Sähköpostikoulu: teksti ja sisältö

Kirjoittanut APSIS

2015-01-12

Tiedät, mitä haluat sanoa – mutta miten muotoilisit sanottavasi? Uutiskirje ja sähköposti ovat viestintävälineitä, jotka lainaavat piirteitä monista muista medioista, niin sanomalehdistä kuin kotisivuiltakin. Mutta mitä paremmin hallitset piirteet, jotka ovat ainutlaatuisia juuri sähköpostiviestinnälle, sitä parempia tuloksia sähköpostimarkkinointisi tuottaa.

Suurin työ on jo tehty: kaikki on valmiiksi suunniteltu, vastaanottajat löytyvät osoiteluettelosta, viestin muotoilut ovat kohdallaan. Jäljellä on enää yksi pikku juttu – tekstin laatiminen viestiin. Vai onko se nyt niin pikku juttu? Käymme seuraavassa läpi tavallisen uutiskirjeen tärkeimmät tekstiosiot ja kerromme, mitä kaikkea sinun pitää ottaa huomioon!

Otsikot

Kumpi on tärkeämpi, teksti vai kuvat? Kun kyse on sähköpostista, vastaus on yksinkertainen: teksti saa enemmän huomiota. Ja näkyvin osa tekstiä on luonnollisesti otsikko. Omat tutkimuksemme osoittavat, että yli 40 % lukijoiden uutiskirjeeseen käyttämästä ajasta käytetään otsikkoon. Lyhyet ja konkreettiset, lukijaa puhuttelevat otsikot, jotka kehottavat toimintaan, ovat resepti menestykseen.

Muista myös arvioida viestisi, jotta näet mikä toimii! Otsikkoa kannattaa testata split-testin avulla, sillä parhaan otsikon lukee suurin osa vastaanottajista. Lue lisää sähköpostimarkkinoijan työkalupakista tästä.

Ingressit ja tekstit

Uutiskirjeen tekstin kultainen sääntö: kerro riittävästi, jotta herätät kiinnostuksen, mutta älä paljasta kaikkea. Houkuttele lukijasi siirtymään eteenpäin samalla tavalla kuin sanomalehden ingressi houkuttelee lukijaansa lukemaan koko artikkelin. Pidemmät tekstit kannattaa sijoittaa kotisivuille.

Jos kirjeesi perustuu tuotekuviin vähenee pitkien ingressien tarve luonnollisesti – kirjoita vain sen verran kuin tarvitaan.

Linkit

Klikkaa tästä vai Lue lisää? Nämä ovat kaksi ylivoimaisesti yleisintä linkkitekstiä. Selkeitä ja yksinkertaisia – mutteivät kuitenkaan aina se paras valinta, jos haluat, että mahdollisimman moni klikkaa linkkiä. Kokeile sen sijaan jotain otsikkoon viittaavaa ja jotain, josta käy ilmi, mitä tapahtuu, kun linkkiä klikataan. Hyvin muotoiltu linkkiteksti saa merkittävästi enemmän klikkauksia kuin pelkkä ”Klikkaa tästä”. Käytä muun tekstin kanssa kontrastin muodostavaa väriä tai jotain muuta selvästi erottuvaa tyyliä.

Alt-tekstit

Alt-tekstien ensisijainen tarkoitus on antaa kuvista jonkinlainen käsitys niille lukijoille, joilla kuvien näyttö on jostain syystä estetty. Kuvan sijaan näkyviin tulee pieni tekstiruutu, jossa voit kertoa kuvasta. Lisää tekstit uutiskirjeesi luomisen yhteydessä.

Alt-teksteillä on merkitystä myös silloin, kun vastaanottaja käyttää ohjelmaa, joka muuttaa näytöllä näkyvän tekstin puheeksi. Monet arvostavat sitä, että teet kaikkesi, jotta uutiskirjeesi on käytettävissä kaikin mahdollisin tavoin, ja siinä Alt-tekstit ovat yksi tärkeä askel.

Mistä lähteitä inspiraatioon?

Lööpit ja etusivut

Miten muotoilla niin myyvä otsikko, että jo yksi silmäys siihen saa lukijan ostamaan lehden? Lue lööppejä ja mieti, mitä jippoja voisit hyödyntää omissa otsikoissasi saadaksesi lukijasi klikkaamaan linkkiä eteenpäin.

Teksti-tv

Teksti-tv ei ehkä kuulosta kovin nykyaikaiselta, mutta totuus on, että niiden toimittajilla on yli 30 vuoden kokemus lyhyiden ja ytimekkäiden uutistiivistelmien laadinnasta. Lue teksti-tv:tä ja katso, miten siellä on ratkaistu asiat – mutta muista, että teksti-tv:n ja sähköpostin välillä on kuitenkin suuri ero: teksti-tv antaa yksisuuntaista tietoa ja sen pitää kertoa kaikki yhdellä sivulla, sähköposti puolestaan on interaktiivinen media, ja sen tarkoitus on houkutella toimintaan.

Twitter

Teksti-tv:n tavoin myös perustuu lyhyisiin viesteihin. Mutta niilläkin on muutama merkittävä ero: esimerkiksi mahdollisuus interaktiivisuuteen ja linkkien lisäämiseen tekstiin. Sinun ei tarvitse rajoittaa Twitteriä pelkäksi inspiraationlähteeksi, vaan voit käyttää sitä myös osana sähköpostiviestintääsi. Voit ensinnäkin kehottaa lukijoitasi jakamaan uutiskirjeesi yksinkertaisen linkin avulla ja toiseksi kertoa itse Twitterissä uutiskirjeestäsi. Molemmat tavat voivat tuoda lukijakuntaasi monta uutta tilaajaa!

Yhteenveto

Ota ideoita muista medioista, mutta muista kuitenkin, että sähköposti on ainutlaatuinen media, jonka tarkoitus on houkutella toimintaan ja saada vastaanottaja lukemaan aiheesta lisää itse viestin ulkopuolelta. Käytä otsikoita, tekstiä ja linkkejä ja luo niiden ja kuvien avulla kiinnostava kokonaisuus, joka innostaa lukijaa klikkailemaan tiensä eteenpäin. Ja mikä ehkä tärkeintä: älä kerro kaikkea sähköpostissa. Kahdestakin syystä: tuloksena on liikaa tietoa liian pienessä tilassa ja lisäksi lukijoiden ei tämän jälkeen tarvitse klikata “Lue lisää” -linkkiä ja päätyä kotisivuillesi.