa ja värikästä ”Lahjoita nyt” -painiketta. Voit tehdä siitä myös niin vastustamattoman ja helposti huomattavan, ettei vastaanottajillasi ole muuta vaihtoehtoa kuin klikata.

Nyt kun olemme käyneet läpi perusasiat, oletko valmis käynnistämään oman varainkeruukampanjasi?

Kyllä?

Hyvä! – Laitetaan tuumasta toimeen!

Line Konstali

Line Konstali, APSIS Konsultointi (Professional Services)

Pysy kuulolla seuraavaa “Sähköposti ja moderni varainkeruu” -osaa varten: Mikä on sähköpostitse tehtävän varainkeruun suunnitelmasi?