Sähköposti – tavallisin aktiviteetti Internetissä

Kirjoittanut APSIS

2015-01-12

 Käytätkö internetiä? Silloin on hyvin mahdollista että käytät myös sähköpostia. Se on nimittäin tavallisin aktiviteetti Ruotsin internetin käyttäjien keskuudessa, raportin ”Svenskarna och Internet” (”Ruotsalaiset ja internet”suom.huom) mukaan.

Sähköposti on luultavasti se kommunikaaatiokanava joka on useimmin julistettu kuolleeksi. Joka kerta kun ilmaantuu jotain uutta – vaikkapa Instant Messaging, Facebook tai Twitter – niin pahanilmanlinnut raakkuvat.

Mutta jotenkin sähköposti ei vain välitä huonoista uutisista. Päinvastoin.

Äskettän julkaistiin raportti ”Svenskarna och Internet 2011”, suuri tutkimus ruotsalaisten internet-käyttäytymisestä. Raportissa kysytään mitä internetissä oikeastaan tehdään – ja kuinka usein. Ja täältä me sähköpostista kiinnostuneet löydämme joitakin kultajyviä.

On nimittäin selvää että sähköposti on yksi internetin tärkeimmistä toiminnoista, mittaustavasta riippumatta.

Kuka käyttää Internetiä?

Katsotaan ensin kuinka moni käyttää internetiä. Ilmeisesti melkein kaikki.

• 83 % koko (Ruotsin) väestöstä käyttää Internetiä (3-100 vuotiaat).

• Ikäryhmässä 18-65 -vuotiaat käyttää 96 % internetiä.
Tämä tekee ruotsalaisista verkottuneen kansan. Rotsalaiset – ja sen pohjoismaiset naapurit – ovat maailman huippua mitä tulee infrastruktuuriin ja talouksien määrään joilla on pääsy internetiin. Meillä on niin monta käyttäjää että emme oikeastaan näe käyttäjien lisääntymistä – mutta on ilmeistä että vietämme yhä enemmän aikaa Internetissä. Kaikki ikäryhmät lisäävät läsnäoloaan Internetissä – eikä ole merkkejä sen vähentymisestä.

… ja mitä siellä tehdään?

Sitten on kysytty mitä internetissä tehdään. Vastaus vaihtelee osittain riippuen siitä kuinka usein sitä tehdään – hyvin monet käyttävät esim. internetpankkia, mutta enemmistö hoitaa pankkiasiansa yhdellä kertaa kuukausittain.

Jos katsotaan asioita joita tehdään silloin tällöin, niin yhtä tekevät jokseenkin kaikki: he käyttävät Googlea. Mutta lähes yhtä monet – 95 % – kirjoittavat tai lukevat sähköpostia.

Siis: lähes kaikki ruotsalaiset käyttävät sähköpostia silloin tällöin.

On kysytty myös asioista joita tehdään joka päivä. Silloin on yllättäen aika harvoja asioita jotka erottuvat muista. Lehdenluku ja sosiaalinen verkosto ovat aika korkealla (35 %) ja uutistenhaku 44 %. Jopa 56 % etsii tietoa Googlesta päivittäin.

Mutta se riittää kuitenkin vain toiselle sijalle. Sähköposti on nimittäin useimmille ruotsalaisille internetin tärkein toiminto. Peräti 64% kaikista internetin käyttäjistä tarkistaa saapuneet-kansion joka päivä.

Siis: sinulla joka työskentelet sähköpostimarkkinoinnin parissa on erittäin hyvät mahdollisuudet saada markkinoille ajankohtaiset tarjoukset. Paremmat kuin millään muulla digitaalisella viestintäkanavalla

… ja mihin on tultu?

Matkapuhelin-vallankumous jättää jälkensä. Useimmilla on matkapuhelimissaan internet-yhteys – ja me käytämme yhteyksiämme. Käyttäjien määrä on lisääntynyt voimakkaasti viime vuonna ja vaikka suurin osa heistä on nuoria, on käytön lisääntyminen selvää kaikissa ikäryhmissä.

Viime vuosina tapahtunut voimakas kehitys on lisännyt paljon internetin käyttöä. Liikkuva käyttö ei siis kilpaile koti- tai konttorikäytön kanssa, vaan täydentää sitä. Liikkuva internetin käyttäjä on verkossa keskimäärin neljä tuntia viikossa ja monet lukevat silloin sähköpostin matkapuhelimestaan. Tekniikan kehitys on aiheuttanut sen että sähköposti toimii hyvin matkapuhelimessa – mutta käyttäjänä sinun pitää ajatella mitä se merkitsee että kirjeesi luetaan matkapuhelimesta.

Mitä tämä merkitsee meille sähköpostimarkkinoinnin parissa työskenteleville?

• Me voimme nähdä että yhä useammat käyttävät internetiä yhä enemmän ja enemmän.

Samalla voimme olla vakuuttuneita siitä että sähköposti on keskeinen osa ihmisten internetin käyttöä – ja kaikki viittaa siihen että tämä tulee jatkumaan.

• Sosiaaliset mediat näyttävät toimivan paremmin sähköpostimarkkinoinnin lisänä kuin pelkkinä markkinointikanavina – ainakin internetin käyttäjien enemmistöä tavoitettaessa.

• Sinun kannattaa miettiä toimintastrategiaa koska yhä usemmat lukevat uutiskirjeet matkapuhelimesta. Se voi hyvinkin olla positiivinen muutos – mutta sinun tulee olla valmistautunut siihen että se on tullut jäädäkseen ja että se tulee vaikuttamaan sinun markkinointiisi!

Lähde: ”Svenskarna och Internet 2011”. Raportin on julkaissut .SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) riippumaton yleishyödyllinen organisaatio joka edistää Internetin positiivista kehitystä Ruotsissa. .SE vastaa Internetin ruotsalaisesta top-domainista .se, domainnimien rekisteröinnistä sekä kansallisen domainrekisterin hallinnollisesta ja teknisestä toteutuksesta.

Rapportti on ladattavissa osoitteessa http://www.iis.se/docs/SOI2011.pdf