Sähköpostikoulu, osa 5: kuvat ja kuvien latauksen esto

Kirjoittanut APSIS

2015-01-12

Sisältyykö uutiskirjeeseesi kuvia? Todennäköisesti kyllä. Kuvat ovat nykyisin ja ovat jo pitkään olleet keskeinen osa sähköpostia. Toisaalta kuvat ovat yksi sähköpostimarkkinoijan suurimmista haasteista. Monet sähköpostiohjelmat eivät näytä kuvia automaattisesti vaan vaativat, että vastaanottajat hyväksyvät niiden näytön erikseen.

Sähköpostikoulumme viidennessä osassa käsittelemme kuvien latauksen estoa. Tämä artikkeli ei ole kovin tekninen, koska on syytä aloittaa perusteista. Sähköpostin lähettämiseen liittyvät asiat muuttuvat koko ajan, ja se mikä vai vuosi sitten piti paikkansa voi nyt olla aivan toisin, jos jotakin suosituimmista ohjelmista on päivitetty.

Meidänkin pitää oman kirjeemme osalta ottaa huomioon paitsi Microsoft Outlookin ja Entouragen asetukset myös ennen kaikkea Gmailin ja Hotmailin asetukset. Toimialojen välillä on eroja, joten voi olla hyvä ottaa selvää, millaisilla asetuksilla suurin osa vastaanottajistasi avaa viestinsä.

Suunnittele kirjeesi: paljonko kuvia tarvitset?

Mieti jo suunnitteluvaiheessa, kuinka paljon kuvia kirjeeseen tulee. Perustuuko sen koko asettelu ja idea kuviin vai ovatko kuvat vain mausteena? Jos kuvia pitää olla, niin silloin niitä pitää olla. Usein teksti yksin ei vain riitä, ja silloin on tehtävä kaikki mahdollinen, jotta viesti menisi perille oikeassa muodossa ja että sen avaisi mahdollisimman moni vastaanottajista.

On tärkeää ymmärtää, että uutiskirje toimii houkuttimena, jonka kautta lukijat ohjataan verkkosivuillesi.
Siis: hyvän uutiskirjeen pitää…

• mennä sellaiselle vastaanottajalle, joka sen haluaa

• sisältää sellaisia kuvia, jotka näkyvät mahdollisimman monissa sähköpostiohjelmissa
• selviytyä tavallisimmista roskapostisuodattimista

• oltava luettavissa ja ymmärrettävissä vaikka kuvat eivät näkyisikään.

Pyydä luokittelua luotettavaksi lähettäjäksi

Luotettava lähettäjä tarkoittaa sitä, että vastaanottaja on käskenyt sähköpostiohjelmansa luottaa sinuun. Silloin ohjelma olettaa, ettet lähetä roskapostia, päästää kirjeesi suodattimen läpi ja näyttää kuvat automaattisesti. Luotettavalle lähettäjälle voi olla eri ohjelmissa eri termejä, mutta yleensä tärkeintä on tulla lisätyksi osoitteistoon – silloin järjestelmä tietää, että kaikki, mikä tulee kyseisestä osoitteesta on OK.

Näin kirjeesi toimii ilman kuvia

Kirjoita kirjeen aihe ja pääsisältö tavallisena tekstinä. Kuvassa teksti näyttää tietysti kivemmalta, mutta jos kuva ei näykään, ei näy tekstikään. Silloin kirjeessäsi ei näytä olevan mitään sisältöä.

Hyvä aiherivi kertoo tärkeimmän. Aiherivin perusteella kirje tulee avatuksi, ja sen perusteella päätetään myös, kannattaako kuvat näyttää.

Laadi selkeitä linkkejä, jotka kehottavat toimintaan. Lukijasi pitää saada siirtymään ympäristöön, jota sinä hallitset, eli verkkosivuillesi. Siksi kirjeessä on oltava sekä selkeitä kuva- että tekstilinkkejä, jotka houkuttelevat klikkaamaan. Käytä sen verran aikaa, että keksit jotakin muuta kuin ”Klikkaa tätä” tai ”Lue lisää” – se kannattaa!
Kirjoita ALT-teksti kaikkiin kuviin. Teksti kertoo, mitä kuvassa on, vaikka kuva ei näkyisikään tai jos kirje jostain syystä luetaan näkövammaisten käyttämän puhesynteesin avulla.

Sovita kirje myös matkapuhelimeen

Sähköposti ja kuvat toimivat jokseenkin hyvin matkapuhelimissa ja muissa mobiililaitteissa. Tilanne on muuttunut paljon paremmaksi; vain muutama vuosi sitten oli aika hankalaa vastaanottaa sähköpostia puhelimen kautta. Tekniikka on kehittynyt huimasti, ei pelkästään puhelimien vaan koko mobiili-infrastruktuurin osalta – nykyisin rajoitettua kaistanleveyttä ei enää pidetä ongelmana.