Viisi avainta onnistuneeseen sähköpostimarkkinointiin

Kirjoittanut APSIS

2015-01-12

Sähköpostimarkkinointistrategiasi kiihdyttäminen täyteen vauhtiin teettää työtä ja vaatii analyysia. Ennen kuin aloitat sähköpostimarkkinoinnin, määrittele mikä on nykytilanteesi. Määrittelyn pohjalta on helppo tehdä parannuksia tässä artikkelissa esiteltävien avainten avulla.

Menestyksekkään sähköpostimarkkinoinnin strategian luominen onnistuu näiden viiden peruselementin avulla:

1. Tavoitteiden määrittely

Mitkä ovat liiketoimintasi tavoitteet? Mitä haluat saavuttaa sähköpostimarkkinoinnin avulla? Olivatpa vastaukset mitä tahansa, sinun tulisi nähdä vaivaa sen eteen, että määrittelet tavoitteesi ja teet ne selväksi myös muille ohjelman parissa työskenteleville.
Sinun tulisi myös mennä hiukan pidemmälle ja määritellä tavoitteet jokaiselle kampanjalle erikseen profiloidaksesi viestisi tietylle yleisölle.

2. Vastaanottajien määrittely

Mieti ensin, miksi viestiesi vastaanottajat päättivät tilata viestisi. Mitä he odottavat sinulta? Ketkä yleisöstäsi todennäköisimmin osallistuvat kampanjaasi?
Näiden ihmisten tarpeiden, toiminnan ja aktiivisuusprosentin tarkasteleminen helpottaa viestien ja odotusten muokkaamista vastaamaan tuloksia.

3. Viestinnän määritteleminen vastaamalla kysymykseen “Mitä minä tästä saan?” tilaajiesi puolesta

Viestien sisällön tulisi keskittyä vain tilaajiesi kampanjasta saamiin hyötyihin, jotta aktiivisuusprosentti olisi mahdollisimman korkea. Viestien tulisi myös vastata omia tavoitteitasi.

Jos et pysty saavuttamaan molempia näistä tavoitteista, sinun tulisi miettiä uudestaan, onko viestin lähettäminen asianmukaista.

4. Testaaminen

Testaamisen avulla voit selvittää esimerkiksi sen, millainen on toimivin viesti, miten usein viestejä kannattaa lähettää ja milloin. Näiden testaaminen auttaa sinua myös hiomaan ymmärrystäsi siitä, mitä yleisösi odottaa saavansa sähköpostiohjelmaltasi.

5. Tehokkuuden seuraaminen ja säännöllinen analysointi

Strategian tehokkuuden jatkuva seuraaminen ja analysoiminen auttaa sinua saamaan sähköpostimarkkinoinin strategiallesi resursseja ja sijoituksia johtoryhmältä. Seuraamisen ja analysoinnin avulla pystyt myös tarvittaessa tekemään muutoksia ohjelmaasi, jotta voit jatkossakin vastata tilaajiesi odotuksiin ja tarpeisiin.