Sähköpostimarkkinoinnin seitsemän kuolemansyntiä

Kirjoittanut APSIS

2015-01-12

Olemme aiemmin puhuneet sähköpostimarkkinoinnin seitsemästä kuolemansynnistä. Artikkeli herätti paljon kiinnostusta, joten päätimme kehittää ajatusta edelleen. Emme kuitenkaan halua antaa pelkkiä huonoja esimerkkejä, sillä aina välillä on syytä antaa hyviä neuvoja ja valaista sitä, mikä on hyvää. Nyt onkin kuolemansyntien positiivisten vastineiden vuoro: sähköpostin neljä kardinaalihyvettä!

Iustitia (oikeamielisyys)

Moni houkuttelee sinua vetämään mutkat suoriksi. Annamme sinulle hyvän neuvon: Älä kuuntele heitä. Et voita mitään sillä, että yrität välttää sähköpostin rasittavat ja aikaa vievät puolet.

Sähköposti palkitsee niitä, jotka toimivat oikein, ja rankaisee niitä, jotka tekevät tietoisesti väärin.

Mikä sitten on oikein ja mikä väärin? Väärä on helppo havaita, mieleen tulee ensimmäisenä roskaposti. Mutta ”varsinainen” roskaposti on nykyisin puhdasta rikollista toimintaa, jonka ainoana tavoitteena on huiputtaa, huijata ja pettää viattomia. Siihen lokeroon ei päädy, ellei tosissaan yritä kovasti sinne päästä.

Mutta on olemassa myös harmaa alue, jolla joko yritetään venyttää rajoja tai tehdään selkeitä erehdyksiä. Jos esimerkiksi ostat osoitelistoja sähköpostimarkkinointia varten, venytät reilusti rajoja. Pohjoismaissa on kiellettyä lähettää sähköpostia ihmisille, jotka eivät ole etukäteen antaneet siihen suostumustaan tai joiden kanssa et ole liikesuhteissa.

Tämä harmaa alue voi houkutella, mutta yleensä sillä saavutetaan vain huonoja tuloksia. Ne, jotka tekevät kovasti töitä hyvän sisällön lähettämiseksi asiasta kiinnostuneille vastaanottajille, onnistuvat. Muut eivät yleensä onnistu. Tämä on sähköpostin omaa oikeamielisyyttä.

Fortitudo (rohkeus)

Sähköposti on nopea media, jonka avulla tekemäsi markkinointityön tulokset näkyvät pääosin välittömästi.

Samalla se on media, joka pitkälti palkitsee pitkäjännitteisyydestä ja sitkeydestä. Miten ne liittyvät yhteen?

Siten, että aloittamisen kynnys on matala – mutta myös siten, että kynnyksen takana odottavat portaat, jotka voivat viedä sinut yhä ylemmäksi ja ylemmäksi. Ensimmäisen kirjeen lähettäminen on helppoa, ja niillä, jotka haluavat kehittyä, on kaikki mahdollisuudet edetä portailla monta askelmaa ylöspäin.

Erityisen sähköpostista tekee se, että sinulla on mahdollisuus parantaa joka kerta, kun teet uuden lähetyksen. Voit analysoida lähetystäsi ja miettiä, mitkä osat toimivat ja mistä vastaanottajasi eivät pitäneet. Sitten voit muokata seuraavaa lähetystäsi sen perusteella ja tehdä taas uuden analyysin. Näin pystyt ajan myötä kokoamaan paljon tietoa siitä, miten vastaanottajasi – ja ehkä myös kotisivuillasi kävijät – toimivat.

Kellä on voimia arvioida ja muuttaa viestejään, hänellä on myös parhaat mahdollisuudet onnistua. Se vaatii mielenlujuutta!

Sapienta (viisaus)

Mitä enemmän osaat, sitä parempia tuloksia saat. Tämä on yksinkertainen totuus, jota voi hyödyntää monilla alueilla. Mutta juuri sähköpostimarkkinoinnissa hyödyt erityisen paljon siitä, että tiedät mitä teet.

Voit lähettää yksinkertaisia sähköpostiviestejä ja saavuttaa hyviä tuloksia.

Tai voit oppia lisää segmentoinnista, väestötiedoista ja lähetysajoista. Silloin sinulla on mahdollisuus saavuttaa todella hyviä tuloksia.

Osaaminen palkitaan, ja sähköpostimarkkinoinnin maailmassa viisas voittaa aina.

Lue lisää APSIKSEN tarjoamista koulutuksista.
 

Temperantia (kohtuullisuus)

Sähköposti on viestintää vastaanottajan ehdoilla. Sinun täytyy sopeuttaa lähetyksesi vastaanottajien mukaan. Älä mieti, mitä haluat lähettää, vaan mitä vastaanottajasi haluavat saada.

Voi olla vaikea oppia, etteivät vastaanottajasi suinkaan istu odottamassa uutiskirjeitäsi. Heidän huomiostaan kilpailee myös moni muu, ja siksi sinun onkin käytettävä taitojasi ja osattava lähettää oikea viesti oikeille vastaanottajille – ja vielä oikeaan aikaan.

Lähetyksesi on osa suurta viestitulvaa, muista, ettet sorru liioitteluun. Ei ole mitenkään varmaa, että mitä useampia viestejä lähetät, sitä paremmin homma toimii – pikemminkin päinvastoin. Jos lähetät viestejäsi liian usein, on olemassa vaara, että uuvutat vastaanottajasi.

Jokaisella vastaanottajalla on omat tarpeensa ja omat toiveensa. Se, joka osaa laatia henkilökohtaisia viestejä ja lähettää vastaanottajan mukaan mukautettua tietoa, pääsee pisimmälle.

>> Lue lisää triggereistä ja personoiduista sähköpostiketjuista