Sähköpostikoulu 2010 osa 2 – tilaajien hankkiminen

Kirjoittanut APSIS

2015-01-12

Erittäin karkeasti yksinkertaistettuna uutiskirjeen tehokkuutta voidaan kuvata yhdellä yksinkertaisella kaavalla: Vastaajien määrä kerrottuna sisällön laadulla ja merkityksellä. Sisällön tuottamisesta kerromme lisää myöhemmin tässä sarjassa, tällä kertaa keskitymme vastaanottajiin.

Ennen kuin perehdymme siihen, kuinka monta vastaanottajaa uutiskirjeellänne tai sähköpostimarkkinoinnillanne on, voidaan todeta yksi asia: useimpien uutiskirjeiden kaikki vastaanottajat eivät ole samanarvoisia. Poikkeuksena ovat uutiskirjeet, jotka rahoitetaan mainoksilla ja joille vuorostaan voidaan asettaa hinta vastaanottajien määrän mukaan.

Ajattele toisaalta tilaajaa, joka on mahdollinen asiakas ja joka saa uutiskirjeen edelleenlähetettynä joltakin, joka on suositellut sitä.
 Ajattele toisaalta vastaanottajaa, joka on joutunut lähetyslistalle, koska lähettäjä on ostanut osoitteen, eikä vastaanottajalla ole mitään yhteyttä lähettäjään.
 Ensimmäisessä tapauksessa meillä on hyvät mahdollisuudet saada uusi asiakas, toisessa tapauksessa vaara vahingoittaa yrityksen mainetta on paljon suurempi.

Markkinoijien, jotka haluavat tietää, mikä osa investoinneista tuo voittoa, ei kannata tilaajia hankittaessa laskea kuluja tilaajaa kohti. Jos työskentelet järjestelmällisesti tilaajien hankkimiseksi ja haluat olla varma siitä, että käytät budjetin oikein, sinun on harkittava asiaa uudelleen. Kirjaa ylös tietokantaan jokaisen tilaajan kohdalle, mikä toiminto sai tilaajan ilmoittautumaan. Sähköpostimarkkinointia arvioitaessa on tällöin mahdollista nähdä paitsi uutiskirjeen lähettämisen tulokset, myös tulokset toimintakohtaisesti, jolloin tulosta voi verrata toiminnan kustannuksiin.

Yllämainittu suunnitelma toimii todennäköisesti parhaiten, jos teet markkinointia kuluttajille tai monille yrityksille ja teet eri tyyppisiä kampanjoita tilaajien hankkimiseksi. 

Jos olet kärsivällinen (ja pidät tiukasti kiinni budjetista), suositusten kanssa työskenteleminen voi olla hyvä strategia. Samalla tavoin kuin tavallisessa tuotevalinnassa, työtoverin tai ystävän suositus on vahva kannustin tutustua johonkin uuteen, kuten esimerkiksi uutiskirjeeseen.

Suosittelun onnistuminen vaatii kaksi tekijää, joiden on oltava kunnossa: Sisältö, joka on vihjaamisen arvoinen, ja vastaanottaja, joka todella antaa vinkin. Myöhemmässä sähköpostikoulun jaksossa kerromme lisää, kuinka luot vihjaamisen arvoista sisältöä. 

Valitettavasti on melko hankalaa saada vastaanottajat välittämään uutiskirje eteenpäin. Voit tietenkin järjestää kilpailun ja saada kontaktin sekä vihjeen antajiin että vihjeen saajiin. Ongelmana on vain se, että vihjeen antaminen tapahtuu väärin perustein: kannustimena on elokuvalipun tai matkan voittaminen, eikä kiinnostus itse uutiskirjeen sisältöä kohtaan. Mutta kuten aikaisemmin kerrottiin: jos selvität, kuinka kilpailun kautta tilaajiksi ilmoittautuneet toimivat jälkeenpäin, saat selville, kuinka hyvin kilpailu todellisuudessa kannatti.

Helppo ja hyvä tapa auttaa vastaanottajia levittämään tietoa, josta he pitävät, on lisätä uutiskirjeeseen linkkejä, joista pääsee helposti kokonaan toiseen uutiskirjeeseen tai uutiskirjeen artikkeleihin. Tämän voi tehdä sähköpostin tai linkkien avulla, joista vastaanottajien on helppo jakaa sisältö sosiaalisten medioiden, kuten Facebookin tai Twitterin avulla.

 Nämä linkit näyttävät yleensä tältä:

Facebook-linkki vastaanottajan Web-versioon:
https://www.facebook.com/share.php?u=http://www.anp.se/newsletter/0/4643...

Twitter-linkki vastaanottajan Web-versioon:
https://twitter.com/?status=http://www.anp.se/newsletter/0/46435A4276484...

Sosiaalisten medioiden vaikutusvalta on suuri. Jos saat oikeat henkilöt jakamaan sisältösi, löydät varmasti sekä lukijoita että uusia tilaajia. Voi olla mahdollista, että uutiskirjeesi tilaaja välittää sisällön kaikille kontakteilleen. Muista siis, että tilaamisen täytyy olla helppoa uutiskirjeen nähneelle henkilölle.

Muuta huomioitavaa, kun aiot hankkia tilaajia uutiskirjeelle:

Varmista, että uutiskirjeen tilauslomake on selvästi näkyvillä kotisivuillasi (ja mieluiten kaikilla sivuilla!). Älä piilota sitä alasivulle.

Selkeät toimintaperiaatteet vastaanottajien osoitetietojen käsittelystä ja esimerkki aikaisemmasta uutiskirjeestä helpottavat vastaanottajia tekemään päätöksensä.

Älä pyydä muita tietoja kuin välttämättömimmät, muutoin voit pelotella tilaajat pois.

Älä unohda myydä uutiskirjettä myös organisaatiosi sisällä. Pyydä henkilökuntaa kysymään asiakkailta ja muilta yhteyksiltä lupa lähettää heille uutiskirje. Tällä tavoin saat yhteyden moniin ihmisiin, joista voi tulla tilaajia. Tätä prosessia voi tehostaa lähettämällä uutiskirjeen sen yhteyshenkilön tai toimiston nimissä, joka on vastuussa asiakkaasta. Sähköpostimarkkinoinnin vaikutus ja hyöty ovat tällöin vieläkin huomattavammat.

Sähköpostikoulun seuraavassa osassa annetaan vinkkejä siihen, kuinka löydät oikean ajankohdan sähköpostilähetyksille. Jos et vielä tilaa Apsiksen uutiskirjettä, voit tehdä sen tästä.

Onko sinulla omakohtaisia vinkkejä siitä, kuinka uutiskirjeille saadaan tilaajia, tai mielenkiintoisia kokemuksia lähetysajoista? Ota yhteyttä: anders.frankel(a)apsis.com. On aina mielenkiitoista oppia teiltä, joilla on käytännön kokemuksia asiasta!