Sähköpostimarkkinoijan työkalupakki

Kirjoittanut APSIS

2015-01-12

Välineitä sähköpostiviestin hiomiseen

Käsityöläisten tapaan myös sähköpostin lähettäjä tarvitsee joukon työkaluja voidakseen tehdä hyvää työtä. Tarvitaan tietoa, materiaalia ja oikeat työkalut.
Tässä artikkelissa annamme sinulle joukon työkaluja, joita voit kokeilla askarrellessasi sähköpostin parissa. Mukana on kaikkea koristepuusepän työkaluista aina karkeisiin höyliin. Osa työkaluista perustuu siihen, mistä olemme jo puhuneet aamiaisseminaareissamme vuoden 2011 alussa, toiset taas perustuvat tekemiimme tutkimuksiin ja omaan kokemukseemme.

Tässä seitsemän työkalua, joita voit kokeilla sähköposteja laatiessasi:

+ 24 % enemmän lukijoita

Tämä työkalu on helppokäyttöinen, ja pääset nopeasti sen herraksi. Jos osallistuit johonkin aamiaisseminaareistamme, otsikossa näkyvä luku on sinulle tuttu.

Prosentit paranevat, kun lisäät sähköpostiisi jaa sosiaalisissa medioissa -linkkejä. Kuulostaa melkein uskomattomalta, mutta linkit tosiaan voivat kasvattaa viestisi lukijajoukkoa jopa 24 %:lla.

Jos lisäät viestiin jaa-linkit ja lähetät sen 1000 vastaanottajalle, viesti voi saada jopa 240 lukijaa enemmän kuin silloin, jos et olisi lisännyt jaa-linkkejä.

Selvitä etukäteen, mikä toimii

Tätä sähköpostityökalua voisi verrata lähinnä vesivaakaan. Tällä näet, mikä materiaaleistasi on linjassa kohderyhmän kanssa ja mikä ei.

Kun jaat lähetyksesi osiin ja testaat eri sisältöjä satunnaistesti valituilla vastaanottajajoukoilla, pystyt melko varmasti ennustamaan, millainen vaikutus tietyllä viestisisällöllä on koko vastaanottajajoukollesi. Tätä menetelmää kutsutaan usein Split-testiksi, ja se soveltuu esimerkiksi aiherivien, sisällön, lähettäjänimen ja lähetysajankohdan testaukseen.

Video mukaan uutiskirjeeseen

Kaikki kunnia tekstille ja kuville, ne ovat hyvä keino suostutella tilaajia napsauttamaan linkkiä. Mutta mikset hyödyntäisi myös elokuvaa? Toistaiseksi mahdollisuudet lisätä liikkuvaa kuvaa sähköpostiviesteihin ovat vielä rajalliset. Hotmail Active Views mahdollistaa esimerkiksi Youtube-videoiden toistamisen suoraan sähköpostissa. Mutta läheskään kaikki sähköpostiohjelmat eivät vielä tue liikkuvaa kuvaa. Siksi on hyvä tietää, miten voit helposti luoda illuusion siitä, että viestissäsi on mukana video.

Ota kuvankaappauksella näyttökuva tai liimaa valokuvan päälle ”play”-kuvake, niin saat kätevästi luotua illuusion siitä, että sähköpostiviestiisi on upotettu videoklippi. Kun tilaaja klikkaa kuvaa, hän päätyy kotisivuillesi, jossa videon voi katsoa. Menetelmä on huomiota herättävä, yksinkertainen ja houkuttelee klikkaamaan.

Tunnista brändilähettiläät

Myös tämä saattaa olla sinulle tuttua aamiaisseminaareistamme vuoden 2011 alkupuolelta. Lähetyksesi ja brändisi tekevät osaan uutiskirjeesi tilaajista suuremman vaikutuksen kuin muihin. Nämä tilaajat ovat kiinnostuneempia materiaalistasi, he puhuvat sinusta enemmän. Eivätkö he siten ansaitsi myös sinulta enemmän huomiota? Hehän toimivat yrityksesi puolesta.

Kun tunnistat lähettilääsi ja kommunikoit heidän kanssaan, hyöty on molemminpuolinen. Lähettiläistäsi tulee vielä entistä vahvempia yrityksesi ja tavaramerkkisi puolestapuhujia. Ajattele, että jos kerran voit laajentaa lukijakuntaasi 24 % jaa-painikkeiden avulla, niin sinun luulisi voivan kasvattaa sitä melko monta prosenttia myös huolehtimalla suhteistasi lähettiläisiisi.

Jopa 40 % enemmän klikkauksia kyselyihin

Selkeys on kaiken viestinnän a ja o. Omalle sanomalleen sokeutuu kuitenkin helposti, ja saatat pitää itsestään selvyytenä, että vastaanottajat ymmärtävät, mitä tarkoitat ja haluat. Muista, että mukaan tulee koko ajan uusia tilaajia – heistä monikaan ei tiedä mitään viesteistäsi. Yksi tapa saada lisää osanottajia kyselytutkimuksiisi on tarjota jotain vastapalvelukseksi. Suoran lahjan tarjoaminen on vielä parempi. Ratkaisevaa on kuitenkin korostaa sitä, että kaikki vastaajat saavat jonkinlaisen palkinnon, mutta palkintoa ei pidä nimetä tarkasti. Kun olemme itse kokeilleet tätä menetelmää, klikkaukset ovat joskus lisääntyneet jopa 40 %:lla.

Personoidut viestit

Olemme sanoneet tämän jo aikaisemmin, mutta kertaus on opintojen äiti: henkilökohtaiset viestit auttavat muodostamaan parempia suhteita, rakentavat luottamusta ja ovat kiinnostavampia. Kumpi otsikoista ja ingresseistä on sinun mielestäsi parempi?

1. Hei
Käyttäkää tilaisuus hyväksenne ja parantakaa asiakassuhteitanne henkilökohtaisten viestien avulla.

2. Hei Leena
Käytä tilaisuus hyväksesi ja paranna asiakassuhteitasi henkilökohtaisten viestien avulla.

Ellei tiedossasi ole kaikkien tilaajien nimeä, ole tarkkana, mihin kohtaan viestiä sijoitat vaihtuvan tekstiosuuden. Esimerkin 2 viesti toimii myös ilman nimeä. Jos sen sijaan sijoitat nimen tai muun vaihtuvan tekstin keskelle lausetta, tekstiin voi helposti tulla kielioppivirhe, jos nimen kohdalle jääkin tyhjä paikka. ”Varmoja” tapoja on kuitenkin monia, joten älä anna vastaanottajaluettelon puutteiden estää luovuuttasi.


Joitakin esimerkkejä:

Hei ##Nimi##, nyt on kevätalen aika!
Käytä ##Nimi## tilaisuus hyväksesi ja aloita kunnonkohotus nyt.
Pakettisi on nyt saapunut meille ##Nimi##.

Opettele tuntemaan kohderyhmäsi

Vain harvat asiat voivat vaikuttaa sähköpostilähetyksiisi yhtä positiivisesti kuin tämä. Sähköpostihan on ihan tavallinen kommunikointitapa, keino käydä vuoropuhelua. Sinun on tiedettävä keskustelukumppanistasi jotain voidaksesi kommunikoida hänen kanssaan ja vakuuttaa hänet jostain. Tämä on hyvä syy kiinnittää huomiota vastaanottajaluettelon väestötietoihin, jotta pystyt sitten myöhemmin suodattamaan lähetysraporttisi ja näkemään, miten eri tilaajaryhmät käyttäytyvät. 

Voit opetella tuntemaan kohderyhmäsi myös tarkastelemalla käyttäytymistä yms. käsitteleviä tutkimuksia. Aloita vaikka lukemalla, mitä sanottavaa meillä on kohderyhmästäsi. Teemme silloin tällöin mielipidetutkimuksia, joissa käytämme edustavaa otosta Ruotsin väestöstä. Vastaukset ja päätelmät esitellään sukupuolen ja iän mukaan lajiteltuina.

Vahvuus piilee oikeissa yhdistelmissä – ”enemmän” ei välttämättä ole ”parempi”

Muista, että työkalujen tehokkuuteen vaikuttavat monet asiat. Toiset työkalut toimivat paremmin yhdessä toisten kanssa, kun taas joidenkin työkalujen yhdistelmä tai liian monien työkalujen käyttö voi antaa huonon tuloksen. Pelkkä tietyn työkalun käyttö ei välttämättä takaa optimaalista tulosta. Huipulle pääsemiseen tarvitaan, kuten jo aiemmin olemme todenneet, tietoa ja oikeaa materiaalia – ilman niitä kädenjälki jää heikoksi. Miksi käyttäisit jotain työkalua, jos se ei ole olennainen sinun viestisi kannalta?

Mieti, mikä on olennaista ja mikä ei.

Mitä hyötyä käsityöläisellekään on hienosta työkalupakista, ellei hän tiedä, mihin mitäkin työkalua käytetään?