Tekstiviestimarkkinointi: 8 vinkkiä alkuun pääsemiseksi

Kirjoittanut APSIS

2018-05-15

Ei ole salaisuus, että tekstiviestit ovat valovoimainen kanava luomaan asiakassitoutuneisuutta. Ei kuitenkaan kannata pitää itsestäänselvyytenä, että asiakkaat pitävät tekstiviesteistä. Jos strategiasi on puutteellinen, saatat luoda pikemminkin hieman tungettelevan vaikutelman viesteilläsi.

Kuitenkin!

Tekstiviestit ovat tehokas markkinointikanava seuratessasi tarkkaa suunnitelmaa.

Tutustu APSIS One -tekstiviestimarkkinointityökaluun ja pyydä esittely!

Automated sms

Joten mitä vaaditaankaan onnistumiseen? Vastaus on yhtä mälsä kuin kysymys: viestisi on oltava oleellinen.

Oletko lähettämässä informatiivisen palveluviestin? Tai käynnistämässä uutta kampanjatarjousta? Riippumatta siitä, mitä lähetät, asiakkaasi kysyvät itseltään yhden kysymyksen: onko tämä minun kannaltani oleellinen?

Jos vastaus on kyllä – tie tavoitteen saavuttamiseen on tasainen kuin seilaisi tyynellä merellä. 

Kuitenkin saavuttaaksesi viestien oleellisuuden, sinun tulee kerätä ja analysoida asiakasdataa. Ilmeisiä ovat matkapuhelinnumerot, joiden lisäksi tarvitset kouralliseen muita tietoja, joiden avulla voit jaotella listasi ja terävöittää viestejäsi.

Onko sinulla dataa ja strategia jo mietittynä? Mainiota! Tässä on kahdeksan vinkkiä, joiden avulla saat tekstiviestimarkkinointisi kukoistamaan.

Vinkki #1: Segmentoi listasi vahvistaaksesi tarjoustasi

Tärkein tekstiviestien etu on, että voit nopeasti tavoittaa asiakkaasi tarjouksillasi ja kampanjoillasi. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että jokainen tarjous olisi merkityksellinen jokaiselle asiakkaalle. Jotkut asiakkaat ovat erityisen skeptisiä ja valikoivia mitä tulee tekstiviestitse kerrottuihin tarjouksiin.

Miten korjata? Käytä muutamaa datakohtaa, jotka kertovat asiakkaan olevan valmis kuulemaan viestisi. Viimeisin ostos, viestin avaus, klikkaukset ja käyttäjätiedot ovat kaikki esimerkkejä, jotka ohjaavat sinua oikeaan suuntaan.

Vinkki #2: Yksinkertaista ostoprosessi

Mobiilikaupankäynti kasvaa ennätyksellisellä nopeudella. Näin ollen tekstiviestit ovat erinomainen työkalu liikenteen ohjaamisessa sivustollesi. Varmista, että sisällytät lyhyen ja yksinkertaisen linkin tai alennuskoodin, joka ohjaa vastaanottajan mobiiliystävälliselle verkkosivustolle.

Text message

Vinkki #3: Anna vastaanottajille mahdollisuus peruuttaa tilaus

Oletko tehnyt kotitehtäväsi ja luonut mahtavia segmenttejä? Erinomaista! Kuitenkin, vaikka olet tehnyt parhaasi räätälöidäksesi viestien lähetykset vastaanottajille mieluisiksi, jotkut ihmiset eivät yksinkertaisesti arvosta kaupallista lähestymistä tekstiviestillä. Miten korjata? Varmista, että olet sisällyttänyt mahdollisuuden peruuttaa viestien vastaanottaminen (opt-out).

Vinkki #4: Tee tekstiviesteistä luonnollinen osa tapahtumiasi

Jokainen tapahtumia järjestänyt tietää asian, jos toisen viime hetken muutoksista. Myöhästymiset, aikataulupäivitykset, muistutukset – mitä vain! Näissä tapauksissa nopea ja helppo tekstiviesti on täydellinen tapa tavoittaa vastaanottajat – riippumatta heidän sijainnistaan. Joten varmista, että pyydät osallistujien puhelinnumerot heidän täyttäessään rekisteröitymislomaketta!

SMS flow

Vinkki #5: Lähetä ystävällinen muistutus

Suurin osa meistä elää hektistä elämää täysine kalentereineen. Tapaamisen unohtaminen ei ole kovinkaan harvinaista – tosin melko turhauttavaa. Kuitenkin ystävällinen muistutus päivää tai paria tuntia ennen tapaamista vähentää muistikatkoksen riskiä. Mikä on avainasemassa? Muista lähettää muistutuksesi hyvään aikaan ja ilmaise selkeästi tärkeät tiedot, kuten aika ja paikka.

Vinkki #6: Pidä ytimekkäänä ja yhtenäisenä

Kaupallisen tekstiviestin normaali pituus on 160 merkkiä. Tämä luo paineita kirjoittaa viesti, joka on ytimekäs ja merkityksellinen. Tietenkin on mahdotonta sisällyttää jokainen tiedon jyvänen tekstiviestiin, joten sinun tulisi sisällyttää linkki, joka ohjaa vastaanottajan kaiken tärkeän tiedon sisältävälle aloitussivulle.

Vinkki #7: Ole henkilökohtainen – mutta älä riko rajoja

Tekstiviesti on luonnoltaan erittäin henkilökohtainen kanava. Vain koska päädyt käyttämään tekstiviestiä, se ei automaattisesti tarkoita, että yrityksesi ja asiakkaasi ovat parhaita kavereita keskenään. Valitse siis emojit viisaasti ja pysyttele samoilla linjoilla muun yritysviestinnän kanssa.

Vinkki #8: Aikatauluta asiakkaiden käyttäytymisen mukaan

Vaikka jokaisella asiakkaalla on omat mieltymyksensä, voit löytää yhtenäisyyksiä käyttäytymisestä kuten myös ostosykleistä. Oikealla analyysillä pystyt ennustamaan, milloin asiakkaat mahtaisivat tarvita täydennyksiä. Esimerkiksi: jos olet kampaaja, saatat tietää asiakkaasi palaavan seitsemän viikon kuluttua. Miksipä et siis aikatauluttaisi tekstiviestiä kuuden viikon päähän, jossa muistutat olevan aika hankkiutua eroon kaksihaaraisista latvoista?

Haluatko tekstiviestit osaksi markkinointistrategiaasi? Ota yhteyttä asiantuntijoihimme, niin autamme sinut vauhtiin.