Sähköpostikoulu: Sähköposti mobiilissa

Kirjoittanut APSIS

2015-01-12

Sähköpostikoulu: Sähköposti matkapuhelimessa – yhä yleisempi, yhä tärkeämpi

Onko sinulla aavistustakaan siitä, kuinka moni tilaajistasi lukee sähköpostiviestinsä matkapuhelimestaan? Ei taida olla, jos olet vähänkin samanlainen kuin enemmistö kaikista sähköpostimarkkinoijista. Kyse ei suinkaan ole laiskuudesta tai kiinnostuksen puutteesta – vaan yksinkertaisesti siitä, että asiasta on vaikea saada kunnon käsitystä.

Oletettavasti viestisi matkapuhelimestaan lukevia on paljon enemmän kuin arvelet.

Vaikka voisitkin saada tilastoja siitä, kuinka moni matkapuhelinlukija on lukenut tietyn viestisi, ne eivät oikeastaan kerro kovinkaan paljon, vain sen, miten juuri se lähetys toimi. Ihmiset eivät nimittäin käyttäydy aina samalla tavalla. Henkilö, joka yhdellä kerralla lukee viestisi matkapuhelimestaan, voikin taas seuraavalla kerralla istua sitä lukiessaan mukavasti tietokoneensa ääressä – ja päinvastoin.

Tutkimuksemme osoittavat, että neljällä kymmenestä on sähköposti matkapuhelimessaan.

Kyse on suuresta ryhmästä – oikeastaan riittävän suuresta, jotta sinun kannattaa kyllä harkita, millaista strategiaa käytät viestejäsi matkapuhelimesta lukevien kohdalla. Toimivatko ihmiset samalla tavoin lukiessaan viestejä kännykästä? Saatko samat tulokset? Täytyykö sinun suunnitella viestit jollain erityisellä tavalla? Käymme seuraavassa läpi muutamia tavallisimpia kysymyksiä!


• Luemmeko sähköpostia samalla tavalla matkapuhelimesta?

Monet sähköpostejaan matkapuhelimesta lukevat käyttäytyvät hieman toisin verrattuna niiden lukemiseen kotona tai toimistossa tietokoneen ääressä. Kyse on ennen kaikkea siitä, käyttävätkö ihmiset matkapuhelinta ensisijaisesti tärkeimpien viestien tarkasteluun ja lyhyiden vastausten lähettämiseen ja säästävät kiinnostavilta vaikuttavat viestit myöhempää lukemista varten. Ei siis ole erityisen tavallista lukea pitkiä viestejä kännykästä tai surffailla netissä tietoa etsimässä samalla tavoin kuin tietokoneella. Sähköpostimarkkinoijana sinun onkin kiinnitettävä erityistä huomiota selkeyteen ja kiinnostusta herättäviin otsikoihin, jotta vastaanottaja ei poista heti viestiäsi matkapuhelimesta käsin.

• Klikkaammeko yhtä paljon?

Selkeimmin matkapuhelimen rajoitukset näkyvät klikkaustilastoista. Klikkausprosentti on selkeästi alhaisempi kuin tietokonetta käytettäessä. Tämä johtuu todennäköisesti siitä, että me emme matkapuhelin kädessä ole yhtä valmiita siirtymään edelleen erilaisille kotisivuille kuin tietokoneen ääressä istuessamme. Harkitse tarkkaan, miten pyydät lukijoitasi toimimaan – käytätkö vain linkkejä kotisivuille tai tarjoatko muita mahdollisuuksia yhteydenottoon tai tilauksen tekemiseen? Onko viestistäsi esim. puhelinnumero näkyvissä?

• Täytyykö kirjeet suunnitella jollain erityisellä tavalla?

Muutamia vuosia sitten vastaus olisi ehdottomasti ollut ”kyllä”. Tekniikka on kuitenkin kehittynyt valtavasti, ja useimmat sähköpostiaan matkapuhelimesta lukevat omistavat puhelimen, joka näyttää viestit erittäin hyvin. Sähköpostikokemus matkapuhelimessa on siis hyvä, mutta samalla on tärkeää muistaa, että esimerkiksi näyttö saattaa olla merkittävästi pienempi, ja että siksi emme välttämättä käyttäydy samalla tavoin. Voitaisiin esimerkiksi ajatella, että viestin on syytä olla muotoilultaan ilmavampi, jotta sen tekstikohtia olisi helpompi osoitella kosketusnäytöllä. Painikkeet ja linkkitekstit eivät esimerkiksi saa olla liian pieniä ja liian lähellä toisiaan.

Muista myös hyödyntää yhtä älypuhelimen perustoiminnoista – nimittäin sitä, että se on puhelin! Laita lähettäjän puhelinnumero selvästi näkyviin uutiskirjeeseen, Varmista, että luettiinpa viestisi sitten millä tavalla tahansa, se tarjoaa aina mahdollisuuden ottaa yhteyttä lähettäjään.

Yhteenveto: vinkkimme uutiskirjeiden optimointiin

• Jos sinulla on paljon viestejäsi matkapuhelimellaan lukevia tilaajia, käy läpi viestimallisi, mieti sisällön pituutta ja varmista, että sivut, joille viestissäsi on linkkejä, näyttävät hyvältä myös matkapuhelimen nettiselaimilla.

• Selkeät viestit, joista saa helposti yleiskuvan asiasta, ovat pienemmässä vaarassa joutua poistetuiksi matkapuhelimella kuin muut.

• Tee pieniä muutoksia ja vertaile eri versioita lähetystilastojen ja ns. Split-testien avulla.