Sähköposti toimii paremmin kuin sosiaalinen media

Kirjoittanut Noemi Gobel

2016-07-22

Markkinoijat huomio: älkää rakentako vuokratulle tontille.

Email marketing rules over social media

 

Hiljattain useat markkinoinnin vaikuttajat Joe Pulizzi, Jeff Bullas ja Jesper Laursen mukaan lukien, olivat järkkymättömiä seuraavista kahdesta asiasta.

Yksi: “Älä rakenna vuokratulle tontille.” Ja kaksi: “Ohjaa seuraajasi sen sijaan kohti sähköpostia.”

Mitä tulee sähköpostiin niin toki, olemme kartalla. Mutta vuokratulle tontille? Taas joku uusi, hieno digimarkkinoinnin muotisana?

Ei oikeastaan. Termi "vuokrattu tontti / rented land" (kärkimiehenään Joe Pulizzi Content Marketing Institutesta) on oikeastaan analogia sille, mitä yritykset tekevät julkaistessaan sisältöä vain sosiaalisessa mediassa.

Haluamme kertoa sinulle ettei se ole kannattavaa.

Jakaako vai eikö jakaa?

Kuvitellaan, että olet mukana toimistokalustebisneksessä ja olet juuri kirjoittanut mahtavan artikkelin seisontapöytien eduista. Missä julkaiset tämän artikkelin? Facebookin Instant Articlesissa? LinkedInin blogitekstinä? Mediumissa? Thumblrssa?

Vai julkaisetko sen yrityksesi blogissa ja käytät sosiaalista mediaa ja/tai sähköpostimarkkinointia mainostaaksesi sitä yleisöllesi?

Tämä on kinkkinen kysymys. Tutkimus osoittaa, että ihmiset viettävät entistä enemmän aikaa sosiaalisen median sovellusten parissa. Joten periaatteessa on järkevää, että sisältö on mahdollisimman helposti nähtävissä, eikö niin? 

Toisaalta: mitä jos Facebook romahtaa huomenna? Tai jos LinkedIn tai Medium hakkeroidaan ja tuhotaan yön aikana. Kaikki se sisältö, mitä olet julkaissut pelkästään näissä kanavissa on kadonnut kuin tuhka tuuleen.

Email marketing is the way to go!

Raha ratkaisee

Mahdollisuudet sille, että suosikki somekanavamme romahtaisivat yön aikana ovat melko olemattomat. 

Mutta ongelma piilee tässä: vaikka Facebook, LinkedIn ja muut somekanavat eläisivät hamaan tappiin asti, ei tarkoita sitä, että yleisösi näkisi upean postauksesi seisontapöydistä. 

Tällä hetkellä, Facebookin orgaanisten postausten ulottuvuus on alle 1 %. (Eli käytännössä jos sinulla on 2700 seuraajaa niin vain 27 heistä näkevät varmasti viimeisimmät postauksesi ja päivityksesi.)

Instagram on menossa samaan suuntaan. Twitter lanseerasi hiljattain uuden aikajanan algoritmin ja LinkedIn nojaa entistä enemmän maksulliseen sisältöön ja mainoksiin.

(Emmekä ole vielä edes maininneet "content shock" -ilmiötä, joka tekee vielä vaikeammaksi erottautua normaalista uutisvirrasta!)

Nämä muutokset eivät ole sattumaa. Sosiaalisen median kanavien tulee ansaita elantonsa siinä missä muidenkin yritysten. 

Eikä siinä mitään! Tämä kuitenkin tarkoittaa sitä, että sinun mahdollisuutesi tavoittaa ihmiset sitä kautta ja kertoa heille ainutlaatuisesta sisällöstä vähenee päivä päivältä. 

Vanha kunnon sähköpostimarkkinointi

Tottakai voit aina tehostaa ja tukea viestiäsi some-kanavissa. Tässä kuitenkin pointti: 

Vaikka julkaisu saisi kasapäin tykkäyksiä, kommentteja tai seuraajia niin mitä se todellisuudessa tarkoittaa yrityksellesi? 

Brändin tunnettuutta? Kyllä. Tunnetta, että olet saavuttanut jotain? Ehdottomasti. Konversioita? Eipä juuri.

Tässä kohtaa asia muuttuu kiinnostavaksi niille, joiden herkkä kohta sähköposti on: kärjistettynä, tyhjänpäiväisillä sosiaalisen median mittareilla (seuraajilla, tykkääjillä, uudelleen-twiittaajilla jne.) on vähemmän todellista arvoa yrityksellesi kun yksittäisellä sähköpostin tilaajalla

Tilaajat lukevat sisältöäsi. He lataavat raporttejasi. He ostavat tuotteita verkkokaupastasi. He ovat niitä, jotka ovat jo sitoutuneet liiketoimintaasi - paljon enemmän kun puolivillainen päivityksestä "tykkääminen". (Ja tietysti he ovat potentiaalisia liidejä!)

Lue lisää tilaajien arvosta ilmaisesta sähköpostimarkkinoinnin käsikirjastamme

Kun pidät tämän mielessä niin koko konseptista "rakentamisesta vuokratulle tontille" tulee helpommin ymmärrettävä. Se on helpompi tapa sanoa, että minkään vieraan yrityksen ei tulisi hallinnoida yrityksesi varoja. Koskaan.

Email and social: together forever

Sähköposti & sosiaalinen media: ikuisesti yhdessä

Tässä menestyksen avain: julkaise sisältöä omilla alustoillasi, älä pelkästään some-kanavissa ja hyödynnä sitten sähköpostia ja sosiaalista mediaa tuon sisällön mainostamiseksi.

Selvennykseksi: emme sano, että sinun tulisi unohtaa tai vähentää yrityksesi läsnäoloa sosiaalisesssa mediassa. (Myös me teemme päivityksiä sosiaalisessa mediassa, ja rakastamme somea! Mielestämme sosiaalinen media on mahtava asia.)

Mutta uskomme, että kannattaa käyttää ainakin yhtä paljon aikaa sähköpostimarkkinointiin kuin some-markkinointiin. 

Lupaamme, että sisältösi on turvassa seuraavana aamuna, vaikka hakkeroijat hävittäisivät yön aikana kaikki sosiaalisen median kanavat.

Haluatko vinkkejä massasta erottuviin sähköposteihin? APSIS konsulttimme auttavat mielellään - ota heihin yhteyttä jo tänään!