Unelma soljuvasta ja sujuvasta sähköpostista

Kirjoittanut APSIS

2015-10-09

Pysähdyimme keskustelemaan pikaisesti kahden APSIS-sähköpostiasiantuntijan, Cynthia Hernandez Mejian ja Tim Hanssonin kanssa. He kertoivat mobiiliin muotoilun monimutkaisuudesta ja kuinka siitä on tullut välttämättömyys ympäri maailman.

Ennen kuin aloitamme, kertoisitteko muutamalla sanalla itsestänne?

Cynthia: ”Tietysti! Hei, olen Cynthia. Olen sähköpostimuotoilun moniosaaja täällä APSISilla. Olen nyt työskennellyt sähköpostimuotoilun parissa yli kaksi vuotta. Sydämeltäni olen luova henkilö, ja vapaa-aikanani rakastan matkustaa ympäri maailman etsimässä inspiraatioita kaikenlaisista paikoista, ihmisistä ja ruoista. Meillä on värikäs maailma, jota haluan syleillä.”

Tim: ”Olen Tim, ja työskentelen graafisena suunnittelijana täällä APSISilla, joten olen yksi niistä henkilöistä, jotka vastaavat ulkoasustamme seminaareissa, verkkosivuillamme, sähköposteissa ja printtimateriaaleissa. Olen paiskinut töitä sähköpostien kanssa yli 4 vuotta, ja verkkosivujen suunnittelun kanssa yli 5.”

Kertoisitteko ihan aluksi, onko responsiivisella ja mobiiliin muotoilulla eroa?

Cynthia: ”Kyllä, sanoisin niin. Kun puhutaan mobiiliin muotoilusta, puhutaan vain yhdestä päätelaitteesta. Jos katsomme tämän päivän teknologiaa, meillä on useita erikokoisia mobiilinäyttöjä, ja paljon eri päätelaitteita! Luulen, että meidän pitäisi unohtaa muotoilu mobiiliin ja käyttää perustana vain responsiivisuutta, jolloin sähköpostit mukautuvat käyttäjän ympäristöön, joka taas riippuu näytön koosta. Tämä toimisi sekä pöytäkoneissa että mobiilinäkymissä.”

Tim: ”Mielestäni on ja ei, koska muotoilu mobiiliin on itse asiassa responsiivista muotoilua. Se voi sekoittaa monia ihmisiä. Meillä APSISilla puhutaan paljon mobiilioptimoidusta muotoilusta, joka tarkoittaa ”yksiportaista” responsiivista muotoilua. Se puolestaan tarkoittaa, että muotoilulla on vain yksi pysäytyspiste pöytäkoneen ja mobiilinäkymän välillä. (Pysäytyspiste tarkoittaa kohtaa, jossa sähköpostin tyyli vaihtuu.) Se miten ihmiset yleensä käsittävät responsiivisen muotoilun, on itse asiassa ”fluid responsive design”. Fluid design on yleisin tapa suunnitella verkkosivuja, jolloin muotoilu juoksee pehmeästi sivua vieritettäessä. Tässä on vielä muitakin vaiheita, mutta et huomaa niitä, koska työskentelet prosentuaalisen leveyden kanssa kiinteiden leveyksien sijaan.”

Muistatko ensimmäisen kerran, kun ajattelit että jokainen sähköposti tarvitsee muotoilun mobiiliin?

Cynthia: ”En muista ensimmäistä kertaa, mutta muistan joka kerta kun vaateliike lähettää minulle uutiskirjeen, jossa he yrittävät esitellä koko mallistonsa yhdessä pienessä sähköpostissa. Vähemmän on enemmän, por favor!”

Tim: ”Luulen, että se oli vuonna 2012, kun onnistuimme ensimmäisen kerran tekemään responsiivisen sähköpostin. Siitä lähtien en ole nähnyt yhtään syytä miksi meillä ei olisi sitä.”

Mitä teet ensimmäisenä, kun asiakas pyytää uutta sähköpostimuotoilua?

Cynthia: ”Ensimmäinen kysymykseni on aina ’mihin tarkoitukseen?’! Mitä asiakkaamme haluaa tehdä? Haluaako hän informatiivisen vai myyvän uutiskirjeen? Minusta on tullut hyvä luonneasiantuntija, kun työskentelen sekä pienten että suurten ruotsalaisten ja kansainvälisten yritysten, erilaisten persoonallisuuksien ja eri tietotasojen kanssa. Se on antanut minulle hyvän kyvyn nähdä jokainen tehtävä erillisenä projektina ja tehdä päätöksiä mieluummin senhetkisen tilanteen kuin jonkun käsikirjoituksen perusteella.”

Tim: ”Myös minä kysyn ensimmäisenä tarkoituksen, ja kuinka he haluavat työstää sisältöä. Muuten on vaikeaa luoda hyvää sähköpostimallia. Sen jälkeen yritän pysyä yhden sarakkeen mallissa, jotta asiat pysyvät yksinkertaisina ja silmäiltävinä.”

Entä tulevaisuus? Täytyykö sinun muuttaa suunnittelutottumuksiasi vai toimivatko nämä vuosia eteenpäin?

Cynthia: ”Luulen, että me tiedämme parhaiten siitä mitä meillä on nyt. Muun muassa suuntaukset, ja kuinka teknologia kehittyy. Olen varma, että tulemme näkemään vielä paljon lisää! Jos ihmiset heräisivät täydellisistä pikseliunelmistaan, he huomaisivat paljon tuoreita ja uusia muotoilumahdollisuuksia. Yhden asian voin luvata: tulevaisuudella on meille paljon enemmän annettavaa.”

Tim: ”Nyt kun olemme selättäneet responsiivisen muotoilun, luulen että seuraava vaihe on selättää typografia. Yleisesti ottaen: vaikka meillä onkin sähköpostimuotoilussa etumatkaa, on vielä paljon kehitettävää. Emme voi käyttää fluid design –suunnittelua kaikille sähköpostiohjelmistoille, koska monesta niistä vielä puuttuu CSS-tuki (CSS = Cascading Style Sheet). Se rajoittaa mahdollisuutta luoda mahtavia sähköposteja – ainakin ”konepellin alla”. Fluid design kaikille sähköpostiohjelmistoille tuntuu vielä kaukaiselta, mutta toivo elää!” 

Haluatko kysyä meiltä jotain?

Älä missaa Timin englanninkielistä webinaaria sähköpostin muotoilusta.