Sähköposti ja moderni varainkeruu, osa 2

Kirjoittanut APSIS

2016-02-03

Sähköposti ja moderni varainkeruu, osa 2: mikä on suunnitelmasi? 

Jos suorapostitus on edelleen varainkeruun kuningas, sähköposti on työteliäs ja uskollinen palvelija. Miksi sitten palvelija saa niin vähän huomiota?  

Old man sitting at coffee shop

 

Suurin osa lahjoittajista on iäkkäitä.”

Oletko kuullut tämän aiemmin? Todennäköisesti et ole ainoa. Hopeanharmaassa iässä olevat ihmiset lahjoittavat usein hyväntekeväisyyteen. Koska he ovat voittoa tavoittelemattomien organisaatioiden pääkohderyhmä, he ansaitsevat suurimman huomion. Nimittäin ilman heidän avokätisyyttään useat organisaatiot kuihtuisivat olemattomiin!

Uskon, että tässä piilee syy, miksi voittoa tavoittelemattomat organisaatiot ovat jatkuvasti askelen jäljessä digitaalisessa markkinoinnissa. Ne luulevat, että mummi ei halua sähköposteja, vaan oikean, kädessä pidettävän kirjeen. Mummi ei ole Facebookissa, joten miksi häneen pitäisi kohdistaa sosiaalisen median markkinointia. Mutta onko tämä oletus enää totta?

Totta, enemmistöllä senioreista ei ehkä ole sosiaalisen median profiileja, mutta heillä lähes varmasti on sähköposti. Entä nuoremmat lahjoittajat? Hyväntekeväisyyden demografia voi muuttua rajusti vain muutamassa vuodessa. Ellei sinulla ole toimivaa sähköpostistrategiaa, voit tippua kelkasta.

Niin, mikä on strategiasi? Vai onko sitä ollenkaan?

Organisaatiomme tekee niin monia eri asioita, emmekä tiedä kuinka puhuisimme niistä kaikille eri ihmisille.”

Kuulostaako tutulta? Tämä väittämä ei enää pidä paikkaansa. Jokainen voittoa tavoittelematon organisaatio tekee useita asioita, ja niillä on lahjoittajia ja vapaaehtoisia, joilla on erilaiset taustat. Siksi sähköposti (uskollinen palvelija, muistathan?) on niin arvokas markkinointiosastoille! Sähköpostipalveluntarjoajat kuten APSIS, antavat mahdollisuuden tavoittaa jokainen kohderyhmäsi haluamallasi tavalla – ja se on paljon kustannustehokkaampaa kuin perinteinen printti.

Toivon, että voisimme enemmän keskittyä sähköpostistrategiaamme, mutta usein se jää aina tehtävälistamme hännille. Ei ole aikaa!”

Juuri siksi sinun kannattaisi miettiä tehtävälistasi uudelleen. Sähköposti on aivan yhtä tärkeä osa viestintäsuunnitelmaasi kuin mikä tahansa muukin. Tämän mahtavan työkalun avulla voit kiittää anteliaita lahjoittajiasi, kertoa menestystarinoita, lähettää eri projektien tilannetietoja, tarjota vapaaehtoisille hyödyllistä tietoa, lähettää loma- ja juhlapyhätoivotuksia, pyörittää kampanjoita… Ja lista vain jatkuu.

Etkö vakuutu vieläkään? Mietipä tätä: kuinka monta tuntia vie kaikkien edellä mainittujen viestintätoimenpiteiden luonti printtiin? Mikä sen kustannus on? Entä jos voisit käyttää kaiken säästämäsi ajan ja rahan ja siirtää ne sähköpostiin?

Mutta olen edelleen huolissani senioreidemme demografisesta…”

Se on ihan ok, koska ratkaisu on yksinkertainen: kysy heiltä, mitä mieltä he ovat! Soita ja kerro heille kuinka paljon hyötyä sähköpostin käytöstä on. Anna heille mahdollisuus valita sähköpostin ja suorapostituksen välillä. Tietysti on heitä, jotka edelleen haluavat suorapostituksen, ja sinun kannattaakin kuunnella heidän mielipidettään. Mutta niille, jotka valitsevat sähköpostin: anna palaa! (Aivan kuten nuoremmillekin kohderyhmillesi.) Ota seuraava askel!

Line Konstali
Line Konstali, APSIS Konsultointi (Professional Services)

 

Haluatko lukea lisää sähköpostimarkkinoinnista ja varainkeruusta?  Lue blogin ensimmäinen osa täältä: Kuinka pääsen alkuun?