Vierasblogi: Markkinointiautomaatiolla tehokkaampaa sähköpostimarkkinointia

Kirjoittanut Marianne Falck-Hvilstafeldt Suomen Ekonomit

2016-08-29

Markkinointiautomaatiolla voidaan tehostaa markkinointia tarjoamalla sopivaa sisältöä oikeaan aikaan valitulle kohderyhmälle. Sähköpostimarkkinointi on yksi markkinointiautomaation väline. Helppoa?

Markkinointiautomaation ajatellaan usein ratkaisevan, ellei nyt kaikkia markkinoinnin haasteita, niin ainakin melkein kaikki. Tai että kohta markkinointiosaajat voivat ottaa rennosti ”painettuaan nappia, jolla viestien sinkoilu on aktivoitu”. Ehkä ei kuitenkaan?

Markkinointiautomaation hyödyntäminen vaatii tarkkaa markkinointistrategiaa, kohderyhmien rajausta ja niiden tuntemusta, kohderyhmien ja sisältöjen priorisointia, palveluiden paketointia ja markkinointiviestien kirkastusta. Ja ajatusta siitä mitä viesteillä halutaan saada aikaan. Kaikki tämä vaatii raakaa työtä ja osaamista markkinoinnin asiantuntijoilta.

Markkinointiautomaation hyödyntäminen osana sähköpostiviestintää on suuri mahdollisuus. Sähköposti on edelleen tehokas digitaalisen markkinoinnin kanava: jopa 70 prosenttia haluaa amerikkalaistutkimuksen mukaan enemmin sisältöä sähköpostilla kuin sosiaalisen median kanavia pitkin.

Kyse on myös siitä, että tarjotaan asiakkaalle oikeaa tietoa juuri oikealla hetkellä.

Meillä Suomen Ekonomeissa kehitetään osana laajaa CRM-uudistusta myös markkinointiautomaatiota.

Miten lähteä liikkeelle?

Kun suunnittelet markkinointiautomaation hyödyntämistä sähköpostimarkkinoinnin keinoin, muista ainakin nämä:

  • Mitkä ovat tarkoin valitsemasi kohderyhmät, mitkä ovat kohderyhmän erityispiirteet ja mitkä ovat kohderyhmän tarpeet (muista että tarpeet voivat myös muuttua)?
  • Mieti mitkä ovat ne triggerit, jotka laittavat automatisoidut sähköpostiviestit ja flow-viestiketjut liikkeelle eri kohderyhmille?
  • Mitä sisältöjä ja palveluita muutamille valituille kohderyhmille halutaan tarjota sekä mitä niiden markkinoinnilla tavoitellaan? Eli mitä toimintaa viestien lukemisen päätteeksi vastaanottajassa halutaan herättävän esimerkiksi ns. Call to action -painikkeilla? Esimerkiksi tavoite voi olla, että vastaanottaja klikkaa viestin lopussa Varaa aika -painiketta ja varaa ajan Ekonomien uravalmennukseen.
  • Markkinointiviestien pitää palvella lähettävän organisaation tavoitteita. Meillä Ekonomeissa tavoitteena on saada jäsenet aktivoitua käyttämään palveluita – ja nimenomaan digitaalisia palveluita. Tutkitusti ja arjessakin olemme huomanneet, että tyytyväisimpiä ovat palveluita käyttävät jäsenet. Tyytyväisyydellä taas on suora yhteys siihen, että jäsenmaksu maksetaan jälleen seuraavan kerran. Digipalveluita kannattaa tarjota, koska niillä voidaan palvella ajasta ja paikasta riippumatta ja ilman huolia resurssien riittävyydestä.  
  • Datan avulla voidaan markkinoida kullekin segmentille tehokkaammin kuunnellen paremmin heidän tarpeitaan. Data mahdollistaakin paremman kohdistamisen, mutta on muistettava, että käyttäjien tarpeet ja kanavat muuttuvat koko ajan.
  • Ole valmis muuttamaan ja viilaamaan markkinointiautomaatiota koko ajan paremmaksi muun muassa datan ja käyttäjäpalautteen pohjalta.

Lähde maltilla liikkeelle

Markkinointiautomaation käyttö ei tarkoita, että voi nostaa jalat pöydälle, vaikka ajatus laittaa viestejä lähtemään pitkäksi ajaksi automatisoituna ajastettuna tuntuukin kutkuttavalta. Vaarana on hukkua omaan nokkeluuteensa, jos ”viestejä sinkoilee sinne tänne”. Kannattaa aloittaa jostakin kohderyhmästä ja yksinkertaisesti niistä automaatioviesteistä, joista eniten hyötyä.

Hyöty voi syntyä siitä, että saadaan automatisoitua joitakin viestejä, joita pitäisi muutenkin lähettää (esimerkiksi vahvistuksia tai muistutuksia) tai että aikaansaadaan vastaanottajassa toivottua toimintaa. Ja saatua hyötyä voidaan seurata datan perusteella ja sen pohjalta tehdä tarvittavia viilauksia.

Helppoa? Siirry suunnitelmista tekoihin. Kokeilemalla oppii! Pyydä ilmainen markkinoinnin automaatio esittely asiantuntijoiltamme! 

Marianne Falck-Hvilstafeldt 
Kirjoittaja vastaa Suomen Ekonomeilla digitaalisten palveluiden kehittämisestä ja sosiaalisesta mediasta. Osana CRM-projektia hänen vastuullaan on markkinointiautomaation kehittäminen.