Uusi, fiksumpi sähköpostilaatikko

Kirjoittanut APSIS

2015-01-12

Kysymys ei kuulu, tuleeko se, vaan milloin se tulee. Se tulee nyt: sähköpostin uusia lajittelutoimintoja käytetään yhä enemmän. Mitä tämä merkitsee sähköpostin uutiskirjeiden kannalta? Menevätkö vastaanottajat niin sekaisin, että määrittävät kaikki vähemmän kiinnostavat viestit roskapostiksi? Pilaako uusi teknologia sähköpostimarkkinoinnin vai avaako se kenties uusia mahdollisuuksia?

Uusia sähköpostisuodattimia ja Saapuneet-laatikon siivousratkaisuja syntyy kuin sieniä sateella. Alan jättiläiset, kuten Hotmail, Yahoo! ja Gmail ovat jo ottaneet askeleen tähän suuntaan. Uusien ratkaisujen tavoitteena on yksinkertaistaa asioita vastaanottajan kannalta; päättää jo etukäteen, mistä he ovat kiinnostuneita ja mistä eivät. Jos en halua vastaanottaa tuotetarjouksia, voin ohjata kaikki siihen liittyvät viestit omaan kansioonsa, eikä minun tarvitse enää koskaan nähdä niitä Saapuneet-laatikossa. Jos olen kyllästynyt johonkin yritykseen, määritän sen lähettämät viestit roskapostiksi ja unohdan koko asian. Onko tämä vain huono juttu sähköpostimarkkinoinnin kannalta?

Valaiseva esimerkki

Hyvä esimerkki on Gmailin uusi Priority inbox eli Tärkeät postit -postilaatikko. Se on enimmäkseen kaksinpeliä: vastaanottaja merkitsee itse, mikä on kiinnostavaa ja mikä vähemmän kiinnostavaa postia, ja suodatus tapahtuu sen mukaan. Jonkin ajan kuluttua Gmail kuitenkin oppii lajittelukaavan ja tajuaa, mikä on kiinnostavaa. Tulos on, että se minkä ohjelma arvioi kiinnostavimmaksi, sijoittuu ylimmäksi Saapuneet-laatikon erityiskentässä.

Kolme vinkkiä vastaiskuun

Ensijärkytyksestä selvittyämme tajuamme pian, että lajittelu avaa uusia mahdollisuuksia. Oikeastaan se tukee sähköpostimarkkinoinnin vahvoja puolia. Tässä kolme vinkkiä siihen, miten käännät Saapuneet-laatikoiden suodatukset omaksi eduksesi:

1. Asianmukaisuus, ajoitus ja vuorovaikutus

Tavoitteena on päästä kansioon, jota luetaan, ja tulla lajitelluksi kiinnostavaksi viestiksi. Pyri mahdollisimman asianmukaiseen sisältöön ja analysoi jatkuvasti, mikä aika on paras vastaanottajan huomion kiinnittämiseksi. Muuten viestisi voi hukkua massaan ja tulla lajitelluksi roskapostiksi.

Toinen menetelmä on luoda sisältöä, johon lukija palaa, ehkä jopa moneen kertaan. Esimerkkejä ovat erilaiset oppaat ja vinkkilistat. Koeta saada lukijat reagoimaan viestiisi ja toimimaan sen mukaan. Mitä enemmän he toimivat, sitä varmemmin viestisi tulkitaan laadukkaaksi. Houkuttelevat kuva- ja tekstilinkit yleensä lisäävät vuorovaikusta.

2. Tule lisätyksi luotettavien lähettäjien listalle

Tämä tulee koko ajan tärkeämmäksi. Jos vastaanottaja lisää sinut luotettavien listalle, viesteissäsi olevat kuvat näkyvät automaattisesti etkä päädy vähemmän tärkeiden viestien kansioon. Mikset kannustaisi lukijoitasi tähän? Pyydä heitä luokittelemaan viestisi kiinnostaviksi – siis jos ne ovat heidän mielestään sen arvoisia!

3. Panosta kunnolla ensimmäiseen viestiin

Näin riippumatta siitä, oletko uusi tulokas vai vanha konkari. On tietysti helpompaa, jos kuuluu jälkimmäisten joukkoon. Lähetysten taso kannattaa pitää korkeana alusta asti ja saavuttaa siten vastaanottajien luottamus. Jos et huolehdi laadusta, olet pian jossakin itsestään tyhjentyvässä kansiossa, jota ei koskaan lueta. Jos taas onnistut saavuttamaan luotettavan lähettäjän aseman, voit saada enemmän kannatusta kuin aikaisemmin.

Jos esimerkiksi edustat sisustustarvikkeiden verkkokauppaa, uutiskirjeesi voi sisältää sisustusvinkkejä, joiden ansiosta voit päätyä kodinsisustukselle omistettuun erikoiskansioon. Ajattele, mikä etu! Lukijasi voi käydä kansiossa ja lukea viestisi moneen kertaan.

Mitä tästä opimme?

Vaarana on päätyä sellaiseen kansioon, jota ei juuri koskaan avata. Toisaalta, on mahdollista päästä sellaiseen kansioon, missä saa osakseen erityishuomiota. Mitään suurta romahdusta ei tapahdu kunhan viestisi pysyvät laadukkaina. Jos toimit oikein, saatat peittää kilpailijasi kokonaan varjoosi. Älä pelkää uusia lajittelutoimintoja vaan ajattele, että nyt viestisi huomataan entistä paremmin ja niiden lukemiseen käytetään enemmän aikaa.