Suunnittelu mobiiliin

Kirjoittanut APSIS

2015-10-12

Tämän päivän teknologian kulta-aikana trenditietoiset markkinoijat hyödyntävät räjähdysmäisesti kasvanutta mobiililaitteiden määrää. 

Myös me APSISilla haluamme kiinnittää tähän huomiota.Tarkasteltiinpa asiaa mistä tietolähteestä tahansa: sähköpostien avausmäärä mobiililaitteissa on jo ylittänyt pöytäkoneilla avattujen määrän. Mitä nopeammin hyväksymme sen, sitä parempi.

Mobiilista on tullut elämäntapa, koska ylivoimaisella enemmistöllä kuluttajista on taskussaan älylaite, jota he käyttävät yhteydenpitoon niin työasioissa kuin henkilökohtaisessakin kommunikoinnissa. Ihmiset lukevat sähköpostinsa ensin mobiililaitteella – sekä tableteilla että matkapuhelimilla – ja siten heidän valitsemansa yritys voi tavoittaa heidät koska tahansa ja missä tahansa. Juju onkin tietysti siinä, että tulee valituksi.

Tässä kohtaa APSIS astuu mukaan kuvioihin. Olemme keränneet neljä helppoa vinkkiä, joita kannattaa harkita jos haluat erottua joukosta – tai vain tarjota parhaan mahdollisen mobiilikokemuksen viestiesi tilaajille.

1)     Tähtää yhteen sarakkeeseen
Sähköpostit, joissa on vain yksi sarake, ovat erittäin tehokkaita: kun vähennät sekavuutta sähköpostistasi, kiinnität lukijoiden huomion siihen, mitä haluat heidän lukevan tai tekevän. (Tietysti on myös tärkeää, että asetat selkeät tavoitteet kaikkiin lähetyksiisi. Se auttaa sinua mittaamaan onnistumistasi ja keskittymään olennaiseen.) Kun käytät vain yhtä saraketta, teksti sopii hyvin pienempiinkin mobiililaitteisiin ja varmistaa hyvän käyttäjäkokemuksen.

2)     Keskity kehotteeseen (CTA)
Yritä laittaa sähköpostisi kaikkein tärkein sisältö ylimmäksi. Tämä auttaa varmistamaan, että toimintokehotteesi (CTA, Call-to-Action) jää näkyviin ja kasvattaa mahdollisuuksiasi saada klikkauksia. Se tarkoittaa myös, että sinun täytyy tehdä muutamia päätöksiä: mikä on lähetyksesi tärkein tavoite? Mitä toimintopainiketta haluat tilaajiesi klikkaavan? Testaa yleisölläsi mikä toimii parhaiten – perinteinen A/B-testaus tuottaa arvokasta tietoa, jolla parannat sisältöä tai sen asettelua.

 3)     Älä käytä liian isoja (tai pieniä) fontteja
Vaikka käytössäsi on responsiivinen muotoilu, on edelleen tärkeää rakentaa sähköpostit pöytäkone- ja mobiilikäyttäjien mieltymysten mukaan. Sekä liian isot että liian pienet kirjasimet voivat ärsyttää lukijoitasi, jotka päätyvät taistelemaan tekstisi kanssa. Suosittelemme, että käytät vähintään 16 pisteen leipätekstiä. Kuitenkin: jos omille silmillesi koko 14 näyttää hyvältä, käytä sitä. Muista, että ihmisen etusormi “hiirenä” on 46 pistettä.

4)     Anna heidän painella nappejasi
Sormista puheen ollen, älä unohda niitä kun laadit toimintopainikkeitasi. Mitä helpompia niitä on klikata, sitä nopeammin tilaajasi voivat tehdä ostoksiaan – eli varmista, että linkität sisältöösi koko painikkeen, et pelkkää tekstiä. Ulkonäkö on vähintäänkin yhtä tärkeää, eli tee painikkeista rohkeasti kirkkaita ja värikkäitä!

...Ja mitä jälkeenpäin?
Kun lukijasi ovat sitoutuneet ja kiinnostuneet lähetyksistäsi, olet jo puoliksi voittaja. Ainoa jäljellä oleva asia on tarjota lukijoillesi paras mahdollinen käyttäjäkokemus siitä eteenpäin. Optimoi laskeutumissivusi mobiililaitteille, varmista luettavuus ja kosketettavuus, tarkista lomakkeiden helppous – ja mikä tärkeintä, varmista, että tilaajillasi on saumaton polku sinne mihin haluat heidän menevän. Se nimittäin on kaikkein tärkeintä – mobiilissa tai ei.

Meillä APSISilla on joukko osaavia sähköpostin suunnittelijoita, jotka varmistavat että kaikki mallipohjat sopivat tämän päivän mobiililaitteiden vaatimuksiin. Jos sinulla on jotain kysyttävää mallipohjista tai niiden moduuleista, tai haluat kokonaan uusitun ilmeen, ota yhteyttä. Autamme mielellämme.

 Lisää inspiraatioita sähköposteihisi löydät malligalleriastamme.

Selaa galleriaa