Sähköpostikoulu: sosiaalisen median käytön aloittaminen

Kirjoittanut APSIS

2015-01-12

Monet sähköpostimarkkinoinnin parissa työskentelevät arvostavat sitä, että se on yksinkertaista, mitattavissa ja että se antaa selkeitä tuloksia. Samalla he voivat kuitenkin myös tuntea houkutusta kokeilla uusia viestintätapoja yhdessä sähköpostin kanssa. Sosiaalinen media on yksi kiinnostava mahdollisuus, joka sopii henkilökohtaisen käytön lisäksi yhä paremmin myös yrityksille ja yhteisöille. Onko juna jo mennyt, vai odottaako sosiaalinen media vielä asemalaiturilla? Entä voimmeko me, jotka olemme syntyneet aikakaudella, jolloin faksi oli huipputeknologiaa, vanhetuneine markkinointinäkemyksinemme vielä jollain tavoin sopeutua tähän uuteen viestintämaailmaan?

Ennen kaikkea: voimmeko me jollain keinolla löytää yhä uusia ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneita tuotteistamme ja palveluistamme – ja voimmeko löytää uusia reittejä, joiden avulla uutiskirjeemme elävät pitempään ja saavuttavat entistä useampia vastaanottajia?

Kyllä se onnistuu. Yksi tärkeä puoli sosiaalisessa mediassa on se, että kaikki ovat tervetulleita. Nuoret, vanhat, yksityishenkilöt, yritykset ja yhteisöt. Kaikki voivat löytää paikkansa ja olla mukana yhteyksissä, joilla on merkitystä. Mutta: kaikki ei sovi kaikille.

Sähköpostimarkkinoinnin parissa työskentelevänä sinun on ennen kaikkea pyrittävä löytämään loogisia ja toimivia keinoja sähköpostin ja sosiaalisen median yhdistämiseksi.

Hyvä tapa aloittaa on ottaa ensin haltuun ne osat, joiden kynnys on matalin, kuten ”jaa sosiaalisessa mediassa” -linkkien lisääminen sähköpostiviesteihin. Käytä niitä työkaluja, joita sinulla on – nykyaikaisista sähköpostityökaluista saat arvokasta tilastotietoa siitä, miten uutiskirjeitäsi jaetaan sosiaalisessa mediassa. Niistä näet tarkalleen, kuinka moni on jakanut edelleen viestiäsi omille tuttavilleen ja sinulla on myös mahdollisuus arvioida jakamislinkkiesi tehoa.

Kun sitten tunnet olevasi valmis, voit ottaa seuraavan askeleen ja kokeilla uusia tapoja viestiä asiakkaidesi kanssa. Sähköposti voi aina olla viestintäkampanjoidesi keskipiste, mutta jos haluat hyödyntää sosiaalista mediaa, sinun on päätettävä, kuinka aktiivinen haluat olla ja kuinka paljon haluat siihen investoida – niin aikaa kuin rahaakin.

Viisi vinkkiä sosiaalisen median aloittelijalle:

1. Haasta uutiskirjeesi tilaajat

Pyydä ihmisiä tykkäämään sinusta ja käyttämään Facebookin Like-painiketta. Haasta heidät jakamaan viestisi mahdollisimman monelle. Sinusta tuntuu ehkä sopimattomalta pyytää toisia tykkäämään sinusta, mutta juuri siitähän mainonnassa on oikeastaan aina ollut kyse. Jakamislinkit ovat yksinkertainen ja vakiintunut tapa tarjota lukijoille mahdollisuus jakaa viestejäsi edelleen tai kommentoida niitä jollain muulla tapaa. Kuinka moneen sosiaaliseen mediaan linkit sitten kannattaa laittaa? Kahteen? Kolmeen? Niin moneen kuin mahdollista? Tähän vaikuttaa luonnollisesti se, millaista toimintasi on. Facebook tuntuu itsestään selvältä, mutta loppu onkin sitten paljolti kiinni siitä, miten haluat sosiaalista mediaa käyttää.

2. Päätä…

Päätä, haluatko että sinusta tykätään tai että viestejäsi jaetaan – vai sekä että. Lopullinen tavoitteesihan on aina saada uskollisia, kiinnostuneita lukijoita, mutta osatavoitteesi voivat matkan varrella vaihdella. Ehkä toimintasi on sellaista, että on parasta vain tarjota lukijoillesi hyvä tapa jakaa viestejäsi. Tai toimintasi voi olla erittäin riippuvainen Internetistä – tällöin vaaditaan suurempaa läsnäoloa sosiaalisessa mediassa. Siis: sinun ei tarvitse tehdä juuri mitään järjestääksesi jaa-linkit Twitteriä varten, mutta jos haluat ihmisten ”tykkäävän” Facebook-sivustostasi, varaudu suurempaan panostukseen.

3. Kehota selvästi

Kehota selvästi – pelkkä kuvake ei riitä. Uutiskirjeissä olevat pienet ikonit, jotka antavat vastaanottajalle mahdollisuuden vuorovaikutukseen uutiskirjeen tai artikkelin sisällön kanssa, ovat niin tavallisia, että niistä on tullut osa digitaalista arkeamme. Niitä voi verrata internetsivujen tavallisiin tekstilinkkeihin – aluksi kaikkialla luki ”Klikkaa tästä”, mutta ajan mittaan me tulimme immuuneiksi kyseiselle kehotukselle ja tarvittiin jotain enemmän, jotta klikkaisimme. Jakamislinkkien kanssa alkaa nyt käydä samalla tavalla. Kerro, mitä haluat lukijan tekevän, niin todennäköisyys siihen, että hän todella tekee sen, kasvaa. Älä siis liitä viestiisi pelkästään Facebook-kuvaketta, vaan kirjoita: ”Tykkää meistä Facebookissa” tai ”Jaa uutiskirje Facebookissa”.

4. Mihin linkit kannattaa sijoittaa?

Mihin linkit sijoitetaan? Jos kirjeesi on pitkä ja sijoitat jakolinkit alatunnisteisiin, riski siihen, etteivät ne näy kunnolla, on suuri. Kokeile sijoittaa linkit hyvin näkyvään paikkaan ja integroi ne järkevästi viestisi layoutiin – sen sijaan, että sijoittaisit ne sinne, minne nyt sattuu jäämään muutama neliösentti tyhjää tilaa.

5. Onko lukijoillasi mahdollisuus luoda jotain?

Voivatko lukijasi luoda jotain? Hyvä tapa innostaa vastaanottajia on tarjota heille mahdollisuus osallistua sisältöä luomalla. Ensimmäiseksi tulevat mieleen internetsivut, jotka myyvät jotain ja joilla käyttäjät voivat sitten arvostella ostamiaan tuotteita. Mutta on olemassa paljon muutakin, mikä voi herättää kiinnostusta. Erilaiset kilpailut tai tutkimukset, jotka kertovat, mitä mieltä muut ovat, tai erilaiset käyttäjäfoorumit voivat tehdä ihmeitä ihmisten aktiivisuudelle.

Lopuksi:

Muista, ettei sinun sen vuoksi, että aloitat sosiaalisen median hyödyntämisen, tarvitse luopua mistään, mistä sähköpostimarkkinoinnissa pidät. Keskity sen sijaan siihen, että kaikella mitä teet, pitää olla mitattavat tavoitteet. Sosiaalisen median käyttö kannattaa kyllä, ihan niin kuin sähköpostimarkkinointikin.